|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volgende tabel is het resultaat van een
enquête onder bezoekers van een pretpark. Hij geeft het aantal
euro dat tijdens het bezoek gemiddeld aan voedsel en drank wordt
besteed.
Maak van deze
tabel een cumulatief frequentiepolygoon. |
|
|
|
|
|
aantal euro |
0 -<
5 |
5 -< 10 |
10 -< 15 |
15 -< 20 |
20 -< 25 |
25 -< 30 |
30 -< 35 |
35 -< 40 |
frequentie |
5 |
25 |
56 |
87 |
74 |
61 |
32 |
10 |
|
|
|
|
|
|
Hiernaast staat een
cumulatief frequentiepolygoon. Het geeft aan hoeveel minuten
mensen gemiddeld douchen per dag. |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel mensen zijn ondervraagd? |
|
|
|
|
b. |
Van welke klassenindeling is men
uitgegaan? |
|
|
|
|
c. |
Hoeveel mensen douchen minder dan
8 minuten? |
|
|
|
|
d. |
Hoeveel mensen douchen tussen de
6
en 10 minuten? |
|
|
|
|
e. |
Bij welk aantal minuten geldt dat
20%
van de mensen langer douchet? |
|
|
|
|
|
Hieronder staan drie
frequentiepolygonen. Eén gewone en twee cumulatieve.
Leg uit welke de gewone is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domino's heeft een
vestiging Amsterdam-Overtoom en ook een vestiging Amsterdam-Ceintuurbaan.
De beide vestigingsmanagers vergelijken de bedragen van de bestellingen
die ze op- een avond binnenkregen. Dat geeft de volgende twee
cumulatieve frequentiepolygonen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Maak van het cumulatieve polygoon
voor Overtoom een gewoon frequentiepolygoon. |
|
|
|
|
|
b. |
"De grafiek van
Ceintuurbaan ligt
boven die van Overtoom, dus de mensen in Ceintuurbaan besteden
gemiddeld meer geld aan hun bestelling", zegt de bedrijfsleider
van Overtoom. Geef commentaar. |
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel procent van
alle mensen besteedde
tussen de 40 en 80 euro? |
|
|
|
|
|
d. |
Teken deze beide cumulatieve
frequentiepolygonen opnieuw, maar nu procentueel. Wat is het
voordeel van deze tweede manier? |
|
|
|
|
|
De leerlingen van
klas B1 en klas B2 hebben beiden een Coopertest gelopen. Dat is een test
waarbij je 12 minuten mag hardlopen en dan meet hoeveel km je hebt
afgelegd.
De resultaten van de twee klassen staan in de cumulatieve
frequentiepolygonen hieronder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Welke klas had de
meeste snelle lopers? |
|
|
|
|
|
b. |
Teken een histogram
voor klas B1. |
|
|
|
|
|
c. |
Guus zit in B1 en
zijn tweelingbroer Bert in klas B2.
Na afloop zegt Bert trots tegen Guus: "Ik heb dubbel zo ver
gelopen als jij"
Welke afstanden kan Bert gelopen hebben? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Hieronder staan de resultaten van
een taaltoets en een rekentoets die een groep van 50 kinderen
heeft gemaakt in een cumulatief frequentiepolygoon. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Voor welke toets werden de meeste
hoge scores gehaald? |
|
|
|
|
|
b. |
Teken een histogram van de
rekentoets. |
|
|
|
|
|
c. |
Guus zegt: "Mijn rekenscore
was precies de helft van mijn taalscore"
Welke taalscores kan Guus gehaald hebben? |
|
|
|
|
7. |
Bij een
reactiesnelheid test moesten proefpersonen achter een computerscherm
plaatsnemen, waarop steeds op onverwachte momenten een rechthoekje
verscheen. Ze moesten dan zo snel mogelijk met de cursor naar dat
rechthoekje gaan, en er werd gemeten hoeveel tijd (in msec) dat kostte.
Men voerde de experimenten uit met een klein rechthoekje en ook met een
iets groter rechthoekje.
Het leverde de volgende twee cumulatieve relatieve frequentiepolygonen
op: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Welk van
de polygonen hoort waarschijnlijk bij het kleine rechthoekje en welk bij
het grote? Leg duidelijk uit |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken
zo nauwkeurig mogelijk het gemiddelde en de standaarddeviatie van
polygoon A. |
|
|
|
|
8. |
Korfbal wordt vooral in Nederland en in België gespeeld.
In de figuur
zie
je twee relatieve cumulatieve frequentiepolygonen voor het aantal
doelpunten dat er per wedstrijd viel in de Nederlandse en in de
Belgische korfbalcompetitie in 2010. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Wat was het gemiddelde aantal doelpunten per wedstrijd in België? |
|
|
|
|
|
b. |
Welk aantal doelpunten (welke klasse) kwam in beide landen relatief even
vaak voor?
Leg duidelijk uit hoe dat volgt uit de figuur. |
|
|
|
|
|
c. |
Teken een boxplot voor het aantal doelpunten in Nederland. Doe dat door
de figuur te gebruiken en zonder berekeningen te maken. |
|
|
|
|
9. |
De
behaalde SE-cijfers voor wiskunde-A op een middelbare school staan in
de figuur hieronder in twee relatieve cumulatieve frequentiepolygonen
weergegeven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel
examenleerlingen van deze school hadden een wiskunde-A SE-cijfer tussen
de 5 en 7? |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken
de standaardafwijking van de SE-cijfers van de HAVO- leerlingen. |
|
|
|
|
|
c. |
Wat is de
modale klasse van de VWO-leerlingen? |
|
|
|
|
|
d. |
Wat is de
kwartielafstand van de HAVO-leerlingen? |
|
|
|
|
10. |
Hieronder
zie je een cumulatief relatief frequentiepolygoon met daarin het aantal
uren dat mannen en vrouwen gemiddeld per nacht slapen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Waarom kun
je hiervan niet één cumulatief frequentiepolygoon maken voor de mannen
en de vrouwen samen? |
|
|
|
|
|
b. |
Welk
aantal slaapuren komt bij mannen en vrouwen relatief even vaak voor? |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken de
gemiddelde slaapduur van de mannen. |
|
|
|
|
11. |
Hieronder
zie je in één figuur twee cumulatieve frequentiepolygonen waarin de
verkeersboetes staan, die in een klein dorpje in een jaar zijn gegeven.
Op de x-as staat de hoogte van de boete in euro's.
Er is een
grafiek voor het jaar 2010 en een grafiek voor 2015. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent is het totaal aantal boetes van 2010 naar
2015 toegenomen? |
|
|
|
|
|
b. |
Hoeveel procent van de boetes in 2015 was hoger dan €160 ? |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken de gemiddelde hoogte van een boete in 2010.
|
|
|
|
|
|
d. |
Teken onder de grafieken een boxplot voor
de boetes in 2015. |
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|