|
|||||||||||||||||||||
1. | Bereken de bijbehorende hoeken: | ||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Dat geeft dit cirkeldiagram: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
2. | a. | De hoek is 57° Dat is 57/360 · 100 = 16% |
|||||||||||||||||||
b. | De hoek van 10 km is
102 en dat zijn 346 lopers De hoek van 5 km is 201 Maak een verhoudingstabel: |
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
?? = 201 · 346/102 = 682 lopers | |||||||||||||||||||||
c. | De hoek van 5 km is 201 41% daarvan is 82° 59% daarvan is 119° Dat geeft de twee gebieden hiernaast. |
|
|||||||||||||||||||
3. | Op mijn scherm zijn
de stralen van de cirkels 2,16 en 1,42 cm Dat geeft oppervlaktes π · 2,162 = 14,66 en π · 1,432 = 6,33 De verhouding daartussen is 6,33/14,66 = 0,43 De verhouding tussen de leerlingenaantallen is 646/1540 = 0,42 Dat klopt dus redelijk goed. |
||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |