|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Hieronder staat voor een heel jaar hoeveel dagen er in de week regen is
gevallen.
Bepaal van deze frequentieverdeling de modus, de mediaan en het
gemiddelde. |
|
|
|
|
|
aantal dagen |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
frequentie |
3 |
5 |
9 |
14 |
10 |
6 |
4 |
1 |
|
|
|
|
|
2. |
Van een aantal 400 m
lopers is direct na een gelopen wedstrijd gemeten hoeveel minuten de
hartslag nog boven de 120 was. |
|
|
|
|
|
aantal minuten |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 of meer |
aantal atleten (%) |
8 |
23 |
36 |
20 |
13 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Stel dat de laatste
groep 11 zou
zijn in plaats van 10 of meer.
Bereken in dat geval de modus, de mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
b. |
Welk van de drie berekende getallen
uit de vorige vraag zou veranderen als er in plaats van "10 of
meer" ook 10, 11, 12 enz zou hebben gestaan? |
|
|
|
|
|
c. |
Welk getal moet er in
plaats van "10 of meer" staan als het werkelijke gemiddelde gelijk
blijkt te zijn aan 8,33? |
|
|
|
|
3. |
GGZ van Friesland
heeft bij een aantal basisschool groepen gekeken hoeveel van de kinderen
fruit mee hadden gekregen naar school. |
|
|
|
|
|
aantal groepen |
3 |
6 |
10 |
12 |
12 |
16 |
23 |
18 |
6 |
5 |
2 |
aantal kinderen met fruit |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Bereken de modus, de
mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
De GGZ heeft bij deze
controles ook het aantal kinderen dat géén fruit mee kreeg bijgehouden.
Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
aantal groepen |
2 |
8 |
11 |
14 |
21 |
28 |
13 |
7 |
5 |
4 |
aantal kinderen zonder fruit |
3 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
|
|
|
|
|
De GGZ heeft ook het
aantal kinderen dat wél fruit meekreeg bijgehouden.
Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
|
aantal groepen |
6 |
7 |
3 |
12 |
18 |
25 |
12 |
15 |
8 |
2 |
aantal kinderen met fruit |
10 |
11 |
12 |
13 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|
|
|
|
|
|
b. |
Wat kun je zeggen
over de grootte van de basisschoolgroepen? |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel procent van
alle leerlingen kreeg fruit mee naar school? |
|
|
|
|
4. |
Van twee
batterijsoorten, Duracell en Varta is gemeten hoe lang de
AA-batterijen bij normaal gebruik meegingen. De resultaten van het
onderzoek staan in het onderstaande stapeldiagram.
De tijd die in de staven van het diagram staat is in maanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In deze figuur kun je
bijvoorbeeld zien dat ongeveer 40% van de Varta batterijen meer dan 56
maar minder dan 66 maanden meegingen. |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van
de Duracell batterijen gaat meer dan 56 maanden mee? Licht je antwoord
toe. |
|
|
|
|
|
b. |
Toon met behulp van een berekening met
de klassenmiddens aan dat de gemiddelde levensduur
van een AA-Duracell batterij meer dan 55 maanden is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Saskia zit al jaren bij dezelfde provider voor mobile
telefonie en mobiel internet.
Haar provider houdt sinds het moment waarop Saskia klant is geworden bij
hoeveel data Saskia per maand verbruikt voor mobiel internet. Zie de
tabel. |
|
|
|
|
|
Verbruik in Mb |
0-100 |
100-200 |
200-300 |
300-400 |
400-500 |
500-600 |
Frequentie |
2 |
10 |
16 |
8 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoe lang is Saskia al klant bij deze provider? |
|
|
|
|
|
b. |
Onderzoek of het gemiddelde verbruik in de modale klasse
ligt. Gebruik als waarnemingsgetallen de klassenmidden. |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken tussen welke grenzen het totale verbruik van
Saskia over al deze manden ligt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|