|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
Symmetrie bij impliciete
vergelijkingen. |
|
|
Om symmetrie te onderzoeken
moeten we eerst maar eens even bekijken wat symmetrie nou eigenlijk
inhoudt.
Neem de kromme hiernaast, die zo te zien symmetrisch is in de y-as.
De vergelijking ervan is trouwens y2(16
-
x2) = (x2 + 8y
- 4)2
Dat de kromme symmetrisch is in de y-as, betekent dat voor elk
punt P(x, y) aan de ene kant van de y-as er ook een
punt Q(-x, y) te vinden is aan de andere kant.
Maar als P op de kromme ligt, betekent dat, dat x en y
voldoen aan de vergelijking van K. Dat Q op de kromme ligt, betekent dat
-x en y óók voldoen aan de vergelijking van K. |
|
|
|
De kromme is symmetrisch in de
y-as als bij elk punt P zo'n punt Q te vinden is.
Dat betekent, dat altijd als (x, y) voldoen aan de
vergelijking, dat dan ook (-x, y) voldoen aan de
vergelijking. Immers dan bestaat er bij elk punt P zo'n spiegelpartner
Q.
P voldoet betekent: y2(16
- x2)
= (x2 + 8y - 4)2
want dat is de vergelijking voor (x, y)
Q voldoet betekent: y2(16
- (-x)2)
= ((-x)2 + 8y - 4)2 want dat
is de vergelijking voor (-x, y).
Maar de onderste vergelijking vereenvoudigt makkelijk ook tot
y2(16 - x2) = (x2
+ 8y - 4)2
Dus dat betekent dat, als P bestaat, dat dan ook Q bestaat. Dus is de
kromme symmetrisch in de y-as.
Hoe hebben we dat nou bewezen:
|
symmetrie in de y-as:
• vervang (x, y) door (-x, y)
• laat zien dat de vergelijking daardoor ongewijzigd
blijft. |
|
|
Andere symmetriegevallen.
Natuurlijk zijn er veel meer symmetriegevallen te vinden. Hieronder zie
je een aantal plaatjes van verschillende soorten symmetrie.
Bij elk plaatje is aangegeven wat de symmetrie betekent voor een punt P
en zijn "partner" Q. |
|
|
|
|
|
In de volgende tabel staat nog
eens samengevat hoe je symmetrie kunt bewijzen. |
|
|
symmetrie
|
de vergelijking is hetzelfde
voor de punten: |
x-as |
(x, y) en
(x, -y) |
y-as |
(x, y) en (-x,
y) |
x = a |
(a + x, y)
en (a - x, y) |
y = a |
(x, a - y)
en (x, a + y) |
oorsprong |
(x, y) en (-x,
-y) |
(a, b) |
(a + x, b + y)
en (a - x, b - y) |
y = x |
(x, y) en
(y, x) |
y = -x |
(x, y) en
(-y, -x) |
|
|
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
1. |
Toon aan dat x3 + y3
= 3xy symmetrisch is ten opzichte van de lijn y
= x. |
|
|
2. |
Toon aan dat y3x
= 8 - 6y2 symmetrisch is ten opzichte
van de oorsprong. |
|
|
3. |
Toon aan dat 2x3 + 2xy2
- 8xy + y2
- 3x2 + 8x
- 4y + 4 = 0 symmetrisch is ten opzichte van de lijn y
= 2. |
|
|
|
|
4. |
Toon aan dat x4
- 4x3
+ 5x2 - 2x + y2
- 6y
+ 9 = 0 symmetrisch is ten opzichte van het punt (1,3). |
|
|
|
|
5. |
Gegeven is de kromme K door: x2y
- xy2 = 2 |
|
|
|
|
|
a. |
Toon aan dat K symmetrisch is ten opzichte van
de lijn y = -x |
|
|
|
|
|
b. |
Geef vergelijkingen van de asymptoten van K. |
|
|
|
|
|
|
c. |
Welke lijnen door de oorsprong
hebben géén punt met K gemeenschappelijk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Gegeven is de kromme K door: (x
+ y)2 = 2(x - y). |
|
|
|
|
|
a. |
Bereken de snijpunten van K met de
coördinaatassen. |
|
|
|
|
|
|
b. |
Geef de vergelijkingen van de asymptoten van K. |
|
|
|
|
|
c. |
Schets kromme K. |
|
|
|
|
|
|
d. |
Bewijs de symmetrie van K. |
|
|
|
|
|
7. |
Als een kromme symmetrisch is in de
x-as én in de y-as, dan is hij ook symmetrisch in
de oorsprong.
Leg duidelijk uit hoe dat uit bovenstaande regels volgt. |
|
|
|
|
8. |
examenvraagstuk VWO
Wiskunde B, 1986. Ten opzichte van
een rechthoekig assenstelsel Oxy is de kromme K gegeven door de
vergelijking:
x3 - 4x2 + 4x + y2
= 16. |
|
|
|
|
|
a. |
Bewijs dat de x-as
symmetrie-as is van K. |
|
|
|
|
|
b. |
Welke waarden kan de x-coördinaat van de punten van K aannemen? |
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|