|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
Meer opgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Maak van de volgende tabel een cirkeldiagram.
Hier staan de aantallen (percentages) mensen die een bepaalde
haarkleur hebben. |
|
|
|
|
|
haarkleur |
blond |
zwart |
rood |
bruin |
overig |
aantal |
15% |
18% |
6% |
37% |
24% |
|
|
|
|
|
2. |
De deelnemers aan een
hardloopwedstrijd hebben zich ingeschreven voor de afstanden 5 km of 10
km of 15 km.
In het cirkeldiagram hiernaast zie je hoe de aantallen lopers verdeeld
waren over de drie afstanden, |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van de deelnemers
liep 15 km?
Rond af op gehele procenten |
|
|
|
In totaal waren er
346 lopers die 10 km liepen. |
|
|
|
|
b. |
Hoeveel 5 km lopers waren er? |
|
|
|
|
Van de 5 km lopers
was 41% vrouw en 59% man |
|
|
|
|
|
c. |
Geef deze twee gebieden aan in het
cirkeldiagram hierboven. |
|
|
|
|
3. |
Het kan zijn dat je in één figuur graag
meerdere cirkeldiagrammen wilt maken. Als elk cirkeldiagram een bepaalde
"groep" voorstelt, dan wil je natuurlijk wél dat de oppervlakten van die
dagrammen ook overeenkomen met de grootte van die "groepen".
Neem bijvoorbeeld de twee cirkeldiagrammen hiernaast. Daarin staat de
verdeling van de verschillende onderwijsrichtingen voor twee
scholengemeenschappen: RSG de Hanze en Het Hoogland College
Maar omdat de Hanze veel meer leerlingen (1540 miljoen) heeft dan Het
Hoogland College (646) is dat diagram natuurlijk veel groter getekend. |
|
|
|
|
|
|
De oppervlakte van
een cirkel is gelijk aan
π • r2
waarbij r de straal is.
Laat zien dat de groottes van de oppervlaktes van de twee cirkeldiagrammen kloppen met de
totale aantallen leerlingen van De Hanze en Het Hoogland College. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|