| 
		
			
				|  | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |  | 
    
      | Meer opgaven |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Differentieer de volgende functies, en
                schrijf je antwoord zo eenvoudig mogelijk. | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | y = 2√x
                + 4x2 | e. | y = x2√x
                + 4 | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | f(x) = - 4 - 5/x3 | f. | y = 6x -  3/√x | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | f(x) = x - 6√x | g. | f(x) = 4x/√x | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | f(x) = 3x5 
				- x
                - 4x√x | h. | y = 3√x/x2 | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | Geef de afgeleide van de volgende
                functies, en schrijf je antwoord zo eenvoudig mogelijk. | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | f(x) = x • (√x
                - 2x) | e. | f(x) = (x + 4)/x2 | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | y = 4x3 √x 
				- 2x4 | f. | f(x) = x4 • 5/x6 | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | y = 4/6x5 | g. |  | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | y = (x + √x)
                • (x2 - √x) | h. | y = (6 + x)/√x | 
    
      |  |  |  |  |  | 
    
      |  | In een laboratorium
                onderzoekt men de invloed van een virus op rode bloedcellen. Op
                tijdstip t = 8 infecteert men het bloed van een witte
                muis met een virus dat de bloedcellen aantast. Vanaf dat
                tijdstip houdt men bij hoeveel procent van de bloedcellen nog
                gezond zijn. Het aantal gezonde cellen blijkt eerst af te nemen,
                maar na een poosje, als de muis een antistof heeft ontwikkeld,
                neemt dat percentage weer toe. Het volgende model blijkt dit
                experiment aardig te omschrijven: | 
    
      |  | 
				
				 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Daarin is t de tijd in dagen
                (met t = 8 op het moment van infecteren) en P het
                percentage gezonde bloedcellen. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Met welke snelheid (% per dag) neemt 
				P
                direct na infecteren af? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Bereken P'(16). Leg uit wat dit
                antwoord betekent voor de grafiek van P. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | De grafiek van P heeft
                als horizontale asymptoot de lijn P = 100. Leg duidelijk uit hoe
                je aan de formule van P ' kunt zien dat er zo'n horizontale
                asymptoot zal zijn. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | Leg duidelijk uit hoe 
		je aan de formule van P zelf kunt zien dat er zo'n horizontale
                asymptoot zal zijn. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Gemiddeld heeft een mens
                een reactietijd van ongeveer 0,3 seconden. Maar door het
                gebruiken van een peppil als bijvoorbeeld XTC zal iemands
                reactietijd afnemen (hij zal sneller kunnen reageren). De werkzame stof in XTC is MDMA
                (3,4-methyleendioxymethamfetamine).
 Het blijkt echter dat XTC maar beperkte tijd werkt. Na een
                poosje zal het reactievermogen juist gaan toenemen (dus zal men
                steeds langzamer gaan reageren).
 Een model dat de reactietijd beschrijft is   R(t)
                = 0,1t√t - 0,22t
                + 0,3
 Daarbij is R de reactietijd (in seconden) en t de tijd na
                inname van een tablet XTC (in uren).
 
 Als de afgeleide functie R'
                negatief is, dan zal iemand alerter worden.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Leg duidelijk uit waarom dat zo is. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Bereken algebraïsch hoe lang een
                tablet XTC iemands reactietijd blijft verkorten. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Bereken algebraïsch hoe lang geldt dat 
				de reactietijd kleiner is dan de reactietijd zonder XTC. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 5. | Het lichaamsgewicht van powerlifters kan enorm 
		uiteenlopen. In deze opgave gaan we ervan uit dat een powerlifter altijd 
		minimaal 50 kg weegt. Iemand met een groot lichaamsgewicht kan meestal 
		meer tillen dan iemand met een klein lichaamsgewicht. Om de prestaties 
		van powerlifters met verschillend lichaamsgewicht met elkaar te kunnen 
		vergelijken, moet er gecorrigeerd worden voor het lichaamsgewicht. 
		Hiervoor bestaan diverse modellen. 
 Volgens een theoretisch model moet je als volgt corrigeren voor het 
		lichaamsgewicht:
 | 
    
      |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      |  | In deze formule is T het getilde gewicht in kg en L het 
		lichaamsgewicht in kg, met L ≥ 50 . Het getal Ptheoretisch is 
		een maat voor de prestatie: een grotere waarde van Ptheoretisch 
		betekent een grotere prestatie. | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | a. | Een powerlifter van 70 kg tilt een gewicht van 150 kg. Bereken hoeveel kg een 
		powerlifter van 100 kg moet tillen om volgens het theoretisch model 
		dezelfde prestatie te leveren. | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | b. | We bekijken een powerlifter A met een lichaamsgewicht van 50 kg en een powerlifter 
		B met een lichaamsgewicht van 150 kg. Als B volgens het model dezelfde prestatie wil leveren als A, moet B een ruim twee
		keer zo groot gewicht tillen als A. Toon dit aan. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | In de figuur 
		hiernaast is een grafiek getekend van de prestatie 
		van een powerlifter die een gewicht van 120 kg tilt. In deze grafiek 
		is te zien dat het tillen van eenzelfde gewicht (van 120 kg) voor een 
		lichtere powerlifter een hogere prestatie oplevert dan voor een 
		zwaardere powerlifter. Twee powerlifters tillen allebei 120 kg. De ene powerlifter weegt 65 kg, 
		de andere weegt 105 kg. Beide powerlifters besluiten af te vallen. In de 
		grafiek is te zien dat de prestatie van de lichtste powerlifter het 
		meest zal stijgen als ze allebei evenveel afvallen. Dit is ook in te 
		zien door de afgeleide te gebruiken.
 | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Toon met behulp van de afgeleide aan dat de 
		prestatie van de lichtste powerlifter het meest zal stijgen als ze 
		allebei evenveel afvallen. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 6. | 
			
				| De functie f 
				is gegeven door    f (x) = -3 + 
				Ö(2x + 6). |  
				|  |  |  
				| a. | Leg uit hoe de 
				grafiek van  f  ontstaat uit de grafiek van y = 
				√x
 |  |  
				|  |  |  
				| De grafiek van f
				snijdt de x-as in het punt  A. Verder zijn gegeven de punten  B(-3, 0) en C(-3, -3)
			
				Zie de figuur 
				hiernaast.
 |  
				|  |  |  
				| b. | Toon algebraïsch aan dat S het midden van 
				BC is. |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |