|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
 |
 |
|
|
|
|
 |
Een politieke partij is op zoek naar een nieuwe partijvoorzitter. Men
heeft een kandidaat op het oog, en houdt een online enquête onder alle
partijleden om te kijken wat men vindt van deze kandidaat. Eén van de
vragen is hoe men vindt dat de kandidaat overkomt op de TV en andere
live-media. De mogelijke antwoorden zijn "zeer goed", "goed",
"neutraal", "slecht" en "zeer slecht".
Deze vraag werd in deze enquête door de 1258 vrouwelijke partijleden
anders beantwoord dan door de 1860 mannelijke partijleden.
Zie onderstaande tabel. |
|
|
|
|
|
Hoe komt de
kandidaat over op TV en andere live-media? |
|
mannen |
vrouwen |
zeer goed |
167 (9%) |
63 (5%) |
goed |
335 (18%) |
151 (12%) |
neutraal |
651 (35%) |
352 (28%) |
slecht |
465 ( 25%) |
516 (41%) |
zeer slecht |
242 (13%) |
176 (14%) |
|
|
|
|
|
|
Met behulp van het
formuleblad kun je nagaan dat het verschil tussen mannen en vrouwen bij
deze vraag gering is. Als er meer vrouwen hadden
gekozen voor ‘slecht’ in plaats van ‘neutraal’, dan zou het verschil
tussen de mannen en de vrouwen groter zijn.
Bereken het minimale aantal vrouwen dat voor ‘slecht’ in plaats
van ‘neutraal’ had moeten kiezen, zodat het verschil tussen de
mannen en de vrouwen niet meer gering zou
zijn, maar minstens middelmatig. |
|
|
|
|
 |
Grote
energiemaatschappijen hebben altijd een telefonische helpdesk waar men
met vragen of problemen terecht kan.
Een ergernis van veel klanten is vaak dat de wachttijden bij zo'n
helpdesk vaak erg lang zijn. In deze opgave bekijken we de wachttijden
van de klanten bij twee energiemaatschappijen, namelijk DEXA en
UNIGAS.
Zie de volgende tabel. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Wachttijd
(in seconden) |
aantal
bellers |
DEXA |
UNIGAS |
0 - < 30 |
563 |
822 |
30 - < 60 |
630 |
610 |
60 - <
120 |
412 |
203 |
120 - <
300 |
322 |
78 |
300 - <
600 |
132 |
34 |
600 - <
1200 |
65 |
10 |
meer dan
1200 |
12 |
3 |
|
|
|
Totaal |
2136 |
1760 |
|
|
|
|
|
|
Bereken met MaxVcp of het verschil in kijktijd tussen deze twee
filmpjes gering, middelmatig of groot
is. |
|
|
|
|
 |
Van twee landen is
bijgehouden hoeveel neerslag er in en maand valt.
Hieronder zie je van de resultaten daarvan in
één figuur twee relatieve cumulatieve frequentiepolygonen. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Eén van beiden hoort (ongeveer) bij een normale verdeling. |
|
|
|
|
|
a. |
Leg duidelijk uit welk van beiden bij een normale verdeling hoort, en
geef ook aan hoe de verdeling van de andere wordt genoemd. |
|
|
|
|
|
b. |
Bepaal het MaxVcp van deze verdelingen en leg daarmee uit of
het verschil tussen neerslag in deze twee landen groot,
middelmatig of klein is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Examenopgave
HAVO-A 2025-I
Als thuis wonen
zelfs met hulp van professionals en mantelzorgers niet meer mogelijk
is, kunnen mensen in een zorginstelling gaan wonen. Mantelzorgers
krijgen dan minder zorgtaken, maar blijven noodzakelijk om
bijvoorbeeld de financiën te regelen. Een zorginstelling wil weten
wat de bewoners en hun mantelzorgers vinden van de zorg die de
zorginstelling biedt. Daarom wordt er een representatieve steekproef
genomen uit de bewoners en hun mantelzorgers. De deelnemers aan de
steekproef gaven antwoord op de vraag:
In hoeverre bent u tevreden over de
geboden zorg?
De uitkomsten van de steekproef staan in de volgende figuur. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Onderzoek met
behulp van het formuleblad of het verschil in de mate van
tevredenheid tussen bewoners en mantelzorgers groot, middelmatig of
gering is. |
|
|
|
|
5. |
Examenopgave
HAVO-A 2025-II
Bij de
Vlinderstichting worden behalve de gegevens van vlinders ook de
gegevens van andere insectensoorten verwerkt, zoals van libellen. In
onderstaande figuur zie je hoe het met de verschillende soortgroepen
gaat in 2019. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Onderzoek met
behulp van het formuleblad of er een groot, middelmatig of gering
verschil is tussen vlinders en libellen in de mate van bedreiging.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|