|
|||||
Kwadraatresten. | |||||
Eerst maar de definitie: | |||||
|
|||||
Een paar voorbeeldjes
om er wat vertrouwd mee te raken: Van sommige getallen kun je door te proberen laten zien dat ze een kwadraatrest zijn. Zo is bijvoorbeeld 21 is een kwadraatrest modulo 5, want 42 = 16 ☰ 21 (mod 5). Maar 2 is géén kwadraatrest modulo 3. Hoe toon je aan dat een getal géén kwadraatrest is? Als a ☰ b (mod 3) dan is a2 ☰ b2 (mod 3) Maar a (mod 3) kan alleen gelijk zijn aan 0, 1 of 2. Dan is a2 (mod 3) ☰ 0, 1, 1 dus dat is nooit 2. Dus door vanaf het getal 2 steeds stapjes van 3 omhoog te gaan kun je nooit op een kwadraat belanden. In de rij 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, .... komt geen kwadraat voor! Wat zijn de mogelijke
kwadraatresten modulo 4? Stelling: als p een oneven
priemgetal is zijn er precies (p + 1)/2
kwadraten mod p |
|||||
a mod
p kan gelijk zijn aan (0, 1, ..., p - 1) Dus alle kwadraatresten kunnen gelijk zijn aan (02, 12, ..., (p - 1)2 ) Welke uit deze lijst staan er (mod p) dubbel in? Stel dat b = a + k (met b en a uit deze lijst getallen) Dan is b2 = (a + k)2 = a2 + 2ak + k2 = a2 + k(2a + k) Dat is hetzelfde als a2 (mod p) als 2a + k deelbaar is door p 2a + k = a + a + k = a + b Conclusie: als a + b deelbaar is door p dan zijn hun kwadraatresten mod p gelijk. Maar omdat a en b beiden kleiner dan p zijn (ze stonden immers beiden in de lijst) kan dat alleen maar als a + b = p. De koppels dubbelen zijn dus (1, p - 1)(2, p - 2) enz. Dat zijn er (p - 1)/2 dus er blijven p - (p - 1)/2 = (p + 1)/2 over. |
|||||
q.e.d.
voorbeeld. bereken alle kwadraatresten mod
11. |
|||||
Toepassing op Diophantische vergelijkingen. | |||||
Probleempje: "Vind alle getallen m en n zodat n2 + 1 = 4m(m + 1)" |
|||||
Oplossinkje: 4m(m + 1) is deelbaar door 4, dus n2 + 1 is ook deelbaar door 4. Laten we de hele vergelijking modulo 4 bekijken. n2 + 1 ☰ 0 (mod 4) Dus n2 ☰ 3 (mod 4) De kwadraatresten (mod 4) zijn 0 en 1 dus dat kan niet. Er zijn geen oplossingen. |
|||||
Oké, ik geef toe: je
moet maar op het idee komen om de hele vergelijking modulo 4 te gaan
bekijken. Misschien dat je door die 4 aan de rechterkant op dat idee
kunt komen. Je ziet dat je deze methode meestal zult gebruiken om aan te tonen dat er géén oplossingen zijn. |
|||||
Probeer deze nu zelf: "Vind alle gehele getallen en n waarvoor 2m2 + 1 = 5n2 + 2 (verrassing: ze zijn er niet!). |
|||||
oplossing |
|||||
Neem de vergelijking (mod5) |
|||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |