Eenvoudige kwadratische vergelijkingen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DEEL 1. één x Tja, als er dan toch "eenvoudig" in de titel van deze les staat, zullen we dan maar beginnen met de allereenvoudigste kwadratische vergelijking die er is? Dat is een simpele vergelijking als deze: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Waarschijnlijk zul je wel zien
dat oplossing is dat x = 4. Die bereken je gewoon door de
wortel van 16 te nemen. Op dezelfde manier zou x2 = 8 opleveren dat x = √8 En toch is dat FOUT!!! Nou ja, fout.... Kijk, als wiskundigen vragen om de oplossing van een vergelijking dan willen ze graag ALLE mogelijke oplossingen horen. En die x = 4 is niet de enige oplossing van x2 = 16. Er is nog een oplossing, namelijk x = -4. Ga maar na dat (-4)2 ook gelijk is aan 16. Die moet je ook noemen. Op dezelfde manier heeft de vergelijking x2 = 8 de twee oplossingen x = √8 en x = -√8 Eigenlijk hebben vergelijkingen als x2 = ... dus altijd twee oplossingen (+ en -) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moeilijkmakerij 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rondom die x2
kunnen nog allerlei andere getallen staan. Bijvoorbeeld de vergelijking 5x2 - 8 = 37 Dan kun je niet zomaar in het wilde weg wat wortels gaan nemen. Je moet eerst met de balansmethode die x2 alleen krijgen. Dat gaat zó: 5x2 - 8 = 37 tel bij beide kanten 8 op: 5x2 = 37 + 8 = 45 dus 5x2 = 45 deel beide kanten door 5: x2 = 9 en dan zijn we weer bij het wortel-nemen: x = 3 ∨ x = -3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moeilijkmakerij 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In plaats van x mag er ook
wel wat anders staan. En dan bedoel ik niet iets flauws als y2
= 16 of zo. Nee, er kan ook wel een soort mini-formuletje staan Bijvoorbeeld: (3x - 2)2 = 9 Zie dat formuletje dan even als één geheel. Doe alsof hierboven staat (iets)2 = 9. En daarvoor geldt natuurlijk dezelfde regel als hierboven. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In dit geval geeft dat
(3x - 2) = 3 of (3x - 2) = -3 En die kun je apart verder oplossen: 3x - 2 = 3 ⇒ 3x = 5 ⇒ x = 5/3 3x - 2 = -3 ⇒ 3x = -1 ⇒ x = -1/3 Natuurlijk kun je beide moeilijkmakerijen ook heel goed combineren: Voorbeeld: Los op: 2 • (2x + 6)2 - 20 = 180 Oplossing: 2 • (iets)2 - 20 = 180 2 • (iets)2 = 200 (iets)2 = 100 iets = 10 ∨ iets = -10 2x + 6 = 10 ∨ 2x + 6 = -10 2x = 4 ∨ 2x = -16 x = 2 ∨ x = -8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moeilijkmakerij 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Soms staan er meerdere x-en
in een opgave maar kun je die samennemen zodat je toch uiteindelijk één
x krijgt. Dan "werkt" dit systeem dus ook! Voorbeeld. Los op: (x + 2)2 = 12 - 2(x + 2)2 Oplossing: (iets)2 = 12 - 2(iets)2 waarbij die beide "ietsen" wel hetzelfde zijn, anders werkt deze methode niet!! 3(iets)2 = 12 (iets)2 = 4 iets = 2 ∨ iets = -2 x + 2 = 2 ∨ x + 2 = -2 x = 0 ∨ x = -4 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DEEL 2: Ontbinden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als er meerdere x-en in
een vergelijking staan, en je kunt die niet zoals hierboven makkelijk
samennemen, dan zul je wat nieuws moeten verzinnen. Een mogelijkheid is af en toe de vergelijking te ontbinden in factoren. Hoe dat precies moet staat uitgebreid uitgelegd in les A8. maar kort gezegd komt het op het volgende neer: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbeeld van hoe het werkt?
Voorbeeld: Los op: 2x2 - 5x = 0 Ik zie daar in beide blokjes aan de linkerkant een x "dubbel" zitten, dus haal ik die buiten haakjes: x(2x - 5) = 0 Die kan ik dan splitsen in x = 0 ∨ 2x - 5 = 0 Dat geeft eenvoudig dat x = 0 ∨ x = 21/2 Soms moet je eerst wat voorbereidend werk doen voordat je kunt ontbinden, zoals haakjes wegwerken of eerst alles naar één kant brengen zodat er " = 0 " komt te staan. Kijk maar; Voorbeeld: Los op: 6x + 3x2 = x2 + 8x 6x + 3x2 = x2 + 8x moet je eerst op nul herleiden: 6x + 3x2 - x2 - 8x = 0 ⇒ 2x2 - 2x = 0 En nu kun je ontbinden: 2x(x - 1) = 0 ⇒ 2x = 0 ∨ x - 1 = 0 ⇒ x = 0 ∨ x = 1 Voorbeeld: Los op: 2x(x - 5) = 4x2 + x Haakjes weg: 2x2 - 10x = 4x2 + x Herleiden op nul (alles naar links): 2x2 - 10x - 4x2 - x = 0 ⇒ -2x2 - 11x = 0 Ontbinden: -x(2x + 11) = 0 ⇒ -x = 0 ∨ 2x + 11 = 0 ⇒ x = 0 ∨ x = -51/2 Voorbeeld: Los op: (x + 2)2 = 6x + 4 Haakjes weg: (x + 2)(x + 2) = 6x + 4 ⇒ x2 + 2x + 2x + 4 = 6x + 4 Herleiden op nul (alles naar links): x2 + 2x + 2x + 4 - 6x - 4 = 0 ⇒ x2 - 2x = 0 Ontbinden: x(x - 2) = 0 ⇒ x = 0 ∨ x = 2 Ik hoop dat het je
opvalt dat we in dit laatste voorbeeld wel mazzel hebben gehad.
Zie je waarom? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |