|
|
|
|
3. |
Punt
P doorloopt een kromme K die gegeven wordt door:
x(t) = t2
- 4t
en y(t) = 3
- t2 -
2t
Daarin is t de tijd in seconden. |
|
|
|
|
|
a. |
Geef een
vergelijking van de raaklijn aan K in het punt waarvoor t = 6. |
|
|
|
|
b. |
Bereken exact de
minimale baansnelheid van P. |
|
|
|
|
c. |
Bereken de lengte
van het lijnstuk dat kromme K van de
lijn y = 2x - 6
afsnijdt. |
|
|
|
|
4. |
De bewegingsvergelijkingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(met 0 ≤
t ≤
2π)
beschrijven de baan van een bewegend punt. Deze baan heeft precies
vier punten met de x-as gemeen |
|
|
|
|
|
a. |
.
Bereken de coördinaten van deze punten. |
|
|
|
|
|
Tijdens de beweging verandert
de snelheid van het punt voortdurend. De hoogste snelheid die het punt
kan bereiken wordt enkele malen bereikt. Als je de beweging op de GR
simuleert lijkt het alsof deze hoogste waarde bereikt wordt bij het
passeren van de x-as. |
|
|
|
|
|
b. |
Onderzoek of dat inderdaad het geval is. |
|
|
|
|
5. |
De baan van een punt
P wordt bepaald door
de volgende bewegingsvergelijkingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zie de figuur
hiernaast. |
|
|
|
|
a. |
Bereken de coördinaten van de snijpunten
van de baan met de x-as. |
|
|
|
|
b. |
P passeert de y-as steeds met
dezelfde snelheid.
Bereken de exacte waarde van deze snelheid. |
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |