|
|
Getallen verwerken. |
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
Zo, dus jij wilt graag iets meer
weten over de lengte van de Nederlandse mannen in 1950 en in 1970?
Nou vooruit, dan, hier zijn de gegevens van twee steekproeven: |
|
|
Nederlandse
mannen, 1950 (lengte in cm). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
177 |
173 |
176 |
169 |
181 |
184 |
178 |
171 |
176 |
171 |
174 |
178 |
182 |
169 |
178 |
175 |
170 |
170 |
173 |
165 |
180 |
175 |
179 |
177 |
179 |
180 |
176 |
174 |
173 |
176 |
170 |
177 |
173 |
176 |
183 |
170 |
172 |
182 |
182 |
173 |
178 |
174 |
171 |
169 |
176 |
180 |
174 |
176 |
178 |
173 |
179 |
180 |
179 |
177 |
175 |
182 |
182 |
174 |
178 |
177 |
170 |
179 |
176 |
180 |
181 |
175 |
181 |
184 |
177 |
172 |
186 |
170 |
183 |
183 |
177 |
179 |
176 |
188 |
176 |
173 |
172 |
174 |
174 |
173 |
170 |
186 |
184 |
176 |
175 |
173 |
179 |
172 |
176 |
178 |
171 |
178 |
173 |
181 |
171 |
173 |
176 |
175 |
182 |
172 |
181 |
183 |
176 |
177 |
177 |
178 |
178 |
177 |
176 |
182 |
174 |
174 |
180 |
171 |
181 |
171 |
179 |
176 |
175 |
179 |
183 |
172 |
174 |
177 |
170 |
179 |
177 |
180 |
172 |
175 |
172 |
173 |
176 |
175 |
179 |
174 |
174 |
174 |
174 |
182 |
177 |
173 |
176 |
176 |
179 |
185 |
171 |
177 |
177 |
176 |
174 |
174 |
181 |
177 |
177 |
172 |
175 |
175 |
174 |
178 |
174 |
175 |
179 |
174 |
170 |
175 |
169 |
178 |
175 |
180 |
173 |
182 |
173 |
173 |
178 |
179 |
173 |
176 |
180 |
178 |
176 |
177 |
173 |
170 |
180 |
177 |
175 |
175 |
168 |
185 |
181 |
175 |
168 |
175 |
167 |
175 |
169 |
174 |
180 |
180 |
180 |
178 |
175 |
172 |
180 |
178 |
|
|
Nederlandse mannen, 1970
(lengte in cm). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
185 |
173 |
176 |
171 |
179 |
176 |
182 |
186 |
177 |
180 |
173 |
179 |
173 |
176 |
179 |
179 |
188 |
180 |
185 |
170 |
179 |
175 |
182 |
185 |
177 |
186 |
175 |
179 |
184 |
183 |
180 |
175 |
178 |
179 |
176 |
176 |
182 |
184 |
171 |
180 |
174 |
184 |
170 |
186 |
181 |
171 |
182 |
181 |
178 |
182 |
178 |
173 |
181 |
177 |
182 |
182 |
180 |
171 |
189 |
182 |
179 |
180 |
186 |
182 |
184 |
179 |
176 |
188 |
175 |
186 |
171 |
179 |
180 |
185 |
176 |
179 |
186 |
176 |
171 |
179 |
182 |
177 |
177 |
182 |
178 |
184 |
189 |
167 |
187 |
185 |
183 |
176 |
179 |
181 |
181 |
177 |
178 |
178 |
185 |
185 |
177 |
176 |
179 |
181 |
167 |
181 |
174 |
189 |
180 |
177 |
166 |
180 |
176 |
177 |
169 |
183 |
180 |
179 |
171 |
181 |
191 |
180 |
174 |
175 |
170 |
180 |
184 |
178 |
185 |
177 |
183 |
188 |
178 |
179 |
184 |
187 |
183 |
183 |
182 |
176 |
173 |
179 |
188 |
176 |
175 |
183 |
172 |
180 |
190 |
169 |
174 |
179 |
171 |
183 |
178 |
175 |
173 |
175 |
180 |
173 |
180 |
181 |
183 |
176 |
179 |
178 |
180 |
183 |
189 |
181 |
182 |
175 |
185 |
171 |
180 |
177 |
177 |
188 |
184 |
177 |
178 |
177 |
176 |
179 |
171 |
181 |
173 |
170 |
180 |
176 |
180 |
186 |
183 |
174 |
186 |
181 |
176 |
181 |
173 |
185 |
177 |
181 |
172 |
179 |
191 |
175 |
180 |
179 |
170 |
176 |
179 |
175 |
181 |
179 |
179 |
175 |
181 |
181 |
180 |
186 |
178 |
187 |
179 |
181 |
182 |
182 |
185 |
178 |
180 |
181 |
172 |
177 |
173 |
181 |
186 |
174 |
176 |
179 |
179 |
179 |
179 |
171 |
183 |
181 |
178 |
173 |
172 |
173 |
185 |
180 |
177 |
178 |
179 |
182 |
177 |
176 |
184 |
184 |
183 |
175 |
|
|
|
|
Veel plezier ermee!
En.... weet je al iets meer?
Gegevensverwerking
Deze en een aantal volgende lessen zullen behandelen hoe je nou uit zo'n
enorme brij van gegevens iets kunt zien. We zullen ons vooral
bezighouden met manieren om grote hoeveelheden getallen in beeld te
brengen.
De allereerste en ook simpelste manier is natuurlijk om bij bovenstaande
tabellen te gaan tellen hoe vaak elke lengte voorkomt. Maak een tabel
met in de eerste kolom de gemeten lengtes. Loop nu alle lengtes langs,
en zet steeds een streepje in de tabel bij de lengte die je tegenkomt
("turven" heet dat, als je elk vijfde streepje schuin legt). |
|
|
|
|
Daar komt al iets meer structuur
in. Het wordt nóg duidelijker als we deze twee tabellen op hun zijkant
leggen, en in plaats van streepjes gewoon bij elke lengte een balkje
tekenen waarvan de lengte gelijk is aan het aantal streepjes. |
|
Dat is hiernaast gebeurd. Zo'n
figuur met staafjes waarvan de lengtes aangeven hoe vaak een waarde
voorkomt heet een Histogram. Let erop dat op de
x-as dus staat wát er gemeten is, en op de y-as hoe
vaak de x-waarde voorkwam. Dat laatste heet de
frequentie.
|
frequentie = "hoe
vaak het voorkomt" |
|
|
Als je de twee histogrammen van 1950 en 1970 onder elkaar
legt kun je de verdelingen van de lengtes nog beter met elkaar
vergelijken.
Geef toe: die twee histogrammen hiernaast zeggen veel en veel meer dan
die verschrikkelijke tabel aan het begin! |
|
|
Relatieve Frequenties. |
|
|
Er is nog wel iets vervelends aan de
hand met de twee histogrammen hierboven.
In 1970 zijn er 260 mannen gemeten, en in 1950 maar 210. Dat betekent
dat de staven van het histogram van 1970 samen langer zijn dan die
van 1950. Daardoor zijn de twee figuren lastig met elkaar te
vergelijken. De tweede is gewoon groter dan de eerste. |
Dit probleem valt te verhelpen door de lengte
van de staafjes niet gelijk te maken aan de frequentie, maar aan
hoeveel procent deze frequentie van het het totaal is.
Dat heet de relatieve frequentie.
In de twee histogrammen hieronder staan die relatieve
frequenties op de y-as. Dat heeft tot gevolg dat de totale lengte
van alle staafjes samen in beide figuren gelijk is aan 100 (procent).
|
De oppervlakte
van de figuur is 100% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
1. |
Teken bij onderstaande tabellen een staafdiagram
of een histogram. Kies zelf welk van beiden het best past. |
|
|
|
|
|
|
a. |
Het aantal minuten dat leerlingen
uit een klas gemiddeld aan hun huiswerk besteden: |
|
|
|
|
minuten |
0 - 20 |
20 - 40 |
40 - 60 |
60 - 80 |
80 - 100 |
100 - 120 |
aantal |
2 |
10 |
8 |
5 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
b. |
Het aantal inwoners van de 6
grootste steden van Nederland op 1 januari 2008: |
|
|
|
|
|
|
stad |
Amsterdam |
Rotterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Eindhoven |
Almere |
inwoners |
743600 |
533910 |
475680 |
258520 |
210330 |
183270 |
|
|
|
|
|
|
|
c. |
De lengteverdeling van een grote
groep Nederlandse mannen in 2006: |
|
|
|
|
|
|
lengte |
150 -160 |
160 -170 |
170 -180 |
180 -190 |
190 - 200 |
200 - 210 |
210 - 220 |
aantal |
40 |
150 |
330 |
376 |
223 |
68 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Een leraar wiskunde
heeft van de rapportcijfers van zijn klas het relatieve
staafdiagram hiernaast gemaakt. |
|
|
|
|
|
a. |
Waarom zou hij voor een
staafdiagram hebben gekozen en niet voor een histogram? |
|
|
|
|
b. |
Hoeveel procent van de klas heeft
een onvoldoende? |
|
|
|
|
c. |
Het lijkt alsof er geen zessen zijn
gevallen. Maar nader onderzoek wijst uit dat de man gewoon
vergeten is de zessen er bij in te zetten! Teken de staaf van de
zessen in het staafdiagram hiernaast. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
In onderstaand staafdiagram staat de
jaaromzet van een bedrijfje uitgesplitst naar seizoen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Welk jaar was de omzet het grootst? |
|
|
|
|
b. |
Welk seizoen was over deze vier jaar
in totaal de omzet het grootst? |
|
|
|
|
c. |
"Goh, dit seizoen is de omzet veel
lager dan in hetzelfde seizoen vorig jaar" mompelt de bedrijfsleider teleurgesteld.
Wanneer kan hij dat gemompeld hebben? |
|
|
|
|
d. |
In 2005 was de totale omzet gelijk
aan 80000. In de lente, zomer, herfst was de omzet
hetzelfde, maar in de winter dubbel zo groot. Teken de omzet van
2005 in de figuur hierboven. |
|
|
|
|
|
|
Een wiskundige ziet dat het handig
is om de jaren én de seizoenen direct met elkaar te kunnen
vergelijken, en verzint daarom een driedimensionaal histogram.
Het begin daarvan is hiernaast getekend. |
|
|
|
|
|
e. |
Maak deze tekening af, en leg uit
wat er bij de assen van het grondvlak moet staan. |
|
|
|
|
|
4. |
In welk van de volgende gevallen zou
je voor een staafdiagram kiezen en in welke gevallen voor een
histogram? |
|
|
|
|
|
|
a. |
Het aantal leerlingen dat in de acht
groepen van een basisschool zit. |
|
|
|
|
b. |
Men heeft op een dag acht uur achter
elkaar aan steeds geteld hoeveel auto's er op een weg
voorbijkwamen in een uur. |
|
|
|
|
c. |
Voor een aantal leeftijdsgroepen is
gemeten hoeveel procent van de mensen roken. |
|
|
|
|
d. |
Gooi honderd keer met een
dobbelsteen en tel hoe vaak elk aantal ogen voorkomt. |
|
|
|
|
|
5. |
Hieronder staan drie histogrammen,
maar het opschrift van de y-as is weggevallen.
Geef bij elk van de drie aan of het om relatieve frequenties of
om absolute frequenties gaat, of dat allebeide mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Hieronder staat in een staafdiagram
het aantal patiënten dat de afdeling spoedeisende hulp van een
ziekenhuis per maand heeft bezocht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent daalde
het aantal patiënten in de tweede helft van het jaar vergeleken
met de eerste helft? |
|
|
|
|
b. |
In welke maand was de absolute
toename vergeleken met de vorige maand het grootst? |
|
|
|
|
c. |
In welke maand was de relatieve
afname vergeleken met de vorige maand het grootst? |
|
|
|
|
|
7. |
Het bureau van Maurice de Hond
verricht regelmatig peilingen om te kijken hoeveel zetels de
politieke partijen bij de verkiezingen zullen gaan halen.
Hieronder zie je een staafdiagram van de peilingen van 26
augustus 2012 (voor de verkiezingen van september 2012).
In dit staafdiagram staan de verwachte aantallen zetels na de
verkiezingen per partij en ook de aantallen zetels die de
partijen voor de verkiezingen in de tweede kamer hebben. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Natuurlijk is het erg interessant
hoeveel zetels elke partij wint of verliest. |
|
|
|
|
|
|
Maak een nieuw staafdiagram waarin
voor elke partij staat aangegeven hoeveel procent
zetels de partij volgens deze voorspellingen zal winnen/verliezen
vergeleken met de oude situatie.
Welk probleem kom je daarbij tegen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leuke
vondst... |
|
|
|
Iemand moest van de tabel hiernaast een staafdiagram
maken, maar het lelijke aan een normaal staafdiagram hiervan is, dat die
ene staaf van Amerika veel en veel langer is dan de andere vier.
Dat zou betekenen dat bij een mooi vierkant plaatje de
hoogtes van de andere staven slechter af te lezen zouden zijn.
In de figuur rechtsonder zie je hoe de maker dat op een originele manier
toch duidelijk wist te tekenen. |
land |
Duitsland |
Nederland |
Amerika |
Frankrijk |
Spanje |
inwoners
(miljoenen) |
82 |
16 |
307 |
64 |
47 |
|
|
|
|
|
Lastige tabellen: aantallen van
aantallen.
Als ergens de aantallen van zijn gemeten, dan staan er in een
frequentietabel dus gemeten aantallen. Maar de frequenties
zelf zijn óók aantallen! Dat maakt het soms lastig om je goed te
realiseren wat nou de metingen zijn en wat de aantallen.
Neem het volgende geval:Een klas vindt het leuk om bij te houden
hoeveel wiskundige fouten een wiskundeleraar in een les maakt.
Dat geeft dan de volgende frequentietabel: |
|
|
aantal lessen |
12 |
10 |
9 |
6 |
2 |
1 |
aantal fouten |
2 |
3 |
5 |
8 |
11 |
14 |
|
|
|
In deze tabel staan twee keer
aantallen. Wat is nou de frequentie en wat is de meting???
Bedenk je steeds goed wat er gebeurd is. Die 12 lessen en 2 fouten
betekent eigenlijk: "Er zijn 12 lessen geweest waarin e leraar 2
fouten maakte". Dus de 12 is een getal dat aangeeft hoe vaak het getal 2
is voorgekomen. Omdat de frequentie altijd is hoe vaak iets is
voorgekomen is de 12 de frequentie, en 2 de meetwaarde.
Je kunt het ook zó zien: in dit experiment was de klas aan het
opletten of er een fout werd gemaakt. Het maken van een fout was daarom
een meting. |
|
|
frequentie = "Hoe vaak het is
voorgekomen"
meetwaarde = "Wat men aan het meten was" |
|
|
|
|
|
|
|
|
discreet en continu |
|
|
8. |
In de volgende tabel staat de hoogte van de
AEX-index voor een aantal opeenvolgende dagen in november 2009
gegeven. |
|
|
|
|
|
|
dag |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
AEX |
303,2 |
301,1 |
305,8 |
307,6 |
307,2 |
305,4 |
300,5 |
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Teken een staafdiagram bij deze
gegevens. laat de y-as van 0 tot 310 lopen. |
|
|
|
|
b. |
Maak een tweede staafdiagram waarbij
de y-as niet begint bij 0, maar bij 300. |
|
|
|
|
c. |
Leg uit welke voor- en nadelen dit
tweede diagram heeft vergeleken met het eerste. |
|
|
|
|
|
9. |
De volgende tabel geeft het aantal
doelpunten in de wedstrijden van de eredivisie en de eerste
divisie in een bepaald weekeinde. |
|
|
|
|
|
|
aantal doelpunten |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
aantal wedstrijden |
10 |
6 |
6 |
3 |
2 |
0 |
0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel wedstrijden werden er
gespeeld? |
|
|
|
|
|
|
b. |
Teken een relatief staafdiagram. |
|
|
|
|
|
10. |
Hiernaast
staan twee bevolkingspiramiden die de opbouw van de 6 klassen van een
school weergeven. Op de horizontale as staat het aantal leerlingen,
gesplitst in jongens en meisjes. Op de verticale as staat de klas, de
onderste staaf hoort bij er eerste klas; de bovenste bij de zesde klas.
Het zijn eigenlijk twee histogrammen tegen elkaar aan!
De bovenste piramide geldt voor 1995, de onderste voor 1994.
We nemen voor het gemak aan dat de leerlingen alleen na de zesde
klas van school gaan en dat nieuwe leerlingen alleen in de eerste klas
op school komen.
In 1994 is iedereen GESLAAGD!!!! |
|
|
|
|
|
a. |
Wat kun je van de resultaten van de
4e klas in 1994? |
|
|
|
|
b. |
Welk
jaar zijn er waarschijnlijk weinig nieuwe eersteklassers geweest? Leg
uit. |
|
|
|
|
|
|
11. |
Geef in de volgende
gevallen aan wat de meetwaarde was, en wat de frequentie was. |
|
|
|
|
|
|
a. |
De NS heeft in een
periode op een bepaald station bijgehouden hoe vaak de trein in
een week te laat was. Dat gaf deze tabel: |
|
|
|
|
|
|
|
aantal keer te laat |
12 |
14 |
15 |
18 |
12 |
22 |
aantal weken |
3 |
4 |
5 |
7 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
b. |
Een voetbalcoach heeft
bijgehouden hoeveel wedstrijden er hoeveel gele kaarten werden
gekregen door zijn team. Dat gaf de volgende tabel: |
|
|
|
|
|
aantal wedstrijden |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
aantal gele kaarten |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
c. |
Een leraar heeft
bijgehouden hoeveel onvoldoendes er in een jaar op zijn
proefwerken werden gehaald. Dat gaf deze tabel: |
|
|
aantal proefwerken |
2 |
4 |
5 |
5 |
6 |
10 |
aantal onvoldoendes |
8 |
4 |
5 |
7 |
8 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
d. |
Van een aantal mannen
is gekeken hoeveel vrouwelijke collega's ze hebben. Dat gaf
de volgende tabel |
|
|
|
|
|
|
|
aantal mannen |
4 |
6 |
5 |
2 |
8 |
10 |
aantal vrouwen |
2 |
5 |
6 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|