| 
		
			
				|  | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |  | 
    
      | Klassenindeling |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Neem de volgende 
		tabel met de gewichtsgegevens van 60 kinderen uit groep 8 van een aantal 
		basisscholen: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 
			
				
					| gewichten kinderen groep 8. |  
					| 
						
							| 40,2 | 39,5 | 34,2 | 45,3 | 46,8 | 40,4 | 38,4 | 35,2 | 37,1 | 40,3 |  
							| 44,4 | 45,6 | 50,2 | 39,4 | 39,2 | 37,6 | 33,3 | 33,5 | 50,0 | 41,7 |  
							| 30,9 | 47,1 | 54,2 | 53,6 | 42,1 | 35,3 | 35,6 | 39,9 | 47,2 | 35,4 |  
							| 34,7 | 50,8 | 37,8 | 51,4 | 36,1 | 50,1 | 35,8 | 34,6 | 30,7 | 48,9 |  
							| 46,6 | 37,7 | 45,0 | 49,8 | 30,5 | 45,9 | 44,1 | 48,7 | 44,0 | 50,7 |  
							| 46,3 | 34,3 | 31,6 | 46,2 | 48,6 | 46,9 | 46,5 | 38,7 | 56,7 | 43,3 |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Het maken van een 
		frequentietabel heeft nu niet zoveel zin! Zie je waarom?
 Elk gemeten getal komt maar één keer voor.  Dat betekent dat de 
		frequentietabel precies hetzelfde wordt als de tabel hierboven. De 
		gewichten staan dan wel netjes op volgorde, maar alle 
		frequentie worden gelijk aan 1. Dat geeft geen winst.
 
 In zo'n geval is het vaak handig om de gemeten gewichten in 
		groepen bij elkaar te nemen. Dat heet een klassenindeling 
		maken, en dat gaat bijvoorbeeld zó:
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | In de tabel hiernaast 
		zijn de gewichten van 30-35 als één groep (een klasse) geteld, met zo 
		als 35-40, 40-45 enz. 
 Toch zit er nu nog een onduidelijkheid in deze tabel.
 Zie je welke?
 
 Klassengrenzen.
 
 Het is onduidelijk in welke klassen het getal 35 hoort. Is dat in de 
		eerste of in de tweede klasse?  Onduidelijk!
 
 Dat moet duidelijker!!!!
 | 
			
				
					| gewicht | aantal |  
					| 30-35 | 10 |  
					| 35-40 | 16 |  
					| 40-45 | 9 |  
					| 45-50 | 16 |  
					| 50-55 | 8 |  
					| 55-60 | 1 |    | 
    
      | Je zult de grenzen 
		beter moeten aangeven, en daar zijn twee methoden voor op de markt: 
 Methode 1:   Met  
		de notatie   
		- <
 - <   
		betekent  "tot 
		kleiner dan".
 30 - < 35  betekent 
		dan:  "30 
		tot kleiner dan 35"  dus hoort 
		30 er wél bij, en 35 niet (35 is immers niet kleiner dan 35). In dat 
		geval hoort 35 dus in de tweede klasse (35 - 
		< 40)
 
 Methode 2.   Gebruik de 
		intervalnotatie
 Bij de intervalnotatie  gebruiken we de haakjes  
		[   en  〉 .
 | 
    
      | [   
		betekent dat het getal bij het haakje er WEL bijhoort. 〉   betekent dat het getal bij het haakje er NIET 
		bijhoort.
 Dus  [30,35ñ 
		betekent dat 30 er nog bij hoort en 35 
		niet; die zit in de volgende klasse.
 
 Als ezelsbruggetje om dit te onthouden moet je dat geknikte haakje 
		gewoon zien als groen-zeep helling.
 Die 35 links glijdt eruit, en die 35 rechts staat stevig op het randje 
		en blijft erin!
 | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | De volgende twee 
		frequentietabellen zijn dus wél goed, en ook in feite gelijk aan elkaar: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 
			
				
					| 
						
							| gewicht | aantal |  
							| 30 - 
							< 35 | 10 |  
							| 35 - 
							< 40 | 16 |  
							| 40 - 
							< 45 | 9 |  
							| 45 - 
							< 50 | 16 |  
							| 50 - 
							< 55 | 8 |  
							| 55 - 
							< 60 | 1 |  |  | 
						
							| gewicht | aantal |  
							| [30, 35〉 | 10 |  
							| [35, 40〉 | 16 |  
							| [40, 45〉 | 9 |  
							| [45, 50〉 | 16 |  
							| [50, 55〉 | 8 |  
							| [55, 60〉 | 1 |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Berekening van het gemiddelde. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Daarover kunnen we 
		kort zijn: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 
			
				
					| Doe alsof alle getallen van een klasse 
					gelijk zijn aan het klassenmidden. |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Voor de berekening 
		van het gemiddelde doe je dus alsof de tabellen hierboven gelijk zijn 
		aan de tabel hiernaast. 
 Invoeren in de GR:
 L1 = 32,5 - 37,5 - 42,5 - 47,5 - .....
 L2 = 10 - 16 - 9 - 16 - 8 - ....
 CALC - 1Var Stats - ENTER  geeft een gemiddelde
 van afgerond   x̅ = 42,4
 Natuurlijk is dit slechts een schatting van het 
		gemiddelde.
 Je weet immers niet hoe die getallen verdeeld zijn over de klassen....
 | 
			
				
					| gewicht | aantal |  
					| 32,5 | 10 |  
					| 37,5 | 16 |  
					| 42,5 | 9 |  
					| 47,5 | 16 |  
					| 52,5 | 8 |  
					| 57,5 | 1 |  | 
    
      | Je doet nu alsof die 
		10 getallen uit klasse [30, 35〉 allemaal gelijk zijn aan 32,5.  
		Toch zouden ze best alle 10 gelijk kunnen zijn aan 30. Dat zou wel heel 
		toevallig zijn natuurlijk, maar niet onmogelijk.  Of allemaal 35, 
		dat zou ook kunnen. In het eerste "toevallige" geval zou het gemiddelde 2,5 lager worden en 
		in het tweede geval juist 2,5 hoger.
 Het enige dat we zeker weten is dat het gemiddelde tussen de  39,9  
		en  44,9 ligt
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Absoluut en Relatief 
 Er is nog een andere manier om frequenties weer te geven, en dat is om 
		niet de aantallen zélf te noemen, maar de procenten die ze van het 
		totaal zijn. Als je dat doet, dan heet dat de 
		Relatieve frequentie  (in tegenstelling tot de 
		"echte" aantallen die we tot nu toe gebruikten; die heten ook wel de 
		Absolute frequentie).
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Voor de berekeningen 
		kun je gewoon doen alsof die procenten de echte aantallen zijn, dat 
		maakt niks uit voor de antwoorden. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Histogrammen. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Als je eenmaal een 
		frequentieverdeling met een klassenindeling hebt dan kun je daar 
		makkelijk een histogram van 
		maken. Wat een histogram is weet je vast nog wel uit de onderbouw:  zo'n  
		"figuur met van die staafjes"
 | 
    
      | Een histogram van 
		onze bovenstaande frequentieverdeling zou er uitzien als hiernaast. Er 
		zijn maar een paar opmerkingen over te maken. |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      | 1. | De frequentie staat 
		altijd op de verticale as, wat er gemeten is staat op de 
		horizontale as. | 
    
      |  |  |  | 
    
      | 2. | De staafjes staan 
		tegen elkaar aan. De horizontale as heeft een continue verdeling. Als dat niet zo is (bijvoorbeeld bij kwalitatieve variabelen) dan staan 
		de staafjes los, en dan spreken we van een 
		staafdiagram.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 3. | De staafjes zijn 
		allemaal even breed. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 4. | Als je de breedte van 
		de staafjes 1 noemt, dan is de oppervlakte van het histogram gelijk aan 
		de totale frequentie. Als je gebruik maakt van relatieve frequenties 
		(dus procenten op de verticale as) dan is de totale oppervlakte gelijk 
		aan 100%. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 5. | Op de horizontale as 
		is tussen 0 en 30 een zogenaamde "scheurlijn" 
		getekend om aan te geven dat er een (leeg) stuk is weggelaten. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Leuke 
		vondst... | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | Iemand moest van de tabel hieronder een staafdiagram 
		maken, maar het lelijke aan een normaal staafdiagram hiervan is, dat die 
		ene staaf van Amerika veel en veel langer is dan de andere vier. | 
    
      |  | 
    
      | 
			
				| land | Duitsland | Nederland | Amerika | Frankrijk | Spanje |  
				| inwoners (miljoenen)
 | 82 | 16 | 307 | 64 | 47 |  | 
    
      |  | 
    
      | Dat zou betekenen dat bij een mooi vierkant plaatje de 
		hoogtes van de andere staven slechter af te lezen zouden zijn. In de figuur hier rechtsonder zie je hoe de maker dat op een originele manier 
		toch duidelijk wist te tekenen.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  | 
    
      | OPGAVEN. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 1. | Teken bij onderstaande tabellen een staafdiagram 
				of een histogram. Kies zelf welk van beiden het best past. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Het aantal minuten 
		per dag dat leerlingen uit een klas gemiddeld aan hun huiswerk besteden 
		: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
					
						| minuten | 0 - 20 | 20 - 40 | 40 - 60 | 60 - 80 | 80 - 100 | 100 - 120 |  
						| aantal | 2 | 10 | 8 | 5 | 3 | 1 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Het aantal inwoners van de 6 
				grootste steden van Nederland op 1 januari 2008: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
					
						| stad | Amsterdam | Rotterdam | Den Haag | Utrecht | Eindhoven | Almere |  
						| inwoners | 743600 | 533910 | 475680 | 258520 | 210330 | 183270 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | De lengteverdeling van een grote 
				groep Nederlandse mannen in 2006: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
					
						| lengte | 150 -160 | 160 -
						170 | 170 -
						180 | 180 -
						190 | 190 - 200 | 200 - 210 | 210 - 220 |  
						| aantal | 40 | 150 | 330 | 376 | 223 | 68 | 13 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | Geef in de door jou 
		getekende histogrammen het gemiddelde aan. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 2. | In onderstaand staafdiagram staat de 
				jaaromzet van een bedrijfje uitgesplitst naar seizoen: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 
				 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Welk jaar was de omzet het grootst? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Welk seizoen was over deze vier jaar 
				in totaal de omzet het grootst? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | "Goh, dit seizoen is de omzet veel 
				lager dan in hetzelfde seizoen vorig jaar" mompelt de bedrijfsleider teleurgesteld. 
				Wanneer kan hij dat gemompeld hebben? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | In 2005 was de totale omzet gelijk 
				aan  80000. In de lente, zomer, herfst  was de omzet 
				allemaal gelijk, maar in de winter dubbel zo groot. Teken de omzet van 
				2005 in de figuur hierboven. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Een wiskundige ziet dat het handig 
				is om de jaren én de seizoenen direct met elkaar te kunnen 
				vergelijken, en verzint daarom een driedimensionaal histogram. Het begin daarvan is hiernaast getekend.
 | 
				 | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | e. | Maak deze tekening af, en leg uit 
				wat er bij de assen van het grondvlak moet staan. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 3. | Maak van de volgende 
		tabel van de gewichten van een groot aantal zeemeeuwen een 
		klassenindeling en teken een histogram. Zorg dat je ongeveer  5 á 
		10 staafjes hebt. Bereken vervolgens met jouw klassenindeling het gemiddelde.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						| 1110 | 1068 | 1005 | 957 | 902 | 1076 | 1024 | 780 | 760 | 755 |  
						| 893 | 733 | 1079 | 1224 | 1066 | 976 | 962 | 870 | 895 | 1120 |  
						| 948 | 1053 | 1131 | 975 | 940 | 908 | 910 | 1205 | 930 | 1040 |  
						| 775 | 967 | 1035 | 1059 | 1068 | 849 | 938 | 843 | 1200 | 1038 |  
						| 1241 | 1147 | 966 | 1228 | 1127 | 1002 | 1204 | 999 | 967 | 1001 |  
						| 983 | 875 | 1109 | 859 | 938 | 1131 | 842 | 1102 | 828 | 986 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 4. | In de tabel hieronder 
		zie je de frequentieverdeling van het aantal lesuren per week van de 
		docenten van het Hogeland College. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						| klasse | 10 -
						14 | 15 -
						19 | 20 -
						24 | 25 -
						29 |  
						| frequentie | 18 | 8 | 41 | 9 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Wat is het grootst 
				mogelijke gemiddelde bij deze frequentieverdeling? En wat is het 
				kleinst mogelijke gemiddelde? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | De conciërge Tjasse 
		kent van alle docenten de precieze aantallen uren. Hij beweert dat de 
		modus een frequentie van 8 heeft. Waarom kan dat niet kloppen? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
    
      | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |