|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
Breuken. |
|
|
|
Het is eigenlijk allemaal heel
eenvoudig met die algebra: als je weet hoe het met getallen moet, dan
doe je het met letters gewoon precies zo!
Gewoon na-apen!
We zullen drie bewerkingen met breuken gaan bekijken, en elke keer
wat er gebeurt met getallen precies nadoen met letters. Die bewerkingen
zijn vermenigvuldigen, vereenvoudigen en
optellen.
|
|
1.
Vermenigvuldigen van breuken. |
|
|
Op de basisschool was het
simpel: als je breuken vermenigvuldigt moet je doen "teller
× teller en noemer × noemer". |
|
|
vermenigvuldigen:
teller × teller
noemer × noemer |
|
|
|
Dat betekent bijvoorbeeld dat:
Nou, laten we dat dan ook maar precies zo met letters doen:
Vooral die laatste is interessant; daar zie je dat een
"gewone" letter in een blokje waar ook breuken in staan
eigenlijk hoort bij de teller van die breuken. Dat kun je snappen door
er "éénde" van te maken, en dan komt dat gewone getal dus
bij de teller terecht. Net zoals 5 • 2/7
= 10/7 is ook 4 • 2/x
= 8/x en 8 • x/3
= 8x/3 |
|
|
Een gewoon getal is eigenlijk een
TELLER (de noemer is 1) |
|
|
|
Dat zul je vooral vaak gebruiken als er ergens breuken tussen
haakjes staan. Hier zie je een voorbeeld met onze
"blokjesmethode". We bekijken de uitdrukking 5 •
(x + 6/x). Let op dat die 5 daar
voor de haakjes bij die teller 6 terecht komt!!! |
|
|
|
|
|
2.
Vereenvoudigen van breuken. |
|
|
Kijk naar het plaatje hiernaast.
Het illustreert wat er het vaakst fout gaat met het vereenvoudigen van
breuken. Dat is
|
De ziekte van het
"wegstrepen"!! |
|
|
Wegstrepen is ook helemaal niet het juiste woord voor wat er gebeurt
bij het vereenvoudigen van breuken. Hier staat hoe een breuk eigenlijk
wordt vereenvoudigd:
|
|
In de tweede stap blijkt dat zowel in de teller als in de noemer
"keer 16" staat. In de derde stap zie je dat je die "keer
16" en "keer 16" bij elkaar mag zetten.
Maar
dat mag alléén omdat het vermenigvuldigen is!!!!
In de laatste stap is tenslotte gebruikt dat "keer 16" in de
teller en "keer 16" in de noemer elkaar opheffen.
Drie afgrijselijke fouten die met breuken en letters gemaakt worden: |
|
|
|
Soms kun je door te ontbinden in
factoren er zelf voor zorgen dat er blokjes KEER elkaar komen te staan.
De volgende voorbeeldjes zullen dat hopelijk duidelijk maken. |
|
|
voorbeeld 1.
|
|
|
|
voorbeeld 2. |
|
|
|
|
3.
Breuken in breuken. |
|
|
Delen door een breuk. |
Laten we een getal x gaan
delen door 2/5. Gewoon voor de gein....
Nou is een leuke eigenschap van 2/5 dat, als
je het met 5/2 vermenigvuldigt, er precies 1
uitkomt: 5/2 • 2/5 =
1
Dat kunnen we handig gebruiken: vermenigvuldig beide kanten van deze
laatste vergelijking met x.
Dat geeft x • 5/2 • 2/5
= x |
Maar kijk hiernaast wat er gebeurt als je beide kanten door 2/5
deelt, zoals volgens onze balansmethode mag.
Dan blijkt te gelden dat x gedeeld door 2/5
hetzelfde is als x maal 5/2.
En wat voor 2/5 geldt, geldt natuurlijk precies zo
voor 3/7 en 4/11 en .....
Conclusie in woorden:
|
delen door een breuk =
vermenigvuldigen met het omgekeerde |
|
|
|
|
Conclusie in letters:
|
|
Je kunt het natuurlijk ook in
één keer zien door teller en noemer van de linkerkant beiden met c te
vermenigvuldigen. Dan valt de c weg uit de noemer en komt
er in de teller ac te staan.
Het kan natuurlijk ook in deze variant: |
|
|
Haal deze en de vorige niet door elkaar!!!! |
|
voorbeeld 3. |
|
|
|
|
voorbeeld 4. |
|
|
|
|
Overal breuken! |
|
|
|
Gebruik het eenvoudige principe
dat je de teller en de noemer van een breuk mag vermenigvuldigen met
hetzelfde getal. Dan blijft de breuk gelijk. Deze eigenschap kun je
gebruiken om de noemers van ongewenste breuken weg te werken.
Hier is een voorbeeld van hoe dat in z'n werk gaat: |
|
|
|
|
|
Bij de eerste stap is het doel om
de x/3 in de noemer weg te halen.
Daarom zijn de teller en de noemer beiden met 3 vermenigvuldigd. Zoals
je ziet verdwijnt de breuk x/3 daardoor.
Bij de derde stap willen we ook de breuk 15/x
weghalen. Dat doen we door teller en noemer beiden met x te
vermenigvuldigen. Het resultaat is een breuk zonder daar nog weer
breuken in. Deze laatste ziet er vrij "normaal" uit. |
|
|
Kijk uit met
mintekens bij breuken. |
|
|
Als er ergens in een breuk een
minteken staat, dan doet het er niet veel toe of dat in de teller of in
de noemer is.
Deze breuken zijn alle drie gelijk: |
|
|
|
De fouten worden meestal gemaakt
als er nog méér in de teller of de noemer staat.
Ik hoop dat je ziet dat dit verkeerd is: |
|
OEIOEIOEIOEI!!!!!!
Dat moet natuurlijk zó: |
|
|
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
|
1. |
Schrijf de volgende uitdrukkingen zo eenvoudig mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
a. |
|
d. |
|
|
|
|
|
|
|
b. |
|
e. |
|
|
|
|
|
|
|
c. |
|
f. |
|
|
|
|
|
|
2. |
Herleid de volgende uitdrukkingen
tot een nieuwe uitdrukking door gebruik te maken van substitutie: |
|
|
|
|
|
|
a. |
|
|
|
|
b. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Schrijf de volgende uitdrukkingen zo eenvoudig mogelijk: |
|
|
|
|
|
a. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|