7. |
In het begin van het nieuwe schooljaar
krijgen alle 52 leerlingen van basisschool "De Doefmat"
een kluisje. Vóór in de gang van de school zijn tegen de muur
60 genummerde kluisjes beschikbaar.
Op hoeveel manieren kunnen de leerlingen elk een kluisje
krijgen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
In een collegezaal staan 65 stoelen.
Het college kansrekening wordt gevolgd door 54 studenten.
Op hoeveel verschillende manieren kunnen die plaatsnemen in de
collegezaal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
De wiskunde-A leraar is een beetje
lui. Hij moet het komende jaar voor zijn klas van 26 leerlingen
in totaal 58 onderwerpen behandelen, elk ter grootte van
ongeveer één les. Hij heeft geen zin om dat allemaal zelf te
doen, en laat elk van zijn leerlingen één onderwerp uitkiezen
om voor te bereiden en dan later aan de klas uit te leggen. Dan
hoeft hij zelf nog maar 32 onderwerpen voor te bereiden.
Op hoeveel manieren kunnen zijn leerlingen de onderwerpen
kiezen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
15 kinderen gaan zich verkleden als
ridder voor de carnavalsoptocht. In het buurthuis staat een
enorme verkleedkleren-kist met daarin 34 verschillende helmen,
20 verschillende schilden en 23 verschillende steekwapens. Elk
kind kiest een helm, een schild en een steekwapen.
Op hoeveel verschillende manieren kunnen de kinderen verkleed
worden? |
|
|
|
|
11. |
In een internationale sportontmoeting strijden
zes ploegen van elk 5 atleten elkaar.
Elke atleet doet aan één onderdeel van een vijfkamp mee.
Een loper die op de nde
plaats eindigt bezorgt zijn
ploeg n
punten.
Uiteindelijk wint de ploeg
die het minst punten behaalt.
Hoeveel
verschillende wedstrijdverlopen zijn
er mogelijk, in de veronderstelling
dat geen twee atleten gelijk eindigen? |
|
|
|
|
12. |
Voor de loting van het EK Voetbal 2012
zijn er 4 groepen van 4 ploegen gemaakt. Dat ziet er zó
uit: |
|
|
|
groep A |
groep B |
groep C |
groep D |
Polen
Griekenland
Rusland
Tsjechië |
Nederland
Denemarken
Duitsland
Portugal |
Spanje
Italië
Ierland
Kroatië |
Oekraïne
Zweden
Frankrijk
Engeland |
|
|
|
|
In het toernooi worden eerst alle
wedstrijden binnen één groep gespeeld, zodat daar een eindstand
1 tm 4 in zo'n groep is. Neem aan dat alle teams even goed
zijn. |
|
|
|
a. |
Hoeveel mogelijkheden zijn er dan voor
de eindstand in één groep? |
|
|
|
|
|
|
b. |
Hoeveel mogelijkheden zijn er voor de
eindstanden van alle groepen samen? |
|
|
|
|
|
|
Na de groepswedstrijden krijg je de
kwartfinales. Daarbij speelt de nummer 1 van groep A tegen de
nummer 2 van groep B. |
|
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel manieren zijn er voor de
uitslagen in groep A en groep B waarbij Nederland nummer 2 van
de groep wordt, en moet spelen in de kwartfinale tegen
Rusland? |
|
|
|
|
|
|
d. |
Kun je uit vraag b) en c) een
schatting maken voor de kans dat Nederland Rusland in de
kwartfinales tegenkomt? |
|
|
|
|
|
13. |
Bij het spel Mastermind heeft één speler de beschikking over
pennetjes in 7 verschillende kleuren. Daarmee moet hij een code
maken door 4 pennetjes naast elkaar te zetten (hiernaast heeft
de speler de code geel-wit-blauw-oranje gemaakt).
De andere speler moet vervolgens raden welke code er is gemaakt. |
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel verschillende codes zijn er mogelijk als 4 pennetjes
gebruikt moeten worden (dezelfde kleur mag vaker gebruikt
worden)? |
|
|
|
|
b. |
Hoeveel verschillende codes zijn er als 4 pennetjes van
verschillende kleur moeten worden gebruikt?
|
|
|
|
|
|
|
c. |
Hoeveel verschillen de codes zijn er als er eventueel ook
plaatsen leeg mogen blijven? (De gebruikte pennetjes hoeven geen
verschillende kleur te hebben)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
|