|
|
Nog
meer haakjes... |
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))((( )( )( ))( ))( )(((( )(
))((((( )( )( )(((((( )( )( )( ))(( )))))))) ( )( )(((( ) ( )(( )( )(
)))( )( )(( )((( ))(((( ))))))(( )( )( )( ))( )( ))(( )( )( )( )( )(( )(
)(((((((( )))... |
|
|
Kijk naar de rechthoek hiernaast.
Die is verdeeld in 4 kleinere rechthoeken.
De oppervlakte van die rechthoek kun je op twee manieren gaan
opschrijven.
manier 1.
Je zegt gewoon oppervlakte = lengte Χ breedte
In dit geval is de lengte a + b en de
breedte c + d
De oppervlakte is dus O = (a + b) (c
+ d) |
|
|
|
manier 2. |
|
|
Je kunt ook zeggen: ik bereken de
oppervlakte door de oppervlaktes van de vier kleinere gekleurde
rechthoeken apart uit te rekenen en dan die vier getallen bij elkaar op
te tellen.
Dan krijg je oppervlakte
O =
a
c
+
a
d
+
b
c +
b
d |
|
|
(a + b) (c
+ d) = ac + ad + bc + bd |
|
|
|
Wat gebeurt er nou
eigenlijk? Je moet elk getal binnen dat eerste paar haakjes
vermenigvuldigen met elk getal binnen dat tweede paar haakjes. Met onze
blokjes-notatie zou dat er zσ uitzien: |
|
|
|
|
|
Dat enorme blok links is gesplitst
in vier kleine blokjes rechts.
Denk erom dat in plaats van die a, b,
c of d ook elk ander blokje kan staan.
En bedenk verder
dat je misschien het antwoord (die 4 kleine blokjes rechts) nog weer
eenvoudiger kunt schrijven door blokjes samen te nemen.voorbeeldjes:
(2x + 3) (4 + 5x) = 2x 4 + 2x 5x
+ 3 4 + 3 5x = 8x + 10x2
+ 12 + 15x = 23x + 10x2 + 12
(4 - 2p) (5 + p) = 4 5 + 4 p +
-2p 5 + -2p p = 20 + 4p
- 10p
- 2p2 = 20
- 6p - 2p2 |
|
|
1. |
Schrijf zonder haakjes en zo eenvoudig
mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
(x + 4)(x + 5) |
|
h. |
(2 - 3p)(-3p
- 2) |
|
|
b. |
(x + 7)(x - 3) |
|
i. |
(x - 6)(x + 6) |
|
|
c. |
(a - 5)(a
- 6) |
|
j. |
(x + y)(2x + 3y) |
|
|
d. |
(p + 3)(2p + 2) |
|
k. |
(2a - 4)(7
- a) |
|
|
e. |
(b - 4)(5 + 3b) |
|
l. |
(3x - 1)(x + 2)
- 5x |
|
|
f. |
(2k - 2)(k
- 4) |
|
m. |
(2x + 4)(2x - 3)
- 4x2
|
|
|
g. |
(3 - 2h)(3h + 1) |
|
n. |
q2 + (-1 - q)(2q
+ 2) + 4q |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Speciaal
geval 1: Kwadraat. |
|
|
|
Vroeger heb je ooit geleerd
dat "kwadraat = getal keer zichzelf".
Dus x2 = x x en a2
= a a.
Nou, het goede nieuws is: met "blokjes" gaat dat precies
zo, overal mee trouwens!
Dus is ook (x - 3)2 = (x - 3) (x -
3)
Dat kunnen we uitwerken tot x2 - 6x +
9 (reken het zelf maar na)
|
(a + b)2
= (a + b)(a + b) |
|
|
|
|
Speciaal
geval 2: Er staat nog mιιr! |
|
|
Wat gebeurt er als er vσσr zulke
blokjes met haakjes nog meer staat?
Neem bijvoorbeeld: 3(x + 2)(x - 4)
Hier staan eigenlijk drie blokjes keer elkaar.
De oplossing is voor de hand liggend: combineer eerst twee van
zulke blokjes met elkaar, en combineer vervolgens je resultaat met het
derde blokje.
De volgorde waarin je dat doet maakt niet uit. Er komt hetzelfde uit als
je eerst 3 (x + 2) uitrekent, dan wanneer je eerst (x
+ 2)(x - 4) uitrekent, kijk maar: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ontbinden in factoren |
|
|
som-productmethode |
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
2. |
Schrijf zonder haakjes en zo eenvoudig
mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
(x + 2)2 |
|
f. |
2 + 4(x - 2)2 |
|
|
|
b. |
(x - 5)2 |
|
g. |
3x(2 + x)2 |
|
|
|
c. |
(6 + 3x)2 |
|
h. |
x2 - (x
- 4)2 |
|
|
|
d. |
(2a + b)2 |
|
i. |
5x + (1 + 2x)2 + x2 |
|
|
|
e. |
2(x + 1)2 |
|
j. |
p2(2p - 3)2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Schrijf zonder haakjes en zo eenvoudig
mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
(x + 1)(x - 2)(x + 3) |
|
c. |
(x + 4)3 |
|
|
|
b. |
(a + 2)(b + 3)(a
- 2) |
|
d. |
(2p - 3)3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Vlaamse
Olympiade.
Jeroen schrijft in elk vakje een veelterm in x,
verschillend van 0, zodat het schema klopt.
Wat staat er in het gekleurde vakje? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|