|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
1. |
Examenvraagstuk
VWO WC, 2023-II
Toen toetsroosters
nog met de hand werden gemaakt, gebruikte de roostermaker soms een
diagram als hulpmiddel. In de figuur zie je zo’n diagram voor 5 vwo voor
de dinsdag in een toetsweek. Op die dinsdag worden alleen toetsen
gegeven voor de volgende vakken: economie (Ec), geschiedenis (Gs),
natuurkunde (Na) en Duits (Du). In het diagram zijn de gegevens
weergegeven voor de 20 leerlingen uit 5 vwo voor deze vier vakken. Zo
kun je bijvoorbeeld aflezen dat er 5 leerlingen zijn die van deze vier
vakken alleen natuurkunde en Duits hebben: gebied R in het diagram. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niemand van de 20
leerlingen uit 5 vwo hoeft op dinsdag vier toetsen te maken. |
|
|
|
|
|
a. |
Leg uit hoe je dit
in het diagram kunt zien. |
|
|
|
|
|
Voor een
roostermaker kan het handig zijn om meer toetsen tegelijkertijd in te
roosteren. |
|
|
|
|
|
b. |
Onderzoek met
behulp van het diagram welke toetsen tegelijkertijd ingeroosterd kunnen
worden. |
|
|
|
|
|
In het diagram in
de figuur zijn verschillende vakkencombinaties door middel van een
bijbehorend gebied weergegeven. Er zijn echter meer combinaties mogelijk
met twee of meer van de vier vakken economie, geschiedenis, natuurkunde
en Duits dan in dit diagram weergegeven zijn. Een leerling met zo'n
vakkencombinatie zou dus niet passen in dit diagram. (Gelukkig kwamen
deze vakkencombinaties niet voor bij deze 20 leerlingen.) |
|
|
|
|
|
c. |
Geef alle
theoretisch mogelijke combinaties van twee of meer van deze vier vakken
en onderzoek voor elke combinatie of deze door middel van een
bijbehorend gebied in het diagram weergegeven is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|