© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|||
1. | a. | invoeren in de GR en dan calc - 1Var Stats geeft σ = 27,13 | |||||||||||||||||||
b. | invoeren in de GR zonder 194 en dan calc - 1Var Stats geeft σ = 18,02 | ||||||||||||||||||||
2. | a. | De klassenmiddens
zijn 6 - 10 - 14 - 18 - 22 - 26 - 30 - 34 - 38 invoeren in L1 en de frequenties in L2 calc- 1Var stats (L1, L2) geeft dan σ = 6,95 |
|||||||||||||||||||
b. | in vraag a) kun je
ook aflezen dat het gemiddelde gelijk is aan 18,87. "niet meer dan één keer de standaarddeviatie van het gemiddelde afwijkend" betekent dus een waarde tussen 18,87 - 6,95 = 11,92 en 18,87 + 6,95 = 25,82 Het deel van 8 tot 11,95 in de klasse 8-12 is 3,95/4 = 0,99ste deel, dus dat zijn 0,99 • 20 = 19,8 metingen Het deel van 24 tot 25,82 in de klasse 24-28 is 1,82/4 = 0,46ste deel, dus dat zijn 0,46 • 22 = 10,1 metingen. In totaal zijn er dan 19,8 + 36 + 58 + 43 + + 10,1 = 166,9 metingen die aan de voorwaarde voldoen. Dat is 166,9/215 • 100% = 78% |
||||||||||||||||||||
c. |
|
||||||||||||||||||||
invoeren in L1 en L2 en dan calc - 1Var stats geeft σ = 7,36 | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
invoeren in L1 en L2 en dan calc - 1Var stats geeft σ = 7,10 | |||||||||||||||||||||
3. | eerst maar eens op
volgorde van klein naar groot: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
993 994
995 995 996 997 998 998
998 998 998 999 999 1000 1000 1000 1000 1001 1001 1002 1002 1003 1004 1004 1004 1005 1005 1005 1008 1009 dus: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
a. | invoeren in L1 en L2
en dat 1-Var stats geeft gemiddelde is gemiddelde 1000,37 en standaarddeviatie 3,94. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | één
standaardafwijking vanaf het gemiddelde is 1000,37 + 3,94 =
1004,31 en 1000,37 - 3,94 = 996,43 daarbuiten (vanaf het gemiddelde gerekend) zitten de waarden 993, 994, 995, 996, 1005, 1008, 1009 dat zijn er 1 + 1 + 2 + 1 + 3 +1 + 1 = 10 van de 30 dus dat is 33% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | a. | de standaarddeviatie is duidelijk te zien: in de cijfers van de meisjes zit een veel grotere spreiding, dus die zullen een grotere standaarddeviatie hebben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | invoeren in de GR en
dan 1 var stats geeft; jongens: gemiddelde 67,14 en standaarddeviatie 17,05 meisjes: gemiddelde 68,48 en standaarddeviatie 19,31 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
c. | gezamenlijk:
gemiddelde 67,8 en standaarddeviatie 18,20 die standaarddeviatie is dus NIET de som van de eerdere twee standaarddeviaties. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | a | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | Het gemiddelde is
2485 en de standaardafwijking is 1037 De grenzen zijn dan 3522 en 1448 zoals hierboven in het rood aangegeven. Alle waarden tussen 1600 en 3400 vallen er binnen; dat zijn er 1390 Van de eerste klasse 152/600 × 860 = 218 Van de vijfde klasse: 122/600 × 200 = 41 In totaal 1649 van de 2830 en dat is 58% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | a. | Voor de standaarddeviatie gaat het niet om de hoogte, maar om de breedte. Dat is gemiddelde afstand tot het midden, en als je allemaal even hog staafjes evenveel hoger of lager maakt blijft die gemiddelde afstand gelijk. | |
b. | De figuur wordt dan breder, dus krijgt een grotere spreiding. De waarden komen gemiddeld verder vanaf het midden te liggen. | ||
c. | proberen met de GR (L1 = 1, 2, 3, 4, .... en L2 = 1, 1, 1, 1, ....) en dan steeds de standaarddeviatie uitrekenen geeft dat het bij 13 getallen gelijk is aan 3,74 | ||