|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Welke methode wanneer gebruiken? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben nu vier
verschillende manieren bekeken om de verschillen tussen twee groepen
weer te geven. Dat zijn: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
•
Phi-coëfficiënt. • Max Vcp. • Effectgrootte. • Boxplots. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Soms kun je om
groepen te vergelijkingen meerdere van deze berekeningen toepassen, en
kun je dus kiezen welke de handigste is. Een paar dingen om om te denken: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• | Bij nominale variabelen zul je de phi-coëfficiënt moeten gebruiken. In die gevallen moet je dus een kruistabel hebben of maken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• | Als je een standaardafwijking hebt dan zou ik ervoor kiezen om de effectgrootte te berekenen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• | Bij gegeven frequentietabellen is het het meest handig om max Vcp te berekenen of boxplots te vergelijken. Welk van beiden, dat maakt niet zoveel uit. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alles-in-één voorbeeld. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens over het gemiddeld aantal gedronken glazen bier per week van Nederlandse en Belgische volwassenen leverde de volgende tabel:
1.
Betrouwbaarheidsinterval van een percentage. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat geeft het 95%-betrouwbaarheidsinterval [0.0866 - 0,0115 ; 0.0866 + 00115] = [0.0715 ; 0.0981] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Betrouwbaarheidsinterval van een gemiddelde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat geeft het 95%-betrouwbaarheidsinterval [10.41 - 0.16 ; 10.41 + 0.16] = [10.25 ; 10.57] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Max
Vcp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De verschillen tussen
de rode kolommen zijn 12,36 - 39,69 - 0,17 - 0,73 - 0,13 - 0 MaxVcp is gelijk aan 39,69 dus het verschil is MIDDELMATIG. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Effectgrootte Bereken met de effectgrootte of het verschil tussen het gebruikte aantal glazen in Nederland en België gering, middelmatig of groot is. Nederland gaf een gemiddelde van 10,41 glazen met een standaardafwijking van 3,94 België geeft een gemiddelde van 7,82 glazen met een standaardafwijking van 4,72 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E ligt tussen 0,4 en 0,8 dus het verschil is MIDDELMATIG. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Boxplots Bereken met boxplots of het verschil tussen België en Nederland gering, middelmatig of groot is. De lijsten van de vorige berekening geven ook de de kwartielen en de mediaan: Nederland: Q1 = 9, Med = 11, Q3 = 13 België: Q1 = 5, Med = 6, Q3 = 10 Dat geeft de volgende boxen: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De boxen overlappen wel, maar de medianen liggen buiten de andere box, dus het verschil is MIDDELMATIG |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Phi-coëfficiënt. Bereken met de phi-coëfficiënt of het verschil tussen het aantal alcoholisten in België en Nederland gering, middelmatig of groot is. Wel of geen alcoholist zijn geeft de volgende kruistabel: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat is kleiner dan 0,2 dus het verschil is dus GERING. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zo, dan hebben we alles uit dit hoofdstuk weer even herhaald........ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPGAVE. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Het Cito heeft van
een groot aantal middelbare school leerlingen de eindcijfers op het vak
Nederlands verzameld. Die gegevens zijn uitgesplitst naar jongens en meisjes, en dat gaf de volgende tabel: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a. | Geef een 95%-betrouwbaarheidsinterval voor het percentage onvoldoendes bij de meisjes en jongens samen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | Geef een 95%-betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddelde cijfers van de jongens | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c. | Bereken met Max Vcp of het verschil tussen de jongens en meisjes gering, middelmatig of groot is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d. | Bereken met de Effectgrootte of het verschil tussen de jongens en meisjes gering, middelmatig of groot is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e. | Bereken met de Boxplots of het verschil tussen de jongens en meisjes gering, middelmatig of groot is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f. | Bereken met de phi-coëfficiënt of het verschil in aantal voldoendes tussen meisjes en jongens gering, middelmatig of groot is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |