© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|||||
Meer opgaven | |||||
|
|||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
6. | De wiskunde kermis.... Op een kermis staat een kraampje waar je door te gokken geld kunt winnen en verliezen. |
||
Men wacht steeds tot er
vier deelnemers zijn. Die betalen elk
€1,- en krijgen elk
een dobbelsteen. Wie bij de eerste worp 6 gooit mag straks meedelen in de prijs, en gooit verder niet meer. Wie bij de eerste worp 1 of 2 gooit is af, en gooit verder niet meer. Wie bij de eerste worp 3, 4, 5 gooit mag nog een keer gooien. Bij de tweede worp geldt precies hetzelfde als bij de eerste worp. Bij de derde worp mag iedereen die 6 gooit meedelen in de prijs, de rest is af. Alle spelers die mee mogen delen in de prijs verdelen daarna eerlijk onder elkaar het ingelegde geld. De kans dat iemand meedeelt in de prijs is 7/24 |
|||
a. | Toon dat aan. | ||
b. | Bereken de kans dat jij als enige het gehele inleggeld wint. | ||
c. | Bereken hoeveel geld de eigenaar van dit spel aan wie je het inleggeld moet betalen gemiddeld per spel zal winnen. | ||
d. | Bereken hoeveel worpen iemand gemiddeld doet. | ||