punt |
volgend
punt |
helling
Δy/Δx |
(4, 18.9) |
(8, 29.3) |
(29.3 - 18.9)/(8 - 4)
= 2,6 |
(8, 29.3) |
(20, 60.5) |
(60.5 - 29.3)/(20 - 8)
= 2,6 |
(20, 60.5) |
(33, 94.3) |
(94.3 - 60.5)/(33 - 20)
= 2,6 |
(33, 94.3) |
(40, 112.5) |
(112.5 - 94.3)/(40 - 33)
= 2,6 |
|
punt |
volgend
punt |
helling
Δy/Δx |
(10, 150) |
(16, 118) |
(118 - 150)/(16 - 10)
= -5,3 |
(16, 118) |
(25, 125) |
(125 - 118)/(25 - 16)
= 0,8 |
(25, 125) |
(34, 116) |
(116 - 125)/(34 - 25)
= -1,0 |
(34, 116) |
(49, 68) |
(68 - 116)/(49 - 34)
= -3,2 |
|
1. |
Onderzoek welk van onderstaande
tabellen bij een lineaire formule horen.
Geef van de lineaire tabellen een bijbehorende formule. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
x |
2,3 |
5,8 |
12,1 |
14,9 |
20,0 |
36,2 |
y |
17,8 |
38,8 |
76,6 |
93,4 |
124,0 |
221,2 |
|
|
|
|
|
|
|
b. |
x |
-6,2 |
-3,8 |
4,1 |
5,0 |
7,8 |
13,1 |
y |
-17,6 |
-10,7 |
13,7 |
16,2 |
22,0 |
40,6 |
|
|
|
|
|
|
|
c. |
x |
-4,6 |
-1,2 |
3,3 |
8,1 |
10,5 |
12,7 |
y |
43,0 |
26,0 |
3,5 |
-20,5 |
-32,5 |
-43,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
De lengte van een
zonnebloem is een aantal dagen gemeten. De resultaten daarvan
staan in onderstaande tabel.
Bepaal zo nauwkeurig mogelijk gedurende welke periode er sprake
was van lineaire groei. |
|
|
|
|
|
|
dag nr. |
0 |
2 |
3 |
6 |
7 |
8 |
10 |
11 |
13 |
14 |
17 |
18 |
19 |
20 |
22 |
25 |
lengte |
5 |
11 |
18 |
42 |
53 |
70 |
102 |
118 |
150 |
166 |
177 |
179 |
180 |
181 |
181 |
182 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
De volgende tabel geeft
de ontwikkeling van het wereldrecord op de 100 m sprint weer. |
|
|
|
|
|
|
loper |
Lewis |
Burrell |
Bailey |
Greene |
Powell |
Powell |
Bolt |
wanneer? |
aug. 1991 |
juli 1995 |
juli 1996 |
juni 1999 |
juni 2005 |
sept 2007 |
juni 2008 |
recordtijd |
9,86 |
9,85 |
9,84 |
9,79 |
9,77 |
9,74 |
9,72 |
|
|
|
|
|
|
|
Neem t de tijd in
maanden met t = 0 in januari 1991. |
|
|
|
|
|
|
a. |
Stel een lineair verband op dat zo
goed mogelijk bij deze tabel past.
Neem als hellinggetal het gemiddelde van de achtereenvolgende
hellinggetallen uit de tabel.
Neem als beginwaarde de gemiddelde beginwaarde die de getallen
uit de tabel bij dat helinggetal opleveren. |
|
|
|
|
|
|
b. |
Welke van de gegeven tijden wijkt het
meest af van dat lineaire verband? |
|
|
|
|
|
|
c. |
Als het door jou opgestelde verband
geldig zou blijven, wanneer zal dan voor het eerst een loper een
tijd van 9,5 seconden lopen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Examenvraagstuk HAVO
Wiskunde B, 2006 |
|
|
|
|
|
|
Op een bepaalde dag is in Vlaardingen op
verschillende hoogtes de windsnelheid gemeten. Uit de meetresultaten
blijkt dat er bij benadering een lineair verband bestaat tussen de
windsnelheid W in m/s en de hoogte h in meter voor hoogten tussen
10 en 80 meter (zie onderstaande tabel). De formule W = a •
h + b geeft dit lineaire verband. |
|
|
|
|
|
|
h |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
W |
1,2 |
1,6 |
2,1 |
2,5 |
3,0 |
3,4 |
3,9 |
4,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Bereken a en b met behulp van
de gegevens uit deze tabel. Rond a af op drie decimalen en b
op twee decimalen. |
|
|
|
|
|
5. |
Examenvraagstuk HAVO
Wiskunde A 2022-III |
|
|
|
|
|
|
Kanovaren
is een Olympische sport. Een van de onderdelen is de
vlakwatersprint kajakvaren. Een kajak is een soort kano. Zie de
foto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdens de
Olympische Spelen in Peking in 2008 was de winnende tijd met een
eenpersoonskajak op de 500 meter vlakwatersprint voor mannen 1
minuut en 37,252 seconden. |
|
|
|
|
|
|
a. |
Bereken de
gemiddelde snelheid van de winnende kajak op deze afstand in
km/u. Geef je antwoord in één decimaal. |
|
|
|
|
|
|
Er zijn ook
races voor kajaks met 2 of 4 personen. In de tabel staan nog
enkele winnende tijden (in seconden) die op de Olympische Spelen
van 2008 in Peking met kajaks zijn behaald. Het aantal personen
in de boot wordt aangeduid met N. |
|
|
|
|
|
|
|
N = 1 |
N = 2 |
N = 4 |
mannen 1000 m |
206,323 s |
191,809 s |
175,714 s |
vrouwen 500 m |
110,673 s |
101,308 s |
92,231 s |
|
|
|
|
|
|
|
Monique
vraagt zich af of er een lineair verband bestaat tussen de
winnende tijd van de vrouwen op de 500 m en het aantal personen
in de kajak. |
|
|
|
|
|
|
b. |
Onderzoek
met gegevens uit de tabel of dat verband lineair kan zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
|
|
|
|