1. Onderzoek of de grafieken
van de volgende functies perforaties en/of verticale asymptoten
hebben. |
|
|
|
|
|
a. |
|
|
b. |
|
|
c. |
|
|
d. |
|
|
e. |
|
|
|
|
|
|
2. |
a. |
Geef een functievoorschrift van een
functie met een perforatie bij (3,6). |
|
b. |
Geef een functievoorschrift van een
functie met een perforatie bij x = 3 en een verticale
asymptoot bij x = 4. |
|
c. |
Geef een functievoorschrift van een
horizontale lijn met een perforatie (3,4). |
|
|
|
|
3. |
Gegeven zijn de functies:
|
|
|
|
|
a. |
Er zijn drie waarden voor p
waarvoor de grafiek van fp een perforatie
heeft. Welke waarden zijn dat? |
|
|
|
|
b. |
Voor welke waarden van p heeft de grafiek van
fp géén verticale asymptoot? |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Gegeven zijn de
functies: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor welke p hebben de
grafieken van f en g géén snijpunt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Geef een mogelijke vergelijking van
een parabool met een perforatie in zijn top. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Examenvraagstuk VWO, Wiskunde B, 2015-I
Voor elke waarde van a wordt de
functie fa
gegeven door: |
|
|
|
|
|
|
|
De grafiek van f5 heeft een verticale
asymptoot en een scheve asymptoot. De twee asymptoten snijden elkaar
onder een hoek β
met β
in graden. In de figuur is de
grafiek van f5 met de asymptoten en hoek β
weergegeven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Bereken algebraïsch de waarde van β. |
|
|
|
|
|
b. |
Er zijn twee waarden van a waarvoor de grafiek
van fa
een lijn met een perforatie is. Bereken exact, voor de grootste van die twee waarden van
a, de coördinaten van de perforatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Examenvraagstuk VWO, Wiskunde B, 2019-I |
|
|
|
|
|
Voor elke waarde van
p
is de functie
fp
gegeven door:
fp(x) = cosx/(p
- sin2x)
Onderzoek of er waarden van
p
zijn waarvoor de
grafiek van
fp
perforaties heeft. |
|
|
8. |
Examenvraagstuk VWO, Wiskunde B, 2023-II
De functie
h wordt gegeven door: |
|
|
|
|
|
|
|
De grafiek
van h heeft één perforatie.
Bereken
exact de coördinaten van deze perforatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|