|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
In de figuur hieronder zie je twee
frequentiepolygonen in één figuur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op de x-as
staat de hoogte van de bomen in een bepaald bos en op de y-as
het aantal bomen. Er is verschil gemaakt tussen naaldbomen en
loofbomen. |
|
|
|
|
|
a. |
Van welke klassenindeling is
gebruikt gemaakt? |
|
|
|
|
|
Er zijn 170 loofbomen
gemeten en 290 naaldbomen. |
|
|
|
|
|
b. |
Hoe volgt dat uit deze figuur? |
|
|
|
|
|
c. |
Maak een schatting
voor het percentage naaldbomen dat lager dan 24 m is. |
|
|
|
|
|
d. |
Iemand beweert:
"De grafiek van de loofbomen ligt bijna overal onder die van de
naaldbomen, dus de loofbomen zijn lager".
Leg uit waarom deze bewering
onzin is. |
|
|
|
|
|
e. |
Maak twee nieuwe
frequentiepolygonen met deze keer de frequenties in procenten. Probeer
daaruit iets op te merken over welk van beide groepen hoger of lager dan
de andere is. |
|
|
|
|
2. |
Een leerlinge van een
middelbare school heeft een poos bijgehouden hoeveel tussenuren zij in
een week had door
lesuitval, haar slechte rooster, of andere oorzaken. Dat leverde de volgende
tabel: |
|
|
|
|
|
aantal tussenuren |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
frequentie |
9 |
11 |
8 |
5 |
4 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Teken een frequentiepolygoon bij deze tabel. |
|
|
|
|
|
b. |
Hoe lang heeft deze
leerlinge het aantal tussenuren bijgehouden? |
|
|
|
|
3. |
Hieronder staan het
aantal seconden tussen twee opeenvolgende bliksemflitsen tijdens een erg
zware onweerbui.. Maak daarvan een steel- bladdiagram. |
|
|
|
|
|
8.4 11.6 10.9 13.2
9.0 12.6 15.9 11.8
12.4 17.0
19.1 10.4 16.3 15.1 16.2
16.6 12.3 10.8 15.7 11.0
18.0 14.4 14.6 14.2 19.9
18.3 15.5 17.4 18.5 16.3
20.3 18.4 14.5 15.2 11.9
18.5 15.3 15.2 11.0 20.5 |
|
|
|
|
|
4. |
Hieronder staan de
uitslagen van wedstrijden uit de Amerikaanse basketbalcompetitie (NBA).
Links staan de gemaakte punten door thuisspelende teams, rechts de
punten voor uitspelende teams. |
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Van hoeveel
wedstrijden zijn de punten verwerkt? |
|
|
|
|
|
b. |
Bepaal de mediaan van
de punten voor de uitspelende teams. |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel thuisspelende
teams scoorden meer punten dan het gemiddelde van de uitspelende teams? |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|