|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
Kwadratische vergelijkingen (2) |
|
|
|
|
Als er meerdere x-en
in een vergelijking staan, en je kunt die niet zoals in de vorige les makkelijk
samennemen, dan zul je wat nieuws moeten verzinnen.
Een mogelijkheid is af en toe de vergelijking te
ontbinden in factoren.
Ontbinden in factoren
betekent: "Schrijven als vermenigvuldiging" en dat gaan
we doen door haakjes IN een vergelijking te zetten.
"WAAAAT?" hoor ik je al denken; "Wat is dit voor
flauwekul? Eerst moesten we met veel pijn en moeite leren om haakjes
steeds weg
te werken, en nou zeker weer haakjes terugzetten??? Waar is dat nou weer
goed voor? Werkverschaffing?
Het zit hem allemaal in de volgende eenvoudige vergelijking: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In plaats van die A of die B mag
er van alles staan. Hier staat dus eigenlijk `twee dingen met elkaar
vermenigvuldigd geven als resultaat NUL.
De oplossing is eenvoudig: als twee getallen met elkaar vermenigvuldigd
NUL opleveren, dan moet minstens één van beide 0 zijn. Dus in dit
geval is de oplossing A = 0 of B = 0.
(met "of" bedoelen we in dit geval dus óf de één,
óf de ander, óf allebei. Conclusie: |
|
|
|
|
A • B = 0 ⇒
A = 0 of B = 0 |
|
|
|
|
|
Hiernaast zie je hoe één
moeilijke vergelijking op deze manier gesplitst kan worden in twee
(misschien) makkelijkere vergelijkingen.
Voorbeeld:
x • (x2 - 8) = 0 kun je splitsen
in
x = 0 of x2 - 8 = 0
en x2 - 8 = 0 geeft x2
= 8 dus x = 2 of x = -2
In totaal geeft dat 3 oplossingen:
x = 0 of x = 2 of x =
-2
Als je de haakjes in de oorspronkelijke opgave zou wegwerken krijg
je x3 - 8x = 0 en die is veel en
veel moeilijker op te lossen. |
|
|
|
|
|
Conclusie: Soms kun je
vergelijkingen mét haakjes wel oplossen, en dezelfde zónder haakjes
niet of veel moeilijker!
Elke keer als er mét haakjes alleen maar blokjes met elkaar
vermenigvuldigd staan kunnen we ons probleem splitsen in eenvoudigere
problemen. |
|
|
|
|
Dat werkt alleen als er
staat "= 0" |
|
|
|
|
|
Wat je dus moet doen
om haakjes in een vergelijking te krijgen, is je afvragen: "Kan
ik ook 'dubbelen' vinden:
dingen die in álle blokjes staan?"
Als dat lukt (zoals met de x hierboven) dan kun je die dubbelen
uit alle blokjes halen en vóór de haakjes zetten.
Wat er overblijft staat dan nog binnen de haakjes.
Dat dubbelen zoeken kan met letters, maar ook met getallen.
Hier zijn een paar voorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorbeeld 1.
Los op: x2 - 5x
= 0
Oplossing:
Er zit een x dubbel in beide termen, dus die kan voor de haakjes
gezet worden.
x(x - 5) = 0
x = 0 ∨ x - 5 = 0
x = 0 ∨ x = 5 |
|
|
|
|
|
Voorbeeld 2. Los op: x2
+ 11x = 5x - 2x2
Oplossing:
3x2 + 6x = 0
Nu zit er zelfs 3x dubbel in beide termen, dus die kan voor de
haakjes gezet worden.
3x(x + 2) = 0
3x = 0 ∨ x + 2 = 0
x = 0 ∨ x = -2 |
|
|
|
|
|
Voorbeeld 3. Los op: 2x(x
- 5) = 4x2 + x
Oplossing:
Haakjes weg: 2x2 - 10x = 4x2
+ x
Herleiden op nul (alles naar links): 2x2
- 10x - 4x2
- x = 0
⇒ -2x2 - 11x
= 0
-x(2x + 11) = 0
-x = 0
∨ 2x + 11 = 0
x = 0
∨ x = -51/2
|
|
|
|
|
|
|
|
OPGAVEN. |
|
|
|
|
1. |
Los exact op: |
|
|
|
|
|
a. |
6x2
- 24x = 0 |
|
|
|
|
|
b. |
10 + 12x2
= 9x
+ 10 |
|
|
|
|
|
c. |
6x2
- 5x = 16x
- 5x2 |
|
|
|
|
|
d. |
6x(x
-
1) = 14x2
|
|
|
|
|
|
e. |
3x2 + x(x
- 7) = 2x |
|
|
|
|
|
f. |
(x -
2)2 + 5 = 8x +
9 |
|
|
|
|
|
2. |
Los exact op: |
|
|
|
|
|
a. |
5x3
- 30x = 0 |
|
|
|
|
|
b. |
x4
- 6x2 = 0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|