© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)

1. Kies bijv. 4 kommetjes om een zwarte kraal in te doen, dan liggen de witte kralen daarna vast.
Dat kan op 6 nCr 4 = 15 manieren.
       
2. Kies 5 schakelaars die AAN moeten staan, dan moet de rest UIT staan.
Dat kan op  8 nCr 5 = 56 manieren
       
3. 4 kiezen uit de 20 kan op  20 nCr 4 = 4845 manieren
Hij kan het dus 4845 dagen volhouden.
       
4. a. Kies 4 uit de 8:  dat kan op  8 nCr 4 = 70 manieren dus er zijn 70 kaartjes
       
  b. Als Fanta er op staat moet je nog 3 andere frisdranken uit de 7 kiezen.
Dat kan op 7 nCr 3 = 35 manieren.
       
  c. Als Fanta en Sprite er beiden op staan moet je nog 2 andere frisdranken van de 6 kiezen.
Dat kan op 6 nCr 2 = 15 manieren.
       
5. a. Kies 5 uit de 24:  dat kan op 24 nCr 5 = 42504 manieren.
       
  b. 5! = 120 manieren  
       
6. a. eerste schroevendraaier:  24 mogelijkheden
tweede schroevendraaier: 23 mogelijkheden
enz.

In totaal is dat 24 nPr 5 = 5100480 manieren
       
  b. Voor elke schroevendraaier zijn er 24 mogelijkheden.
In totaal is dat 245 = 7962624 mogelijkheden
       
  c. Hij/zij moet 5 bakken uit de 24 kiezen.
Dat kan op 24 nCr 5 = 42504 manieren.
       
7. a. 9  nCr 3 = 84 mogelijkheden
       
  b. Elke voorronde kan op 84 manieren , dus in totaal zijn er 84 ×  84 × 84 = 592704 manieren.
Als je  27 nCr 9 berekent kan het ook gebeuren dat er uit één voorronde meer dan drie zwemmers komen, en dat mag niet.

       
8. a. (8 nCr 4) ∙ (6 nCr 4) = 70 ∙ 15 = 1050 opstellingen
       
  b.

21 nCr 10 = 352716

       
9. a. 6 nCr 2 = 15  
       
  b, voor elke stip zijn er twee mogelijkheden.
Dat geeft in totaal 26 = 64 mogelijkheden.
Die met alles open moer eraf, dus blijven 63 tekens over.
       

© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)