|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Frequentiepolygoon |
|
|
|
|
|
Een
frequentiepolygoon
heet ook wel een lijndiagram. Het is een andere manier om
een tabel met meetgegevens grafisch weer te geven. Zeg maar om er een
plaatje van de maken. Het komt er heel eenvoudig eigenlijk op neer dat
je de middens van de staven van een histogram met elkaar verbindt. Kijk
maar hoe dat in zijn werk gaat: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maak de totale oppervlakte 100% |
|
|
|
|
Als je bij een histogram de
breedte van de staven gelijk stelt aan 1, dan is de totale oppervlakte
altijd gelijk aan het totale aantal metingen. Dat is logisch, immers om
het totaal aantal metingen te vinden tel je gewoon alle frequenties bij
elkaar op. Deze eigenschap van een histogram vinden wiskundigen erg
plezierig. Als ik als wiskundeleraar bijvoorbeeld een histogram heb van
de cijfers van mijn klas op het laatste proefwerk, dan kan ik in één
oogopslag ongeveer zien hoeveel procent van de klas onvoldoende heeft:
dat is namelijk in de middelste figuur hieronder hoeveelste deel de rode
oppervlakte is van het totaal (zal zo'n 25% zijn schat ik). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maar in de rechterfiguur "zweeft
die polygoon en is er niet een totale oppervlakte te geven die
100% weergeeft. Je kunt niet van de uiteinden recht omlaag gaan, want
dan mis je de twee helften van de buitenste staven.
Om dat probleem te verhelpen tekenen we in gedachten naast het
histogram aan beide kanten een staaf met hoogte NUL en verbinden de
middens daarvan óók met het polygoon. Linksonder zie je dat nu de totale
oppervlakte onder het polygoon gelijk is aan de totale oppervlakte onder
het histogram. In het midden zie je het eindresultaat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor-
en nadelen van het frequentiepolygoon. |
|
|
|
|
voordelen: |
|
• |
Het continu zijn van een verdeling komt
beter tot uitdrukking. De overgang tussen twee klassen is niet zo abrupt
als bij een histogram. Om deze reden wordt een frequentiepolygoon soms
zelfs als een vloeiende lijn getekend. In dat geval heet het een
frequentiecurve. |
|
• |
Je kunt makkelijk meerdere polygonen bij
elkaar in één figuur tekenen. Bij histogrammen moet je ze dan naast
elkaar tekenen en dat is een stuk minder overzichtelijk. |
|
|
|
nadelen: |
• |
De klassengrenzen zijn minder duidelijk af te lezen. |
|
|
|
|
Steel- en Bladdiagram. |
|
|
|
|
Een Steel- en
Bladdiagram is eigenlijk een combinatie tussen en tabel en een
histogram. Het heeft namelijk alle gegevens van een tabel in zich, maar
ook de vorm van een histogram.
Het werkt als volgt.
Neem de volgende tabel waarin de proefwerkcijfers van een klas staan
gegeven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het histogram ernaast geeft een
aardig beeld van de verdeling van de cijfers, maar de tabel zélf bevat
natuurlijk veel meer informatie dan het histogram.
We kunnen beiden combineren!
Dat is gebeurd in de steel-en
bladtabel hieronder. De gehele cijfers zijn onder elkaar gezet en vormen
zo een "steel". Achter elk geheel cijfer staan op volgorde de cijfers
achter de komma die bij dat gehele cijfer zijn gehaald. Die vormen de
"bladeren" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoals je in het tweede en derde
figuurtje hierboven kunt zien, is ook het histogram in dit steel- en
bladdiagram terug te vinden. |
|
|
|
|
Een dubbel steel- en bladdiagram. |
|
|
|
|
Als je aan beide kanten van de steel bladeren
gaat tekenen kun je zo'n diagram mooi gebruiken om de verschillen tussen
twee groepen weer te geven.
In het dubbele steel- bladdiagram hiernaast staan de lengtes van een
aantal volwassenen. De bladeren aan de rechterkant horen bij de vrouwen,
die aan de linkerkant bij de mannen. (de steel in en tientallen
centimeters, zoals je wel geraden zult hebben).
Zo kun je meteen zien hoeveel die verdelingen ten opzichte van elkaar
zijn verschoven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OPGAVEN. |
|
|
|
|
1. |
In de figuur hieronder zie je twee
frequentiepolygonen in één figuur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op de x-as staat de
hoeveelheid zakgeld die kinderen krijgen en op de y-as
het aantal kinderen. Er is verschil gemaakt tussen jongens en
meisjes. |
|
|
|
|
|
a. |
Van welke klassenindeling is
gebruikt gemaakt? |
|
|
|
|
|
|
Er zijn 135 meisjes ondervraagd en
105 jongens. |
|
|
|
|
|
b. |
Hoe volgt dat uit deze figuur? |
|
|
|
|
|
c. |
Maak een schatting voor het
percentage jongens dat minder dan
€5,00 zakgeld krijgt. |
|
|
|
|
|
d. |
Iemand beweert: "De grafiek van de
jongens ligt bijna overal onder die van de meisjes, dus de
jongens krijgen minder zakgeld".
Leg uit waarom deze bewering
onzin is. |
|
|
|
|
|
e. |
Maak twee nieuwe frequentiepolygonen
met deze keer de frequenties in procenten. Probeer daaruit iets
op te merken over welk van beide groepen meer of minder zakgeld
dan de ander krijgt. |
|
|
|
|
2. |
Bij een verkeerstelling
is geteld hoeveel fietsers een kruispunt per minuut passeerden,
en dat leverde de volgende tabel op: |
|
aantal fietsers per minuut |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
frequentie |
12 |
24 |
14 |
10 |
6 |
3 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Teken een frequentiepolygoon bij deze tabel. |
|
|
|
|
|
b. |
Hoe lang duurde de verkeerstelling? |
|
|
|
|
3. |
Hieronder staan de bezorgtijden (in minuten) van
een pizzeria. Maak daarvan een steel- bladdiagram. |
|
|
|
|
|
9.2 12.2 10.0 15.0
9.0 13.5 16.2 14.8
10.4 12.0
16.8 14.4 18.2 12.0 17.6
15.5 19.5 13.8 16.6 14.0
19.0 13.2 16.1 14.2 18.5
12.4 17.3 15.9 18.3 11.1
17.3 14.4 13.1 11.6 14.6
18.7 12.3 11.5 14.0 20.7 |
|
|
|
|
|
4. |
Elk jaar worden in Amerika de Oscars
uitgedeeld voor speciale prestatie in de filmwereld. Er zijn een
heleboel Oscars, maar in deze opgave bekijken we alleen de
Oscars voor beste acteur en beste actrice.
De gegevens van de leeftijden van de winnaars daarvan zie je in
het dubbele steel- en bladdiagram hieronder. De gegevens zijn
bijgewerkt tot en met 1989. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Wat was het eerste jaar dat de
Oscars werden uitgereikt? |
|
|
|
|
b. |
Bepaal de mediaan van de leeftijden
van de acteurs. |
|
|
|
|
c. |
Hoeveel acteurs waren er ouder
dan de gemiddelde leeftijd van de actrices? |
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|