|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bereken de maxima en/of minima van de
grafieken van de volgende formules: |
|
|
|
|
|
a. |
y = 6x2 -
10x
+ 2 |
|
|
|
|
b. |
N = 12t
- 1,3t |
|
|
|
|
c. |
Z = 2,4G2
- 0,05G3 + 0,2G |
|
|
|
|
|
d. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een baanwielrenner
probeert vanuit stilstand één rondje (van 400 meter) zo snel mogelijk af
te leggen
De analyse van een aantal pogingen levert de volgende grafiek op voor de
snelheid v (in km./uur) die de renner na x
meter ongeveer heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een formule die goed
bij deze grafiek past is de volgende: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de
eerste figuur zie je dat de maximale snelheid ongeveer 80 km per uur is en de snelheid
bij de finish ongeveer 50 km per uur. |
|
|
|
|
|
a. |
Bereken met welke snelheid de wielrenner volgens de formule de finish passeert.
Geef je antwoord in één decimaal. |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken de hoogste snelheid die de wielrenner bereikt volgens de formule. Geef
je antwoord in één decimaal. |
|
|
|
|
|
In de grafiek zie je dat de snelheid
tijdens een gedeelte van de sprint hoger dan 70
km per uur is. |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken hoeveel meter de wielrenner aflegt met
een snelheid die hoger is dan 70 km per uur. Rond af op een geheel
aantal meter, |
|
|
|
|
|
Er wordt de laatste
tijd steeds minder gelezen.
Vanaf het jaar 2000 is bijgehouden hoeveel uur een jongere gemiddeld aan
lezen besteed, en dat aantal bleek snel omlaag te gaan.
Men besloot daarom tot een reclamecampagne, en dat bleek inderdaad
resultaat te hebben, maar zodra de campagne stopte nam het aan leesuren
ook weer af.
Het volgende model bleek te gelden: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Daarin is U
het gemiddelde aantal leesuren per week, en t de tijd in
jaren met t = 0 in het jaar 2000. |
|
|
|
|
|
a. |
Plot de grafiek van
het gemiddeld aantal leesuren voor t = 0 tot t = 10, en
bereken wanneer men is begonnen met de reclamecampagne. |
|
|
|
|
|
Vanaf 2010 gebruikte
men een andere manier om te proberen om het aantal leesuren te
vergroten. Dat was door veel aandacht op de sociale media zoals vooral
TikTok en Twitter te geven.
Dat bleek beter te werken dan de directe reclame, want vanaf dat
tijdstip gold het model: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Daarbij is x
de tijd in jaren met x =
0 in 2010.
Het aantal leesuren nam eerst alsmaar toe. Toen de nieuwigheid er wat
van af was daalde het aantal uren weer, maar het eindigde wel op een
stabiel aantal dat hoger was dan in 2010. |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken het maximaal
aantal behaalde gemiddelde leesuren volgens dit tweede model. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|