G-NIM
- ook wel CHOMP genoemd -
In een rechthoek van n bij m ligt op elk veld een fiche.
Spelers nemen nu om de beurt een aantal fiches weg volgens de volgende
regel:
Wijs een fiche aan en verwijder dit fiche plus alle fiches
rechts en/of boven daarvan.
Degene die het laatste fiche moet nemen heeft verloren.
Een spel in een rechthoek van 5 bij 4 zou als volgt kunnen verlopen:
Het vreemde aan dit spel is dat we zeker weten dat speler 1 altijd een
winnende strategie heeft, alhoewel die strategie meestal niet bekend is! Het
bewijs gaat als volgt:
Stel dat speler 2 een winnende strategie heeft.
Speler 1 verwijdert nu alleen het fiche helemaal rechtsboven.
Daarna doet speler 2 zijn winnende zet. Maar hierdoor wordt altijd een positie
bereikt die speler 1 in zijn eerste beurt ook direct weg had kunnen leggen! Dus
speler 1 had meteen al een winnende zet. Dat is in tegenspraak met het gegeven
dat speler 2 altijd een winnende strategie heeft.
Dus speler 2 heeft geen winnende strategie, maar omdat er een speler moet zijn
met een winnende strategie (we zouden alle mogelijkheden gewoon uit kunnen
schrijven) moet dat wel speler 1 zijn.
Speciale gevallen
1. |
rechthoek van 2 bij m |
|
Speler 1 verwijdert het fiche helemaal
rechtsboven. Dat laat twee rijen over met de onderste 1 meer dan die
erboven. Wat speler 2 nu ook doet, in de onderste rij blijft altijd 1
fiche meer dan in de bovenste. Dat ene fiche moet speler 2 uiteindelijk
nemen. |
|
|
|
2. |
vierkant. |
|
Speler 1 laat alleen de linkerkolom en onderste
rij over. Wat speler 2 daarna uit een rij/kolom weghaalt, haalt speler 1
vervolgens uit de andere kolom/rij weg. Weer moet speler 2 uiteindelijk
het laatste fiche nemen. |
|
|
|
3. |
4 bij 5. De winnende zet is: |
|
|
|
|
4. |
4 bij 6. De winnende zet is: |
|
|