|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Los algebraïsch op: |
|
|
|
|
|
|
|
a. |
√(x + 6) = x |
f. |
2√x - x
= -15 |
|
|
|
|
|
|
b. |
2 - 3√(x)
= x - 16 |
g. |
√(4 - x) = x
+ 8 |
|
|
|
|
|
|
c. |
-5√(2x + 1) =
-12 |
h. |
2x + 2 = 2√x
+ x + 10 |
|
|
|
|
|
|
d. |
x + 1 = 3 + √x |
i. |
x - √x =
30 |
|
|
|
|
|
|
e. |
√(6 - 5x) + x
= 2 |
j. |
√(1 + √x)
= 4 |
|
|
|
|
|
|
Kleine
Laurens groeit als een wortel.
Letterlijk in dit geval, want zijn lengte L wordt gegeven door:
L
= 16 • √(t + 9)
daarin is t in maanden met t = 0 als tijdstip van zijn
geboorte, en L in cm. |
|
|
|
|
|
a. |
Welke invloed
heeft het getal 9 op de grafiek van L? |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken
algebraïsch wanneer Laurens 100 cm lang zal zijn. Rond je antwoord af op
twee decimalen. |
|
|
|
|
|
Op de
geboortedag van Laurens heeft zijn trotse vader een boompje in de
tuin geplant. Dat boompje was toen 60 cm hoog. Het boompje groeit
lineair en zal na twee jaar 69,6 cm hoog zijn. Laurens is dan langer dan
het boompje. |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel procent
is Laurens op dat moment langer dan het boompje? |
|
|
|
|
|
d. |
Stel een formule
op voor de lengte van het boompje en bepaal daarna op welk tijdstip
Laurens en het boompje even lang zijn. |
|
|
|
|
|
examenvraagstuk HAVO Wiskunde
B, 2002.
In de figuur hiernaast zijn de
grafieken getekend van de functies
f (x) = √(-2x
+ 12)
en g(x) = x - 1 |
|
|
|
|
|
a. |
Los op f(x)
≤
g(x). Rond de getallen in je antwoord die niet geheel zijn
af op twee decimalen. |
|
|
|
|
De verticale lijn x = a
snijdt de grafiek van f in punt S en de grafiek van g
in punt T; S ligt boven T. |
|
|
|
|
b. |
Onderzoek voor welke waarde van a
de lengte van ST gelijk is aan 2. Geef je antwoord in twee decimalen
nauwkeurig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
examenvraagstuk HAVO Wiskunde
B, 2002. De functie f is gegeven door:
f(x)
= √(x2 − 6x)
voor x ≤ 0 en voor x ≥ 6.
De functie g is gegeven door
g(x)
= x − 2 .
In de figuur hiernaast zijn de grafieken van f
en g getekend.
Toon op algebraïsche wijze aan dat de
grafieken van f en g geen snijpunt hebben. |
|
|
|
|
|
5. |
examenvraagstuk
HAVO wiskunde B, 2016-I
De functie f is gegeven door f (x)
= √(−3x
+ 6) . Lijn k heeft vergelijking y
= -7/4
• x + 7/2
In onderstaande figuur zie je de grafiek van f en lijn
k. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lijn
k gaat door het
gemeenschappelijk punt van de grafiek van
f
met de
x-as. |
|
|
|
|
|
a. |
Toon dit op algebraïsche
wijze aan. |
|
|
|
|
|
b. |
Lijn k en de grafiek van f
hebben nog een ander punt gemeenschappelijk.
Bereken in twee decimalen nauwkeurig de
x-coördinaat van dit punt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|