|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een beroemd verhaal vertelt dat de
uitvinder van het schaakspel, ene Sissa ibn Dahir (zeg maar Sissa),
het spel aan zijn koning leerde. Die was zó enthousiast dat hij de
uitvinder een beloning wilde geven. "Zeg maar wat je wilt
hebben," zei hij gul, want hij was namelijk nogal rijk. Sissa vroeg
de koning om 2 graankorrels op het eerste veld van het schaakbord, 4
korrels op het tweede veld, 8 op het derde veld enzovoorts: steeds op
een volgend veld het dubbele aantal van het vorige veld. De koning moest
lachen om zo'n eenvoudige beloning. Totdat hij een grafiek ging maken van het veldnummer op de x-as en het aantal graankorrels op de y-as...... Op zijn vel papier had hij een y-as tot een miljoen getekend. Maar daar paste zijn 20ste veld al niet meer op. (220 = 1048576) En op het vel dat hij er bovenaan plakte paste het 21ste veld al niet eens. OEPS! Het liep nogal uit de hand!!!!! Om de hoogte van het laatste veld goed te tekenen zou hij ongeveer 2 • 1013 vellen papier boven elkaar nodig hebben. Als elk velletje 0,1 mm dik is, en je legt ze op elkaar als stapel zou die stapel maar liefst 2 miljoen km DIK zijn!!!!!!!! Een grafiek op schaal zou er zó uitzien: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De eerste pakweg 55 velden geven
een nogal saai beeld: daar is helemaal niets aan te zien. Om de saaiheid
nog iets te verbergen heb ik er maar een lullig plaatje van Sissa naast
gezet. En er valt uit al die stippen ook helemaal niets af te lezen. Je
kunt bijvoorbeeld uit deze grafiek niet aflezen dat op het 30ste veld
ongeveer een miljard korrels liggen.
Hoe krijgen we hier een
"fatsoenlijke" grafiek uit? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hier staan op de y-as dus
de getallen 1, 10, 100, 1000, 10000, .... Nu is wel te zien welk aantal korrels ongeveer bij veld 30 en andere velden hoort. Veel beter! Zo'n schaalverdeling waarbij dus niet de getallen zélf regelmatig oplopen, maar de machten van 10 heet een logaritmische schaalverdeling.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zo'n schaalverdeling is dus erg handig als je in één
grafiek zowel hele grote getallen als hele kleine getallen wilt
aangeven. Het vreemde papier hierboven heet enkellogaritmisch papier."Enkel" omdat er één as (in dit geval de y-as) zo vreemd veranderd is. De andere (x-as) is normaal. Het filmpje hiernaast geeft je een idee van hoe snel dat gaat op een logaritmische schaal en wat je er allemaal op kwijt kunt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ONDERVERDELEN Stel we hebben een logaritmische schaal waar dit een klein stukje van is (deze keer horizontaal getekend om papier te sparen): |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En stel dat we nu het getal 750
op deze schaal willen aangeven. WAAR LIGT DAT? Nou ja, natuurlijk daar ergens tussen 100 (102) en 1000 (103) maar waar????? Denk om de hoofdregel:
Dat betekent dat we 750 kunnen tekenen als we weten hoeveelste macht
van 10 dat is. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bij de rode pijl staat 750. En net zo staat bij de blauwe pijl het getal 103,6 = 3981. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HELP!
Er is geen x-as!! Deze schaalverdeling heeft geen x-as!!!! Dat komt omdat "tien-tot-de-macht" kan nooit nul worden. Kijk maar hiernaast: als je de machten van 10 laat afnemen tot -2, -3, -4 enzovoorts, dan worden de "echte"getallen kleiner en kleiner: 0.01, 0.001, 0.0001 enzovoorts. Het papier wordt verder en verder uitgerekt. NUL zal zo nooit worden bereikt. Alhoewel er op zulk papier meestal wel een horizontale lijn met een schaalverdeling wordt getekend is het dus NIET de x-as. Die is er namelijk niet (hij ligt eigenlijk oneindig ver omlaag). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPGAVEN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|