|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Hieronder staat voor een heel jaar hoeveel dagen er in de week regen is
gevallen.
Bepaal van deze frequentieverdeling de modus, de mediaan en het
gemiddelde. |
|
|
|
|
|
aantal dagen |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
frequentie |
3 |
5 |
9 |
14 |
10 |
6 |
4 |
1 |
|
|
|
|
|
2. |
Van een aantal 400 m
lopers is direct na een gelopen wedstrijd gemeten hoeveel minuten de
hartslag nog boven de 120 was. |
|
|
|
|
|
aantal minuten |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 of meer |
aantal atleten (%) |
8 |
23 |
36 |
20 |
13 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Stel dat de laatste
groep 11 zou
zijn in plaats van 10 of meer.
Bereken in dat geval de modus, de mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
b. |
Welk van de drie berekende getallen
uit de vorige vraag zou veranderen als er in plaats van "10 of
meer" ook 10, 11, 12 enz zou hebben gestaan? |
|
|
|
|
|
c. |
Welk getal moet er in
plaats van "10 of meer" staan als het werkelijke gemiddelde gelijk
blijkt te zijn aan 8,33? |
|
|
|
|
3. |
GGZ van Friesland
heeft bij een aantal basisschool groepen gekeken hoeveel van de kinderen
fruit mee hadden gekregen naar school. |
|
|
|
|
|
aantal groepen |
3 |
6 |
10 |
12 |
12 |
16 |
23 |
18 |
6 |
5 |
2 |
aantal kinderen met fruit |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Bereken de modus, de
mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
De GGZ heeft bij deze
controles ook het aantal kinderen dat géén fruit mee kreeg bijgehouden.
Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
aantal groepen |
2 |
8 |
11 |
14 |
21 |
28 |
13 |
7 |
5 |
4 |
aantal kinderen zonder fruit |
3 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
|
|
|
|
|
De GGZ heeft ook het
aantal kinderen dat wél fruit meekreeg bijgehouden.
Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
|
aantal groepen |
6 |
7 |
3 |
12 |
18 |
25 |
12 |
15 |
8 |
2 |
aantal kinderen met fruit |
10 |
11 |
12 |
13 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|
|
|
|
|
|
b. |
Wat kun je zeggen
over de grootte van de basisschoolgroepen? |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel procent van
alle leerlingen kreeg fruit mee naar school? |
|
|
|
|
4. |
Van twee
batterijsoorten, Duracell en Varta is gemeten hoe lang de
AA-batterijen bij normaal gebruik meegingen. De resultaten van het
onderzoek staan in het onderstaande stapeldiagram.
De tijd die in de staven van het diagram staat is in maanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In deze figuur kun je
bijvoorbeeld zien dat ongeveer 40% van de Varta batterijen meer dan 56
maar minder dan 66 maanden meegingen. |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van
de Duracell batterijen gaat meer dan 56 maanden mee? Licht je antwoord
toe. |
|
|
|
|
|
b. |
Toon met behulp van een berekening met
de klassenmiddens aan dat de gemiddelde levensduur
van een AA-Duracell batterij meer dan 55 maanden is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|