|
|||||
1. | Stel dat A het punt
(0, p) is Een lijn door A is dan te schrijven als y = ax + p Raken aan de grafiek: ax + p = 4 - x2 a = -2x De tweede geeft x = -1/2a en dat kun je invullen in de eerste; a • -1/2a + p = 4 - (-1/2a)2 -1/2a2 + p = 4 - 1/4a2 -1/4a2 = 4 - p a2 = 4p - 16 a = ± √(4p - 16) Als die twee loodrecht op elkaar staan moet gelden: √(4p - 16) • -√(4p - 16) = -1 4p - 16 = 1 4p = 17 p = 41/4. |
||||
2. | Een lijn door (0, 1)
is y = ax + 1 raken: functies gelijk: ax + 1 = (x2 + 2x + 2)/x2 ⇒ ax3 + x2 = x2 + 2x + 2 ⇒ ax3 = 2x+ 2 f(x) = 1 + 2/x + 2/x2 geeft f '(x) = -2/x2 - 4/x3 afgeleides gelijk: a = -2/x2 - 4/x3 De tweede invullen in de eerste: -2/x2 • x3 - 4/x3 • x3 = 2x + 2 -2x - 4 = 2x + 2 -6 = 4x x = -1,5 dan is a = -2/x2 - 4/x3 = 8/27 l is de lijn y = 8/27x + 1 |
||||
3a. | Een lijn door (-q,
0) is de lijn y = ax + aq Functies gelijk: p√x = ax + aq Afgeleides gelijk: p/2√x = a Vul de tweede in in de eerste: p√x = p/2√x • x + p/2√x • q vermenigvuldig met 2√x: 2px = px + pq ⇒ px = pq ⇒ x = q |
||||
3b. | Neem p = 1 en
teken de raaklijn door (-q, 0). Als je nu p vervangt door een ander getal, dan wordt de grafiek van f vermenigvuldigd met factor p tov de x-as. Dat betekent dat de helling van de getekende raaklijn ook p keer zo groot wordt (Δy wordt p keer zo groot, Δx blijft gelijk) Maar de afgeleide van f wordt ook p keer zo groot. De lijn blijft dus raken.... |
||||
4. | Lijn door P :
y = ax + b geeft 7 = 15a + b dus
b = 7 - 15a en de lijn is y = ax
+ 7 - 15a Snijden met de parabool: x2 = ax + 7 - 15a Hellingen met elkaar vermenigvuldigd zijn -1: a • 2x = -1 dus x = -1/2a Tweede invullen in de eerste: 1/4a2 = -1/2 + 7 - 15a 1 = -2a2 + 28a2 - 60a3 1 = 26a2 - 60a3 Invoeren in de GR en dan intersect geeft a = -1/6 Dan is x = 3 en het snijpunt is (3, 9). |
||||
5. | Lijn door de
oorsprong: y = ax a = f ' = (0,5) • (2x - 4)-0,5 • 2 = (2x - 4)-0,5 invullen in √(2x - 4) = ax geeft (2x - 4)0,5 = (2x - 4)-0,5 2x - 4 = 1 2x = 5 x = 2,5 a = (2 • 2,5 - 4)-0,5 = 1 |
||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |