|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frequentietabellen vergelijken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laten we net als in
de vorige les gewoon eens twee frequentieverdelingen nemen en die
proberen met elkaar te vergelijken. Hieronder staan de tijden die twee scholen van 120 leerlingen hebben gelopen op de 100 meter, ingedeeld in klassen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De vraag is:
hoeveel verschillen deze frequentieverdelingen? Als je alleen het gemiddelde uitrekent dan vind je voor klas A 13,43 en voor klas B óók. Dat zegt dus niets. Toch zijn er natuurlijk wel verschillen. We zullen dus andere manieren moeten vinden om die boven water te halen. Cumulatieve Frequentiepolygoon. Als je van deze twee verdelingen in één figuur een cumulatieve frequentiepolygoon maakt (deze les) dan krijg je zoiets: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je ziet dat er
ondanks hetzelfde gemiddelde wel degelijk verschillen zijn, want die
beide figuren lopen op een aantal plaatsen aardig uit elkaar. We spreken daarom af dat we als maat voor het verschil de maximale verticale afstand tussen beide grafieken nemen. Dat is dus het grootste verschil in cumulatieve frequenties dat voorkomt, dus het langste blauwe lijntje hieronder: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
't Is natuurlijk
handiger om dat af te lezen uit een tabel en niet uit een figuur. Het
grootste verschil is 14,2% en is bij de klasse 12.0-12.5. Dit maximale
verschil in cumulatieve percentage wordt ook wel afgekort
max.Vcp genoemd. Is die 14,2 nou groot of klein? We spreken het volgende als vuistregels af: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |