|
|
Vermenigvuldigingsfactoren. |
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
Laten we beginnen met een eenvoudig IQ-testje.
In elke IQ-test zitten wel een aantal vragen van de categorie "Wat
is de volgende in de rij?"
Hier zijn een aantal zulke rijtjes.
Kun je het volgende getal noemen? |
|
|
|
A |
2 -
8 - 32 -
128 - 512 -
..... |
B |
6 -
9 - 12 -
15 - 18 - .... |
C |
12 -
20 - 28 -
36 - 44 - .... |
D |
12 -
36 - 108 -
324 - 972 - .... |
E |
120 -
24 - 4,8 -
0,96 - 0,192 -
..... |
F |
48 -
43,5 - 39 -
34,5 - 30 - .... |
G |
32 -
33,8 - 35,6 -
37,4 - 39,0 -
.... |
H |
100 -
50 - 25 -
12,5 - 6,25 -
.... |
I |
10,8 -
19,44 - 34,992 -
62,9856 - .... |
|
|
|
1. |
Geef het volgende getal in elk van bovenstaande rijen
getallen. |
|
2048, 21, 52, 2916,
0.0384, 25.5, 40.8, 3.125, 113.37408 |
|
|
|
|
|
2. |
Als je bovenstaande rijen in twee categorieën zou moeten
indelen, hoe zou je dat dan doen? |
|
|
Misschien wordt er iets duidelijk als we de
grafieken plotten van deze rijtjes.
Stel dat het eerste getal de y is die hoort bij x = 1, het
tweede getal de y die hoort bij x = 2, enz.
Het eerste rijtje zou dan deze tabel geven: |
|
|
|
x |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
y |
2 |
8 |
32 |
128 |
512 |
|
|
|
En daar kun je een grafiek van maken.
Als je de negen grafieken hierboven zou plotten krijg je zoiets: |
|
|
|
|
|
|
De twee categorieën lijken me duidelijk: er
zijn kromme grafieken en er zijn rechte
grafieken.
ADEHI horen bij elkaar en ook BCFG.
Waar zit hem dat in?
Dat komt omdat er in de rijen van de
kromme grafieken steeds vermenigvuldigd wordt, en in de
rijen van de rechte grafieken steeds opgeteld. |
|
JA MAAR...
Wie goed heeft opgelet zal nu zeggen: "Ja maar bij F
wordt niet opgeteld maar afgetrokken en
bij H en E wordt niet vermenigvuldigd maar gedeeld".
Dat klopt, maar wiskundig gezien zijn optellen en
aftrekken eigenlijk hetzelfde!!!
En vermenigvuldigen en delen
ook!!!!
Kijk maar:
Bij F was het steeds -4.5 maar ergens 4.5 van
aftrekken is hetzelfde als het negatieve getal -4.5 er bij
optellen! 48 - 4.5 = 48 + (-4.5)
En op dezelfde manier is bij
E: 120 : 5 = 120 • 0,2 (delen door 5 is
vermenigvuldigen met 1/5) |
|
|
|
Kortom: we hebben twee systemen op de markt:
het OPTELSYSTEEM en het VERMENIGVULDIGSYSTEEM.
|
|
|
3. |
Onderzoek van onderstaande tabellen welke (bij
benadering) een
vermenigvuldigtabel is en geef als dat zo is het vermenigvuldiggetal. |
|
|
|
tabel A |
x |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
y |
16,2 |
29,2 |
52,5 |
94,5 |
170,1 |
|
tabel B |
x |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
y |
325,4 |
312,9 |
300,4 |
287,9 |
275,4 |
|
|
|
|
|
tabel C |
x |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
y |
4,5 |
8,0 |
12,5 |
18,0 |
24,5 |
|
tabel D |
x |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
y |
78,4 |
70,6 |
63,5 |
57,2 |
51,4 |
|
|
|
|
|
tabel E |
x |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
y |
75 |
108 |
147 |
192 |
243 |
|
tabel F |
x |
-5 |
-4 |
-3 |
-2 |
-1 |
y |
6,10 |
4,88 |
3,91 |
3,13 |
2,50 |
|
|
|
|
|
|
|
Waarschuwing:
|
|
|
|
NIET ELKE KROMME GRAFIEK HOORT BIJ
EEN VERMENIGVULDIGTABEL! |
|
|
|
|
|
4. |
Onderzoek van onderstaande
grafieken welke hoort bij een vermenigvuldigtabel, en bepaal als dat zo
is het vermenigvuldiggetal zo goed mogelijk. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Onderzoek bij de volgende
verhaaltjes welk hoort bij een vermenigvuldig-systeem en welk niet. Geef
bij de vermenigvuldig-verhaaltjes het vermenigvuldiggetal. |
|
|
|
a. |
In een telefoonketen moet elke persoon drie
anderen opbellen. |
|
|
b. |
De woningbouwvereniging haalt elke maand
€400 huur van mijn rekening. |
|
|
c. |
Ik zet mijn spaargeld op een rekening waarover ik
elk jaar 4% rente krijg, en die rente wordt er bijgestort. |
|
|
d. |
Een schaatser schaatst de 10 km maar doet elk
rondje 0,2 seconde langzamer dan het vorige. |
|
|
e. |
Ik heb teveel alcohol in mijn bloed.
Ik heb 5 liter bloed en daarin bevindt zich 2 ml alcohol. Mijn
lever maakt elk uur 0,5 liter bloed schoon. De alcohol verspreid
zich steeds gelijkmatig over al mijn bloed. |
|
|
f. |
Ik werk al 20 jaar bij hetzelfde bedrijf en heb
elk jaar €200,- loonsverhoging gekregen. |
|
|
g. |
Als licht door glas gaat absorbeert elke mm dikte
van het glas 5% van het licht dat er binnenkomt. |
|
|
h. |
Als ik woordjes geleerd heb vergeet ik daarna elk
uur 2% van de woordjes die ik in het begin van dat uur ken. |
|
|
|
|
|
6. |
Een slimmerik beweert: "Een grafiek die hoort bij een
vermenigvuldig-systeem zal de x-as nooit snijden"
Leg uit of hij gelijk heeft |
|
|
7. |
Examenvraagstuk VWO Wiskunde A, 2014.
Wikipedia is een internationale internet-encyclopedie.
In maart 2012 bevatte de Nederlandstalige editie ruim één miljoen
artikelen. In de tabel staan gegevens van 2012. |
|
|
|
datum |
22 maart |
29 maart |
5 april |
12 april |
19 april |
aantal |
1033414 |
1034660 |
1035882 |
1037184 |
1038340 |
|
|
|
|
Zoals in
bovenstaande tabel te zien is, groeit het aantal artikelen flink.
Sommigen beweren dat hier sprake is van lineaire groei, anderen houden
het op exponentiële groei.
Onderzoek elk van
deze beweringen. |
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
|