|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
|
Frequentietabellen en Centrummaten |
|
|
|
|
Zo, dus jij wilt graag iets meer
weten over de lengte van de Nederlandse mannen in 1950 en in 1970?
Nou vooruit, dan, hier zijn de gegevens van twee steekproeven uit die
jaren: |
|
|
|
|
Nederlandse
mannen, 1950
(lengte in cm). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
177 |
173 |
176 |
169 |
181 |
184 |
178 |
171 |
176 |
171 |
174 |
178 |
182 |
169 |
178 |
175 |
170 |
170 |
173 |
165 |
180 |
175 |
179 |
177 |
179 |
180 |
176 |
174 |
173 |
176 |
170 |
177 |
173 |
176 |
183 |
170 |
172 |
182 |
182 |
173 |
178 |
174 |
171 |
169 |
176 |
180 |
174 |
176 |
178 |
173 |
179 |
180 |
179 |
177 |
175 |
182 |
182 |
174 |
178 |
177 |
170 |
179 |
176 |
180 |
181 |
175 |
181 |
184 |
177 |
172 |
186 |
170 |
183 |
183 |
177 |
179 |
176 |
188 |
176 |
173 |
172 |
174 |
174 |
173 |
170 |
186 |
184 |
176 |
175 |
173 |
179 |
172 |
176 |
178 |
171 |
178 |
173 |
181 |
171 |
173 |
176 |
175 |
182 |
172 |
181 |
183 |
176 |
177 |
177 |
178 |
178 |
177 |
176 |
182 |
174 |
174 |
180 |
171 |
181 |
171 |
179 |
176 |
175 |
179 |
183 |
172 |
174 |
177 |
170 |
179 |
177 |
180 |
172 |
175 |
172 |
173 |
176 |
175 |
179 |
174 |
174 |
174 |
174 |
182 |
177 |
173 |
176 |
176 |
179 |
185 |
171 |
177 |
177 |
176 |
174 |
174 |
181 |
177 |
177 |
172 |
175 |
175 |
174 |
178 |
174 |
175 |
179 |
174 |
170 |
175 |
169 |
178 |
175 |
180 |
173 |
182 |
173 |
173 |
178 |
179 |
173 |
176 |
180 |
178 |
176 |
177 |
173 |
170 |
180 |
177 |
175 |
175 |
168 |
185 |
181 |
175 |
168 |
175 |
167 |
175 |
169 |
174 |
180 |
180 |
180 |
178 |
175 |
172 |
180 |
178 |
|
|
Nederlandse mannen, 1970
(lengte in cm). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
185 |
173 |
176 |
171 |
179 |
176 |
182 |
186 |
177 |
180 |
173 |
179 |
173 |
176 |
179 |
179 |
188 |
180 |
185 |
170 |
179 |
175 |
182 |
185 |
177 |
186 |
175 |
179 |
184 |
183 |
180 |
175 |
178 |
179 |
176 |
176 |
182 |
184 |
171 |
180 |
174 |
184 |
170 |
186 |
181 |
171 |
182 |
181 |
178 |
182 |
178 |
173 |
181 |
177 |
182 |
182 |
180 |
171 |
189 |
182 |
179 |
180 |
186 |
182 |
184 |
179 |
176 |
188 |
175 |
186 |
171 |
179 |
180 |
185 |
176 |
179 |
186 |
176 |
171 |
179 |
182 |
177 |
177 |
182 |
178 |
184 |
189 |
167 |
187 |
185 |
183 |
176 |
179 |
181 |
181 |
177 |
178 |
178 |
185 |
185 |
177 |
176 |
179 |
181 |
167 |
181 |
174 |
189 |
180 |
177 |
166 |
180 |
176 |
177 |
169 |
183 |
180 |
179 |
171 |
181 |
191 |
180 |
174 |
175 |
170 |
180 |
184 |
178 |
185 |
177 |
183 |
188 |
178 |
179 |
184 |
187 |
183 |
183 |
182 |
176 |
173 |
179 |
188 |
176 |
175 |
183 |
172 |
180 |
190 |
169 |
174 |
179 |
171 |
183 |
178 |
175 |
173 |
175 |
180 |
173 |
180 |
181 |
183 |
176 |
179 |
178 |
180 |
183 |
189 |
181 |
182 |
175 |
185 |
171 |
180 |
177 |
177 |
188 |
184 |
177 |
178 |
177 |
176 |
179 |
171 |
181 |
173 |
170 |
180 |
176 |
180 |
186 |
183 |
174 |
186 |
181 |
176 |
181 |
173 |
185 |
177 |
181 |
172 |
179 |
191 |
175 |
180 |
179 |
170 |
176 |
179 |
175 |
181 |
179 |
179 |
175 |
181 |
181 |
180 |
186 |
178 |
187 |
179 |
181 |
182 |
182 |
185 |
178 |
180 |
181 |
172 |
177 |
173 |
181 |
186 |
174 |
176 |
179 |
179 |
179 |
179 |
171 |
183 |
181 |
178 |
173 |
172 |
173 |
185 |
180 |
177 |
178 |
179 |
182 |
177 |
176 |
184 |
184 |
183 |
175 |
|
|
Veel plezier ermee!
En.... weet je al iets meer? |
|
|
|
|
Gegevensverwerking.
Dit hoofdstuk zullen we behandelen hoe je nou uit zo'n enorme brij van
gegevens iets kunt zien. We zullen ons vooral bezighouden met manieren
om grote hoeveelheden getallen in beeld te brengen en er berekeningen
aan te maken.
De allereerste en ook simpelste manier is natuurlijk om bij bovenstaande
tabellen te gaan tellen hoe vaak elke lengte voorkomt. Maak een tabel
met in de eerste kolom de gemeten lengtes. Loop nu alle lengtes langs,
en zet steeds een streepje in de tabel bij de lengte die je tegenkomt
("turven" heet dat, als je elk vijfde streepje schuin legt). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Die getallen aan de
rechterkant geven aan hoe vaak een bepaalde waarde voorkomt, en zo'n
getal heet een frequentie. |
|
|
|
|
frequentie =
hoe vaak iets voorkomt |
|
|
|
|
|
Als je de frequentie
in een tabel zet, dan heet dat (dûh) een
frequentietabel. Het wordt ook wel een
frequentieverdeling genoemd,
immers je kunt zien hoe de aantallen verdeeld zijn.
Hier is de frequentietabel voor 1950: |
|
|
|
|
lengte |
165 |
166 |
167 |
168 |
169 |
170 |
171 |
172 |
173 |
174 |
175 |
176 |
177 |
178 |
179 |
180 |
181 |
182 |
183 |
184 |
185 |
186 |
187 |
188 |
frequentie |
1 |
0 |
1 |
2 |
5 |
10 |
8 |
10 |
18 |
20 |
20 |
22 |
19 |
16 |
14 |
14 |
8 |
9 |
5 |
3 |
2 |
2 |
0 |
1 |
|
|
|
|
|
Soms zijn de makers
van een opgave nogal flauw en noemen ze om je in de war te brengen
beiden "aantal". In zo'n geval moet je je gewoon afvragen: "Wat is
hier geteld, en hoe vaak kwam het voor?"
Twee voorbeelden daarvan |
|
Voorbeeld 1.
Een klas vindt het leuk om bij te houden
hoeveel wiskundige fouten een wiskundeleraar in een les maakt.
Dat geeft dan de volgende frequentietabel: |
aantal lessen |
12 |
10 |
9 |
6 |
2 |
1 |
aantal fouten |
2 |
3 |
5 |
8 |
11 |
14 |
|
|
In deze tabel staan twee keer
aantallen. Wat is nou de frequentie en wat is de meting???
Bedenk je steeds goed wat er gebeurd is. Die 12 lessen en 2 fouten
betekent eigenlijk: "Er zijn 12 lessen geweest waarin de leraar 2
fouten maakte". Dus de 12 is een getal dat aangeeft hoe vaak het getal 2
is voorgekomen. Omdat de frequentie altijd is hoe vaak iets is
voorgekomen is de 12 de frequentie, en 2 de meetwaarde.
Je kunt het ook zó zien: in dit experiment was de klas aan het
opletten of er een fout werd gemaakt. Het maken van een fout was daarom
een meting. |
|
|
|
|
|
Voorbeeld 2.
De volgende tabel geeft het aantal
doelpunten in de wedstrijden van de eredivisie en de eerste
divisie in een bepaald weekeinde. |
aantal doelpunten |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
aantal wedstrijden |
10 |
6 |
6 |
3 |
2 |
0 |
0 |
1 |
|
|
Het aantal doelpunten
is gemeten en is dus de meetwaarde.
Het aantal wedstrijden was hoe vaak dat aantal doelpunten voorkwam en is
dus de frequentie.
Je kunt het ook zó zien: men heeft zitten tellen hoeveel
doelpunten er werden gemaakt. Dat is dus de meetwaarde. |
|
|
|
|
|
Berekeningen met frequentietabellen. |
|
Vaak zijn we
geïnteresseerd in waar het "midden" van al de waargenomen getallen
ongeveer ligt. Immers, dan kunnen we misschien iets zeggen over
verschillen tussen groepen metingen.
Er zijn drie getallen die iets zeggen over het midden van zo'n
frequentietabel. Dat zijn de modus,
de mediaan en het
gemiddelde en samen heten ze
wel de centrummaten. |
|
|
|
|
Centrummaten:
Modus, Mediaan, Gemiddelde. |
|
|
|
|
|
1. De Modus. |
|
|
|
|
De modus is de
makkelijkste van de drie. Het is namelijk het getal met de grootste
frequentie, ofwel het getal dat het vaakst voorkomt.
In de tabel voor 1950 hierboven zou gelden: Modus = 176 want het getal 176 komt
het vaakst voor (namelijk 22 keer) |
|
|
|
|
Modus = vaakst voorkomende
getal |
|
|
|
|
|
Als er een gedeelde
eerste plaats is, dan heb je geen modus. |
|
|
|
|
2. De Mediaan. |
|
|
|
|
Om de mediaan te
vinden zet je alle metingen op volgorde van klein naar groot (zoals in
de tabel al is gebeurd) en dan is de mediaan het middelste van al die
getallen.
Om te weten wat de middelste is zul je eerst moeten weten hoeveel
getallen hier nou eigenlijk staan.
Daarvoor moet je al die frequenties optellen:
Aantal getallen = 1 + 0 + 1 + 2 + 5 + 10 + ..... = 210
Welk getal is de middelste van 210?.....
Wat zeg je?....
nr. 105?.....
Weet je het zeker?.....
Echt waar?......
Oh ja; zet dan eens 6 mensen naast elkaar op een rijtje, wat is dan de
middelste?
Precies: dat is niet nummer3!!!!
De midden van de rij zit tussen nr. 3 en nr. 4 in, want vanaf daar staan
er aan beide kanten drie mensen.
Het midden van 210 mensen zit op dezelfde manier tussen nr. 105 en nr.
106 in.
Voor wie van formules houdt: |
|
|
|
|
|
In dit geval komt er
dus uit: (210 + 1)/2 = 105,5 en dat
betekent dat de mediaan tussen nr 105 en nr 106 zit.
Om de mediaan van deze tabel te vinden gaan we dus gewoon vanaf het
begin tellen tot we bij de nrs. 105 en 106 zijn.
1 + 0 + 1 + 2 + 5 + 10 + 8 + 10 + 18 + 20 + 20 + 22 = 117 en dan zijn we
er voorbij.
De mediaan zit dus ergens in de groep van 22, dus de mediaan is 176
Als de mediaan toevallig tussen twee verschillende getallen invalt, dan
nemen we het gemiddelde van die twee getallen. |
|
|
|
|
3. Het gemiddelde. |
|
|
|
|
Het uitrekenen van
het gemiddelde hoef je meestal aan middelbare scholieren niet uit te
leggen. Vooral tegen rapporttijd zijn ze continu bezig uit te rekenen
wat hun gemiddeldes zijn en wat ze nog moeten halen om een voldoende te
krijgen.
Als iemand bijvoorbeeld op zes proefwerken drie keer een 5 heeft gehaald
en twee keer een 6 en één keer een zeven dan is het gemiddelde: (3
× 5 + 2 × 6 + 1 × 7)/6
= 5,67
Je vermenigvuldigt steeds de getallen met hun frequentie, en op het eind
deel je door het totaal aantal (alle frequentie samen).
Nou, dat gaat met zo'n frequentietabel precies zo:
Gemiddelde = (1 × 165 + 0 × 166 + 1 × 167 + 2 × 168 + ....)/(210)
= 176,13 |
|
|
|
|
Voor- en Nadelen van deze drie
centrummaten. |
|
|
|
|
Elk van de drie
centrummaten heeft zijn eigen voor- en nadelen.
|
• |
Het gemiddelde
heeft het voordeel dat alle meetwaarden gebruikt worden, en ook de
grootte ervan. Een nadeel van het gemiddelde is dat het nogal gevoelig
is voor uitschieters.
Stel dat wij in een straat wonen met 76 adressen en dat het gemiddelde
inkomen van die gezinnen gelijk is aan €42000 bruto per jaar. Maar
stel verder dat opeens Bill Gates bij ons in de straat komt wonen, met
een inkomen van 10,7 miljard euro. Dan wordt het gemiddelde van onze
straat ineens ongeveer 140 miljoen euro (reken dat zelf maar na). En dat
terwijl toch iedereen verder evenveel is blijven verdienen. Al die
inkomens van die andere 76 mensen doen er niet toe; als ze allemaal
niets zouden verdienen was nog steeds het gemiddelde inkomen 139
miljoen.
Je ziet dat één zo'n vreemde uitschieter het gemiddelde veel te veel
beïnvloedt. Sterker nog; bij metingen is zo'n vreemde uitschieter vaak
een meetfout geweest......
De mediaan is veel minder gevoelig voor zulke uitschieters. Ga maar na
dat die nauwelijks zou veranderen als Bill Gates bij ons in de straat
komt wonen. |
|
|
|
|
• |
De modus
heeft als voordeel dat hij bij alle variabelen te gebruiken is. Ook als
het geen getallen zijn wat er gemeten is. Als je bijvoorbeeld van een
grote groep jongeren hebt gekeken welke sport zij beoefenen dan is er
meestal wel een modus (de sport die het vaakst beoefend wordt) maar
nooit een gemiddelde (er zijn geen getallen) en geen mediaan (er is dus
geen middelste meting).
Voordeel van de modus is verder dat hij snel te bepalen is.
Nadeel is dat de modus er niet altijd is (als meerdere metingen het
vaakst voorkomen). |
|
|
|
|
• |
De mediaan heeft als
nadeel dat alleen de grootte van de middelste waarneming telt, en dat
het helemaal onbelangrijk is hoe de metingen daaromheen verdeeld zijn.
Voordeel van de mediaan is dat hij ongevoelig is voor uitschieters. |
|
|
|
|
Ben je nogal lui en vond je dit veel
te veel werk? |
|
|
|
|
Nou, dan heb ik goed
nieuws voor je!
Het kan namelijk ook allemaal met de GR.
Eerst moet je de tabel invoeren in je GR. Dat is nog wel even een
werkje, maar daarna ben je zo ongeveer klaar. Dat invoeren gaat als
volgt: |
|
|
|
|
Kies het menu
STAT
en dan
1: Edit.
Als je dat indrukt krijg je een scherm als hiernaast.
Daar staan een aantal verticale lijsten L1, L2,..., L6 waar je getallen
kunt invoeren.
|
|
• Als de lijsten niet leeg zijn kun je ze leeg maken door
met de cursor op de naam (L1, L2, ...) van de lijst te
gaan staan en dan op
CLEAR
te drukken.
• Als er lijsten ontbreken of als ze andere namen hebben kun
je, als je dat vervelend vindt, de boel resetten via
STAT
- 5:
SetUpEditor -
ENTER
|
|
|
|
|
Goed, nu kun je je
frequentietabel invoeren. Misschien is het handig om jezelf aan te
wennen de meetgegevens altijd in L1 te zetten en de frequenties in L2. |
|
|
|
|
Als je tabel er in
zit, dan toets je
STAT -
CALC
- 1:Var
Stats en dan krijg je het scherm hiernaast.
Zet bij List nu L1 (via
2nd -
L1
)
Zet bij FreqList nu L2 ( (via
2nd
- L2
)
Druk op Calculate (ENTER) |
|
|
|
Dan krijg je een heel
lijstje in beeld.
(dat onderste deel krijg je door omlaag te scrollen met het pijltje
onderin).
Ik heb de belangrijkste drie hiernaast omcirkeld.
Zoals je ziet heb je in één keer gevonden
het gemiddelde x̅ is 176.1285714
het totaal aantal n is 210
de mediaan: Med is 176 |
|
|
|
|
|
|
|
OPGAVEN. |
|
|
|
|
1. |
Hieronder staat het aantal ogen dat met een
dobbelsteen is gegooid.
Bepaal van deze frequentieverdeling de modus, de mediaan en het
gemiddelde. |
|
|
|
|
|
aantal ogen |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
frequentie |
12 |
16 |
10 |
8 |
19 |
13 |
|
|
|
|
|
2. |
Van iemand die griep heeft
verdwijnen de verschijnselen (koorts, rillingen, keelpijn,
spierpijn) zo ongeveer na 2 tot 7 dagen. Voor een aantal
grieppatiënten is bijgehouden hoe lang de koorts duurde. |
|
|
|
|
|
aantal dagen |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 of meer |
aantal patiënten (%) |
15 |
43 |
22 |
12 |
8 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Stel dat de laatste groep 6,5 zou
zijn in plaats van 6 of meer.
Bereken in dat geval de modus, de mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
b. |
Welk van de drie berekende getallen
uit de vorige vraag zou veranderen als er in plaats van "6 of
meer" ook 6, 7, 8 enz zou hebben gestaan? |
|
|
|
|
|
c. |
Welk getal moet er in
plaats van
"6 of meer" staan als het werkelijke gemiddelde gelijk blijkt te
zijn aan 3,75? |
|
|
|
|
3. |
Een leraar heeft
bijgehouden hoeveel onvoldoendes er in een jaar op zijn
proefwerken door de klas werden gehaald. Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
aantal proefwerken |
4 |
2 |
4 |
5 |
5 |
6 |
10 |
6 |
aantal onvoldoendes |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Bereken de modus, de
mediaan en het gemiddelde. |
|
|
|
|
|
De man heeft ook het
aantal voldoendes per klas van diezelfde proefwerken bijgehouden.
Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
aantal proefwerken |
2 |
6 |
11 |
7 |
8 |
4 |
4 |
aantal voldoendes |
19 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|
|
|
|
|
|
b. |
Wat kun je zeggen
over de grootte van de klassen van de leraar? |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel procent van
alle proefwerken die in dit jaar door deze leraar zijn gegeven was
onvoldoende? |
|
|
|
|
4. |
Examenvraagstuk
HAVO wiskunde A, 2007. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen
in de eerste klas van het voortgezet onderwijs
gemiddeld ruim 8 uur per week aan huiswerk besteden. De meeste tijd
besteden zij aan de vakken wiskunde, Engels en Nederlands.
Daarnaast besteden meisjes meer tijd aan huiswerk dan
jongens. De tijd in uren die leerlingen per week aan
hun huiswerk besteden, noemen we de huiswerktijd.
In de volgende figuur zijn de resultaten van het
onderzoek weergegeven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In deze figuur kun je bijvoorbeeld zien
dat ongeveer 27 procent van de jongens minstens
6 uur maar minder dan 8 uur per week aan huiswerk besteedt. |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van de meisjes besteedt
8 uur of meer per week aan het huiswerk? Licht je
antwoord toe. |
|
|
|
|
|
De gemiddelde huiswerktijd van de
leerlingen in de eerste klas is ruim 8 uur. Meisjes
blijken gemiddeld meer dan 8 uur aan hun huiswerk te besteden. Met behulp
van de klassenmiddens kun je het gemiddelde voor de jongens schatten. |
|
|
|
|
|
b. |
Toon met behulp van een berekening met
de klassenmiddens aan dat de gemiddelde
huiswerktijd van de jongens minder dan 8 uur is. |
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|