|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
De Som-Productmethode |
|
|
|
|
|
Laten we van een aantal
kwadratische vergelijkingen de haakjes wegwerken: |
|
|
|
|
(x - 3)(x
- 4) =
(x + 2)(x
- 5)
=
(x + 6)(x + 12)
= |
x2
- 4x - 3x
+ 12
x2 + 2x - 5x
- 10
x2 + 6x + 12x + 72 |
= x2
- 7x
+ 12
= x2 - 3x
- 10
= x2 + 18x
+ 72 |
|
|
|
|
|
Daar staat eigenlijk
steeds (x + a)(x + b) = x2
+ ....x + ......
-3 en -4
leveren -7 en 12
2 en -5
leveren -3 en -10
6 en 12
leveren 18 en 72
Zoals je ziet, is: laatste getal
= a • b
en het middelste getal
= a + b
En nu komt de vraag van deze les: |
|
|
|
|
Kunnen we het
ook andersom? |
|
|
|
|
Ofwel: als we een kwadratische
formule zonder haakjes krijgen kunnen we dan die haakjes er weer in
zetten?
Voorbeeld: x2 + 7x
+ 12 = (x + ?
)(x + ? )
We zoeken dus twee getallen a
en b zodat geldt a
• b = 12
en a + b = 7.
een beetje proberen levert al gauw a
= 3 en b = 4 (of
andersom)
Schrijf de volgende formules in de
vorm (x + a)(x + b) |
|
|
|
|
|
|
x2 + 19x + 60 |
|
|
|
x2 + 8x + 16 |
|
|
|
x2 - 20x + 64 |
|
|
|
x2 + 7x
- 18 |
|
|
|
|
|
Handige tip
Als je het
moeilijk vindt om die twee getallen te vinden, kijk dan eerst naar het
getal zonder x erbij.
Dat moet gelijk zijn aan a • b en daar zijn vaak
niet zoveel mogelijkheden voor.
Neem die laatste van vraag 1: x2 + 3x
- 40.
Als je 40 ziet, dan zijn eigenlijk de enige mogelijkheden: 40 •
1 en 20 • 2 en 10 • 4 en 8 •
5 en dat was het.
Vraag je daarna af: met welk van deze koppels kan ik het getal 3
fabriceren met plus of min?
Dan kom je al gauw uit op 8 - 5, en daarmee heb je het antwoord
gevonden. |
|
|
|
|
Wat te doen
als er voor het kwadraat nog een getal staat?
Op de eerste plaats: Niet
in paniek raken. Het is maar een getal....
Zet dat getal eerst buiten haakjes, en pas dan bovenstaande methode toe
op het deel binnen de haakjes. |
|
|
|
|
Voorbeeld:
3x2 + 6x - 72 = 3(x2
+ 2x - 24) = 3(x + 6)(x
- 4). |
|
|
|
|
|
Voorbeeld:
8 - x2 - 2x = -x2
- 2x
+ 8 = -(x2 + 2x - 8) = -(x
- 2)(x
+ 4) |
|
|
|
|
|
Maar ehh.... wat
hebben we eigenlijk aan al deze flauwekul? Het nut
ervan zit hem in de volgende eenvoudige constatering, die we in de
vorige les al gebruikten: |
|
|
|
|
A
• B = 0 dan is A = 0 óf B = 0 |
|
|
|
|
|
Als we willen oplossen x2
+ 13x + 42 = 0 dan is dat niet zo makkelijk.
Maar als we het schrijven als (x + 6)(x + 7) = 0 dan
wel!!!
Immers daar staat A • B = 0 tenminste als je neemt A = x + 6
en B = x + 7
A = 0 geeft x = -6
B = 0 geeft x = -7
De oplossingen van x2 + 13x + 42 = 0 zijn
daarom x = -6 en x = -7 |
|
|
|
|
|
|
OPGAVEN. |
|
|
|
|
1. |
Los exact op: |
|
|
|
|
a. |
x2
+ 11x + 30 = 0 |
|
|
|
|
|
b. |
x2 -
11x + 28 = 0 |
|
|
|
|
|
c. |
x2 + 5x =
24 |
|
|
|
|
|
d. |
x2
+ 7x + 6 = 0 |
|
|
|
|
|
e. |
x2
= 5x + 45 |
|
|
|
|
|
f. |
x2
+ 6x = 7x + 42 |
|
|
|
|
2. |
Los exact op: |
|
|
|
|
|
a. |
6x2 +
4x = 90 - 8x |
|
|
|
|
|
b. |
2x
- 3x2 = 2x2
- 8x - 28 |
|
|
|
|
|
c. |
(x + 3)(x
- 2) = 6 - 11x
- 3x2 |
|
|
|
|
3. |
a. |
Bereken algebraïsch de coördinaten van de
snijpunten van y = 5x -
6 en y
= x2 + 4x -
8 |
|
|
|
|
|
b. |
Een lijn op hoogte y =
24 snijdt de grafiek van y = x2 + 6x
- 12 in de
punten A en B.
Bereken exact de afstand AB. |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken algebraïsch
de snijpunten van de grafieken van y = x2
+ 5x
-
1 en y = 2x2
- 6x + 9 |
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|