versie: juni
2020
■
nog niet afgesproken
■
wat de tegenpartij biedt
■
conventies
SYSTEEM Nelly & Herman
ongestoord.
1♣
= 2
+
krt.
1
♦
=
transfer walsh
, 4
+
k
♥
, evt. langere
♦
, maar dan minder dan MF
1
♥
= 3k
♥
, RF, (geen 18,19 NT)
1♠ = 4k♠ + 4k
♥
, RF
1NT = 4k
♥
(6-9) geen 4k ♠, maar wel balanced.
■
2♣ = to play 5k ♣ + 4k
♥
(6-9)
■
2
♦
= to play, langere
♦
(6-9)
1
♠
= 2
-
k
♥
, 4k♠, RF
1NT = 2
-
k
♥
, 4
-
♠ dus echte ♣
(4krt als 3244, anders 5k)
2♣ =
checkback
■
2
♦
= zwak, langere
♦
dan
♥
. to play
■
2
♥
= zwak, 6
+
k
♥
, to play
■
2♠ =
reverse
, 5
♥
+ 4♠ RF
2NT = (10, 11) NF
3♣
= zwak, to play ■
2♣ = 2
-
k
♥
, 6
+
k♣, geen 4k♠, NF
(3226 of nog extremer)
2
♦
=
reverse
,
2
-
k
♥
(2245, 3145, 1246, 2146 of nog extremer)
■
2
♥
= (12-14), 4k
♥
, NF
⇒
alles (semi)echt ■
2♠ =
reverse
■
2NT = (18, 19) evt 3k
♥
, balanced of 6
+
krt ♣ en MF
2NT(18,19)
■
3NT = (18, 19) steun, geen splinter ⇒
4
♠
/cue/4NT
■
3♠ = (18, 19) splinter.
1
♥
=
transfer walsh
, 4
+
k
♠
, evt langere
♦
, maar dan minder dan MF.
1♠ = 3k ♠, RF, (geen 18,19 NT)
1NT = 2
-
krt ♠, balanced
2♣ 10
+
pnt,
checkback.
■
2
♦
= zwak, langere
♦
dan
♥
, to play
■
2
♥
= 5♠ + 4
♥
, zwak
2♠ = 6
+
♠, zwak, to play
■
2NT = (10,11), NF
3♣ = zwak, to play
■
3
♦
= 5
♦
-5♠ MF
3
♥
= 5
♥
-5♠ MF
3♠ = limiet, 6k
3NT = to play
2♣ = 2
-
krt ♠, 6
+
k ♣, NF
2
♦♥
=
reverse
,
2
-
k ♠
■
2♠ =
(12-14), 4k
♠
, NF
⇒
mixed trials
■
2NT = (18, 19) evt 3k ♠, balanced of 6
+
krt ♣ en MF.
2NT(18,19)
■
3NT = (18, 19) steun
♥
, geen splinter ⇒
4
♥/cue/4NT
■
1♠
=
transfer walsh
,
4
+
krt
♦
, (met ook nog
♥
♠
MF)
1NT = (12-14) balanced, geen 4
+
k
♦
, NF
2♣ = 10
+
checkback
■
2
♦
= zwak, 6
+
k, to play
■
2
♥
= 5
k
♦
+ 4k
♥
, MF
2♠ = 5k
♦
+ 4k ♠, MF
2NT = (10,11), NF
3♣ = zwak, to play
■
3
♦
= (10, 11) 6k
♦,
NF
3
♥
= splinter
♣
+
♦
3♠ = splinter ♣
+
♦
3NT = to play.
2♣ = 6
+
krt
♣
, NF, geen 4
+
k
♦
.
2
♦
= (12-14), 4
+
k
♦
2
♥
♠ =
reverse
■
2NT = (18, 19) evt 4k
♦
balanced of 6
+
krt
♣
.
2NT(18,19)
■
3♣ = 16
+
, 6
+
krt ♣, geen 4k
♦
3
♦
= (16,17) 4krt
♦
3
♥
♠
=
splinter
met 4krt
♦
■
3NT = (18,19) met 4krt
♦
⇒
4
♦
/cue/4NT
■
1NT = (6-9) geen
♥
♠
, 4krt ♣ of slechte 4k
♦
.
2♣
=
inverted minor,
geen
♥
♠
, 10
+
met steun, geen 12-14 splinter. ■
2
♦♥
♠
= MF, 6
+
krt.
2NT = (10, 11) 3343, 3334
3♣
= (0-6) lange
♣
3
♦♥
♠
=
splinter
,
12-14, geen tweede kleur, dus 6
+
krt
♣
,
sterkere splinters eerst
inverted minor
■
3NT = (12-14) balanced, slechte hand voor slem ⇒
controles met
♣
troef, 4NT azenvraag ■
1
♦
= 4
+
krt. (derde hand evt. korter met 10,11).
1
♥
= 4
+
krt, RF, (geen MF met 6
+
krt), evt langere ♣ met (6-11)
1♠ = 4
+
RF
1NT = (12-14) NF
2♣ 10
+
checkback
2
♦
= to play
■
2
♥
= to play, 6
+
krt
■
2♠ = sterk, 4531 oid
2NT = invite (10,11)
3♣ = 55
♣
♥
, MF
3
♦
= limiet met 4k
♦
.
3
♥
= limiet met 6krt
♥
.
3♠ komt niet voor
3NT to play
■
2♣ = 5
♦
+ 4♣, 12-17 ⇒ 2♠ = (8,9) met steun (geen 4
e
kleur).
2
♦
= 6
+
♦
, 12-15
2
♥
= (12-14) 4krt steun ⇒
alles (semi)echt
■
2♠ =
reverse
2NT = (18,19), evt 4krt ♠ balanced of 6
+
krt
♦
2NT(18,19)
■
3♣ = MF, 5
♦
+ 4♣
3
♦
= 16,17 , lange
♦
(met 18,19: 2NT)
3
♥
= (15,16) 4 krt steun
3♠ = splinter met
♥
-steun
3NT = no-splinter, 4k
♥
1♠ = 4
+
krt, RF, (geen MF met 6+krt), evt langere ♣ met (6-11)
1NT = (12-14) NF
2♣ 10
+
checkback
2
♦
to play, zwak
■
2
♥
= 5♠ + 4
♥
, zwak (6-9), NF
■
2♠ = 6
+
k
♠, zwak (6-9)
■
2NT = invite, (10,11) (minstens 4k ♣)
3♣ = 5-5 MF
3
♦
= limiet, 4k
♦
3
♥
3♠
3NT
2♣ 5
♦
+ 4♣, (12-16), NF ⇒
2
♥
=
(8,9) met steun, geen 4
e
kleur
2
♦
6
+
k
♦
, (12-15)
2
♥
reverse
2♠ (12-14) 4krt ♠ ⇒
alles (semi)-echt
■
2NT (18,19) balanced of lange
♦
2NT(18,19)
■
3♣ 5
♦
+ 4
♣
, MF, 17
+
3
♦
16, 17 lange
♦
(met 18
+
: 2NT)
3
♥
3♠ (16,17) 4k ♠
3NT (18,19) no-splinter, 4k♠
■
1NT = (6-11) NF, evt lange
♣
of slechte 4k
♦
2♣ a. 2
+
krt, maar neemt een limiethand (10,11) aan.
b. 5
♦
+ 4
+
♣, 12-17 (na 2
♦
met (16,17) 2SA bieden).
2
♦
contractverbetering (ook met 4♣ + 3
♦
)
2NT = (10, 11) 5k ♣
3♣ = (10, 11) 6k ♣
2
♦
6
+
krt, (12-16).
2
♥
♠ als
reverse
2NT = 15-17
3♣ echt en MF.
2♣ = MF , 4
+
⇒
2-over-1 MF
fast arrival. 2♠ geen reverse-kracht meer nodig. Daarna
2
♦
=
inverted minor
■
2
♥
♠3♣ =
MF, 6
+
k.
2NT = (10, 11) 3343, 3334.
3
♦
= (0-6) lange
♦
3
♥
♠ =
splinter.
(
12-14) sterkere splinters eerst inverted minor
■
3NT = (12-14) balanced slechte hand voor slem
■
1
♥
= 5
+
krt.
1♠ = 4
+
krt.
1NT = (12-14) NF kan met 4k laag en 1543, 154
3
2♣ 10+ (evt. limiethand met 6k♠) ⇒
checkback
■
2
♦
= zwak, langere
♦
(openaar heeft geen 4k
♦
)
2
♥
=
(10,11)
2♠ = zwak, to play
■
2NT = (10, 11) 4234 of 4243
3♣ = to play, lange kleur.
3
♦♥
3♠ = MF met 6krt.
3NT to play, 4k ♠
■
2♣ = 5
♥
+ 4+♣, 12-16
■
2
♥
= 12-15, 6
+
k
2♠ = (12-14) 4k steun ⇒
alles (semi-echt)
■
2NT = (18, 19) met lange
♥
of NT-verdeling.
3♣ relay
3
♦
= NT-verdeling
3
♥
= 6+krt
3♠ = singleton, 6+krt
♥
3NT = 6krt H, geen singleton.
3♣
♦
= 5-5, 16,17, MF
gazilli
■
3
♥
= 16, 17, 6 krt
♥
(met 18
+
: 2NT)
3♠ = (16, 17), 4k ♠
■
3NT = (18,19) no-splinter, 4k ♠
■
1NT = semiforcing NT, 6-11, geen 3k
♥
, geen 4k ♠
pas = balanced, geen interesse tov 11 pnt.
2♣ = a.
♥
+ ♣ (hoeft geen 4k ♣ te zijn) OF b. 16
+
willekeurig (maar niet 5-5) ⇒
gazilli
■
2
♦
= echt, (12-15)
2♠ = (6 - 5) NF
2NT = 5-5 MF ⇒ 3♣ vraagt 2
e
kleur
gazilli.
■
3♣
♦
= 5-5 (16, 17), NF.
gazilli
■
2♣
♦
= mancheforcing, 4
+
k ⇒
2-over-1 MF
2♠ echt, geen reverse.
2
♥
= (6-9), 3
+
krt. ⇒
trials
(alles (semi) echt, onder 3 troef manchepoging)
2♠ =
garozzo
■
2NT = (10,11), 3
+
krt
♥
-steun, geen splinter
■
3♣
♦
= sleminteresse,
±16p,
6
+
k
3/4
♥
= zwak, to play
■
3♠4♣
♦
= splinter, (12-14), 4krt steun
■
3NT = (12-14),
♥
-steun, RF
■
1♠ = 5
+
krt.
1NT = semiforcing NT, 6-11, geen 3k ♠
pas = balanced, geen interesse tov 11 pnt.
2♣ a. ♠
+ ♣ (hoeft nog geen echte te ♣ zijn) OF b. 16
+
willekeurig (maar niet 5-5) ⇒
gazilli
■
2
♦♥
4
+
k, NF (12-15).
2NT = 5-5 MF ⇒ 3♣ vraagt 2
e
kleur
gazilli.
■
3♣
♦♥
= 5-5 (16, 17), NF.
gazilli.
■
2♣
♦♥
= mancheforcing, 4
+
k. ⇒
2-over-1 MF
2♠ = (6-9), 3
+
k
⇒
trials
(alles (semi) echt, onder 3 troef manchepoging)
2NT =
garozzo
■
3♣
♦
=
sleminteresse,
±16p,
6
+
k
3
♥
= (10,11), 3
+
k
♠
-steun, geen splinter
■
3/4♠ = zwak, to play
■
3NT = (12-14), ♠-steun, RF
■
4♣
♦♥
= splinter, (12-14) 4 krt steun
■
1NT = (15-17)
2♣ = stayman
2
♦
= geen 4k
♥
♠
p = 4441, 3451, 4351 oid
■
2
♥
♠ = 5k, zwak ⇒
pas
■
2NT = limit ⇒
pas of 3NT
■
3♣
♦
= MF
3
♥
♠ impossible major: fit met minimum.
3
♥
♠ = limiet, 5k ⇒
pas/3NT/4
♥
♠
■
3NT = to play ⇒
pas
■
2
♥
= 4krt
♥
, evt 4k ♠
2♠ = limiet, 4k
⇒
pas/2NT/long trials
■
2NT = limiet, geen
♥
♠
⇒
pas/3NT
■
3♣
♦
= MF
3♠ impossible major: fit met minimum.
3
♥
= limiet
⇒
pas/3NT to play/ 4
♥
■
3NT = 4k ♠
⇒
pas/4
♠
■
3♠4♣
♦
= splinter, sleminvite ⇒
sign off/controles/blackwood
■
4
♥
= to play ⇒
pas
■
2♠ = 4krt ♠
,
geen 4k
♥
2NT = limiet ⇒
pas/3NT
■
3♣
♦
= MF, echt
3
♥
impossible major, fit met minimum
3♥ = ????
3♠ = limiet
⇒
pas/3NT to play/ 4
♠
■
3NT = to play ⇒
pas
■
4♣
♦♥
= splinter, sleminvite ⇒
sign off/controles/blackwood
■
4♠ = to play ⇒
pas
■
2
♦
/
♥
= jacoby (sleminteresse met 6krt zonder tweede kleur via 3
♦
/
♥
)
2
♥
/
♠ bijna verplicht.
2
♠
/3
♥
= MF, 4k.
2NT = limiet met 5k.
⇒
pas/3♥♠/3NT/4♥♠ allemaal to play
■
3♣
♦
= MF, 4k.
3♠ impossible major: fit met minimum
3
♥
/
♠ = limiet met 6k ⇒
pas of manche. (3NT voorstel to play)
■
3NT = 5k ⇒
pas of 4♥
♠
■
3♠
/
4♣
♦
/
♥
= splinter, sleminvite
⇒
sign off/controles/blackwood
■
anders: maximum met 4krt steun, alles semi-echt.
2♠ =
lage kleuren, MF
2NT relay
.
3♣ = 5♣4
♦
31
3
♦
fit
3
♥
♠ = singleton
3
♥
vraagt singleton, ♣ troef
3♠ = singleton
3NT = singleton
♥
3♠ = fit, minimum
3NT = geen fit: 4423
3
♦
= 5
♦
4♣31
3
♥
vraagt singleton.
3♠ = singleton.
3NT en hoger = singleton
♥
.
3♠ = fit, minimaal
3NT = geen fit: 4432
3
♥
♠ = echt, 4441/5440
3NT = 4432, 5422 sleminteresse.
3♣
♦
= 4krt.
3
♥
♠ = singleton.
3NT = 4432/5422 kwanti
2NT = transfer ♣, limit+, met tophonneur bij openaar minstens 3NT.
3♣ = geen tophonneur.
3♣ = transfer
♦
,
limit+, met tophonneur bij openaar minstens 3NT.
3
♦
= geen tophonneur.
3
♦♥
= transfer
♥/
♠ beantwoorden zonder tophonneur.
3♠
= 5-5 ♣
♦
3NT4
♥
♠
= to play
4NT = kwantitatief ⇒ pas/aantal azen, daarna 6-kleur voorstel to play
2♣ = sterk kleuren (6
+
of 5
+
5
+
) of sterke NT (20
+
) of zwak, 5
+
♦
2
♦
= relay, NF
pas = zwakke twee
2
♥
♠ = sterk
2NT relay
verhogen = (A of troef H) + steun
nieuwe kleur = XXxxx of meer
3NT =
2NT = (20, 21) ⇒
niemeijer
■
3♣
♦
sterk ⇒ 3
♦♥
vraagt tweede kleur
3
♥
♠
3NT = (24,25) alles transfer (4♠ naar ♣), verplicht beantwoorden, 4NT daarna lichte trial NF
2
♥
♠ = to play; ca 10
+
pnt en goede 5
+
krt (daarna 3
♥
♠ verhogen = max. zwakke twee met steun).
2NT = invite tov zwakke twee. RF.
3♣ = maximale zwakke twee, MF.
3
♦
= minimale zwakke twee.
3
♥
♠ = sterke opening; dit gaat slem worden!
3NT = 20
+
dit gaat slem worden!
3
♦
= preëmptieve verhoging.
2
♦
= multi
,
maar
±
10
pnt met de zwakke variant. Sterk (22,23)NT of 2 kleuren 6
-
4)
2
♥
relay zwak.
2NT = (22,23) ⇒
niemeijer.
3♣
♦♥
♠ = 6
+
krt, met 4 krt ernaast. Daarna nieuwe kleur = 4
+
krt (maar 4
♥
♠ = eigen kleur; to play).
2♠ invite tov
♥.
2NT invite algemeen.
3♣
= maximaal met
♥.
3
♦
= maximaal met ♠
3
♥
♠
= minimaal met deze kleur.
3NT =
3♣
♦
= eigen kleur, RF.
3
♥
preëmptief
♥
+ ♠ daarna p/3
♠
■
3♠
3NT to play.
lange lage kleur?
4
♦
preëmptief
♥
+ ♠
■
4
♥
♠ to play, eigen kleur
■
2
♥
/
♠
= zwak, 5
+
k. Met een 6 k (0-8).
2♠ na 2
♥
echt en to play
■
2NT relay, manche-invite
3♣
♦
= zwak, 5krt openingskleur, 3
+
krt.
3NT = sterk, 5krt openingskleur.
3♣
♦
contractverbetering
■
3
♥
♠
verhoging = zwak ■
3
♠
na 2♥
3NT = to play. kan alles zijn.
4♣
♦
= splinter ■
4
♥
♠
= to play (ook als nieuwe kleur) ■
2NT = minors, 55♣
♦
zwak of heel sterk
3♣
♦♥
♠ = preëmptief
3NT =
gambling,
dichte 7
+
k ♣
/
♦
wij openen,
zij volgen.
1♣
♦
speciaal
1♣
- 1
♦
D = 4
+
♥
en evt ook ♠, en dan verder als na transfer walsh (dus 1
♥
= 3k, 1♠ = echt met 2
-
♥
, enz)
1
♥
= 4
+
♠ en dan verder als na transfer walsh (dus 1♠ = 3k, enz)
1♠ = geen
♥
♠
, wel punten (zo komt NT in de goede hand!)
1♣
-
1
♥
D = ♠
en dan verder als na transfer-walsh (dus 1♠ = 3k, enz)
1♠
= geen ♠, wel punten (meestal dus
♦
)
1
♦
-
1♥
D = ♠
en dan verder als na transfer-walsh (dus 1♠ = 3k, enz)
1♠
= geen ♠, wel punten (meestal dus
♣
)
1X algemeen.
informatiedoublet.
R = 9
+
balanced (evt inverted minor-steun want die vervalt)
1NT to play (6-8)
nieuwe kleur zonder sprong: RF
geen inverted minors: 10
+
via R, 3♣
♦
is wel zwak, maar 2♣
♦
is gewoon 6-8.
volgbod zonder sprong (
niet 1♣
♦
= 1♦♥
,
dat staat hierboven
)
negatief doublet: in
ieder geval
de ongeboden 4k
♥
/♠
inverted minors
blijft gelden.
CUE = LROB na 1
♥
♠ -
volgbod
- ??
nieuwe kleur 2-niveau zonder sprong = 8-11, NF, en in die gevallen is dus 3-niveau MF
1NT
D = straf
nieuwe kleur zonder sprong zwak.
2NT = 2-kleuren spel
kleur met sprong = fitbid, extreem spel
sprongvolgbod 2-niveau
→
sohl.
■
ghestem/unusual/michaels.
D = één of beiden voor straf
cue = negatief doublet (bij 2CUES is de hoogste MF)
series na 1X en
volgbod
1♣ -
1♦
D = transfer, 4
+
k
♥
, RF
1
♥
= transfer, 4
+
k ♠
, RF
1♠ = 4k
♥
+
♠
, RF
1NT = dekking
¨
, geen 4k
♥
♠, (6-9)
2♣3♣ =
inverted minor
2
♦
= CUE: MF, geen 4k
♥
♠, balanced
2
♥
♠ = zwak
2NT = (10, 11), dekking in
♦
, geen 4k
♥
♠
3
♦♥
♠ = splinter met ♣
3NT = to play.
1♣ -
1♥
D = 4
+
k ♠, RF
1♠ = info zonder ♠ (meestal
♦
)
1NT dekking in
♥
, geen 4k ♠, (6-10)
2♣3♣ =
inverted minor
2
♦
= NFB: (8-11) 5
+
k, NF
2
♥
= CUE: MF, geen ♠, evt
♦
, vraagt stopper/extra info
2♠ = zwak
2NT = komt niet voor. echt?
3
♦
= MF, lange
♦
3
♥
♠ = splinter met ♣
3NT = to play
1♣ -
1
♠
D = 4
+
k
♥
, 6
+
1NT = dekking ♠, geen 4
+
k
♥
, (6-9)
2♣3♣ =
inverted minor
2
♦♥
= NFB: (8-11), 5
+
k, NF
2♠ = CUE: MF, geen 4
+
k
♥
, evt
♦
, vraagt stopper/extra info
2NT = komt niet voor. echt?
3
♦♥
= MF lange kleur
3♠ = splinter met ♣
3NT = to play
1♣ -
1NT
D = straf
1
♦
- 1♥
D = 4
+
k
♠
, RF
1♠ = info zonder ♠ (meestal ♣)
1NT = dekking in
♥
, geen 4 k ♠, (6-10)
2♣ = NFB; (8-11) 5k
2
♦
=
inverted minor,
10
+
2
♥
= MF algemeen, balanced
2♠
2NT
3♣ = MF, 5
+
k
3
♦
= zwak, (6-9)
1NT
D
: daarna alles echt,
R = SOS/2♣ nooddeur/brozel ??
2X
⇒
sohl
+ negatief doublet
■
3X
⇒
negatief doublet
2
♣
landy
D = minstens één van beiden voor straf (geeft forcing pass situaties onder 2NT).
2
♦
=
to play.
2
♥
♠
=
to play.
2
NT =
minors.
2♣
D daarna p = ♣
iets anders:
Strafdoubletten,
♦
allemaal to play
2
♦
vooral strafdoubletten!!
D daarna p =
♦
2♥♠
2
♥
♠
2NT = 55 laag, zwak of sterk
D info
pas = geen voorkeur
R = business; sterk!
3
♥
♠ = eigen kleur, to play
■
3♣
♦
= to play
■
zij openen
, wij volgen.
1X reëel
pas
1X
- p -
iets
- sandwich.
D = als informatiedoublet.
1NT = unusual (5-4 meestal 5laag-4hoog)
volgbod = als direct volgbod.
2CUE = echt
kleur met sprong = zwak.
1X
- p -
p
- vierde hand:
D = info, 8
+
, eventueel 16
+
NT
1NT = (6-12) met stopper.
2NT = (13,14) met stopper (met 15
+
hadden we direct NT geboden)
kleur zonder sprong: als een volgbod.
kleur met sprong (niet 3♣): sterk 16
+
met een 6k.
1NT = (11-15) daarna alles echt.
■
ghestem
(2NT/2CUE/3♣)
■
informatiedoublet.
volgbod zonder sprong.
UCB : 10
+
met steun
alle verhogingen zijn preëmptief
■
1NT = 8-12
1NT: we "vergeten" de opening!! dus stayman/transfers/
sohl
■
sprongvolgbod en volgbod dubbele sprong zijn zwak (mits geen ghestem).
■
ghestem.
■
1NT (15-17) of (12-14)
D = bovenwaarde van de opening
2♣ =
landy
:
5-4 hoog.
2
♦♥
♠ = reëel
■
2SA = minors 55 als
ghestem.
hoger = preëmptief
■
1NT (8-10) of (10-12)
D = 13
+
. willekeurig verdeeld.
2♣ = landy, (10-12).
2
♦♥
♠ = 5
+
k, (10-12).
2NT = minors, (10-12).
P = 12
-
daarna in 4
e
hand als direct: 1NT - p - p - ?? (D = 13
+
, rest 10-12).
2X zwak/muiderberg, X is een reële kleur.
D = informatief ⇒
sohl
■
2
♥
♠ = opening 5
+
krt, NF ⇒
sohl
■
2NT = (16-18) balanced maar géén nieuwe 4k hoog! ⇒
sohl
,
(dus alles transfer) maar kracht onbekend. 3♠ = minors!
3♣
♦
=
opening 5
+
k, NF.
2X zwak, transfer (meestal 2♣ = zwak
¨
maar kan ook bij andere conventies, zolang de kleur erboven maar echt is)
D = strafvoorstel en daarna uiteraard strafdoubletten. ⇒
sohl
■
hun kleur = informatiedoublet ⇒
sohl
.
■
2NT = (16 - 18) balanced maar géén nieuwe 4k hoog!
⇒
sohl
■
2♦ multi.
pas
2♦
- pas -
2♥
- ?? als direct na een 2
♥
opening:
P = eventueel een strafpas (opening met
♥
). Daarom: 2
♦
- p - 2
♥
- p - 2
♠
- p - p - D = opening +
♥
!!
D = opening, 4
+
♠
of iets heel sterks
⇒
sohl
■
2♠
3
♣
♦
= 5
+
k opening, NF.
2♦
- pas -
2♠
- ?? als direct na een 2
♠
-opening.
2♦
- pas -
2NT
- ??
D = informatief, minstens 4-3 hoog (of te sterk voor iets anders: 18
+
NT, )
⇒
sohl
■
2
♥
♠
= opening (12-17) met 4
+
k.
(met precies een 4krt: kort 2
-
in de andere major)
⇒
sohl
■
2NT = (16-18) maar géén 4k hoog!
⇒
sohl
■
3♣
♦
= opening, 4
+
k, NF
3
♥
♠ = 18,19 met 5
+
k.
3NT = lange minor?
2NT sterk.
2NT minors.
3X preëmptief en echt.
verhogen 4X = 5-5 MF 4♣
♦
= 3 mogelijkheden 4
♥
= in ieder geval ♠ (anders 4NT minors)
conventies.
transfer walsh
.
inverted minor
.
garozzo
.
(semi)forcing 1NT
.
2-over-1 mancheforcing
.
vierde kleur
.
checkback
.
sohl
.
good-bad 2NT
.
blackwood
.
g
hestem
.
gazilli
forcing pass.
n
iemeijer
.
2NT (18,19)
.
uitkomsten en signalen.
uitkomsten
kleintje belooft plaatje zonder (binnen)series, top van niets.
hoogste (binnen)serie. (AVB..., HBT..., VT9...).
x
x tegen troef.
nakomsten.
eerste keer nieuwe kleur: kleintje plaatje, top van niets.
later oude kleur: distributie; current count.
lavinthal voor een introever.
signalen.
romeins lavinthal. hoe hoger hoe onbetrouwbaarder!
distributie: hoog/laag even (als de leider een kleur aanspeelt/bij nakomsten in een kleur)
speciale situaties:
A uitkomst en V is in dummy : distributie!
met kleine troefjes evt. lavinthal