|
|
Vereenvoudigen. |
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
Laten we voor de verandering maar
eens beginnen met wat lekkere rekenopgaven. |
|
|
1. |
Bereken: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
3 4 = |
|
c. 8 7 = |
e. |
12 2,5 = |
|
|
b. |
4 3 = |
|
d. 7 8 = |
f. |
2,5 12 = |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Bereken: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2 4 5 = |
d. |
5 6 9 = |
g. |
2 + 3 4 = |
|
|
b. |
4 2 5 = |
e. |
6 9 5 = |
h. |
3 + 4 2 = |
|
|
c. |
5 2 4 = |
f. |
9 6 5 = |
i. |
4 + 3 2 = |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Is het idee achter deze opgaven al
een beetje duidelijk geworden?
Ik hoop dat je het volgende hebt gemerkt:
|
bij
vermenigvuldigen doet de volgorde er niet toe. |
|
|
|
(Alleen bij de opgaven 2ghi
kreeg je wιl verschillende antwoorden, maar daar werd ook aan
optellen gedaan, en niet allιιn maar aan vermenigvuldigen zoals bij
die andere opgaven).
Maar omdat dingen die met elkaar vermenigvuldigd worden steeds in
hetzelfde blokje zitten betekent dat automatisch dat we binnen ιιn
blokje de volgorde zelf mogen bepalen.
Dus in plaats van 3 6 8 mag je ook wel opschrijven 6
8 3, en als je het uitrekent mag je zιlf weten wat je eerst
doet.
En omdat letters σσk eigenlijk getallen zijn (alleen nog onbekend) mag
je in plaats van 2 x 3 ook wel schrijven
2 3 x. Omdat je ook hier zelf mag weten wat je
eerst doet, kun je dus best alvast 2 3 uitrekenen. Je kiest er
gewoon voor om dat eerst te doen.
Dan staat er namelijk in plaats van 2 3 x
ineens 6 x ofwel 6x en dat
ziet er een stuk eenvoudiger uit.
Conclusie:
|
binnen ιιn blokje
mag je alvast alle getallen met elkaar
vermenigvuldigen.
(de letters daar kun je niks
mee, want je weet niet welk getal ze zijn) |
|
|
|
|
|
|
Wiskundigen zijn nette mensen en die zijn
gewend om van ιιn zo'n blokje het getal vooraan te zetten en de
letters daar achter op alfabetische volgorde. Netjes toch?
Ze vinden dus 3ab stukken mooier dan a3b
en ook is 5xy zelfs al ietsje mooier dan 5yx |
|
|
3. |
Schrijf de volgende uitdrukkingen zo
eenvoudig mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2 3 x + 5 y
4 |
|
|
b. |
p 3 8 4 + 4 q
3 |
|
|
c. |
2 m 8 - 3 4 n
|
|
|
d. |
2 2 x + 5 y
3 + 5 6 z 2 |
|
|
e. |
3 6 k + 4 5
2 |
|
|
f. |
3 x 4 y
+ 5 z 3 p 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Blokjes
samennemen. |
|
|
Kijk eens naar de volgende
uitspraken: |
|
|
a. |
Als je 6 keer een prijs wint en daarna nog 4
keer een prijs, dan heb je in totaal 10 keer een prijs gewonnen. |
b. |
Als je 2 glazen bier drinkt en daarna nog 5
glazen bier, dan heb je in totaal 7 glazen bier gedronken. |
c. |
Als je 5 keer een boete krijgt en daarna nog 3
keer struikelt, dan....heb....je....??? |
d. |
Als je 2 km loopt en daarna nog 3 km, dan heb
je in totaal 5 km gelopen. |
e. |
Als je 12 mensen een hand geeft en daarna nog
7 puzzels oplost dan.... dan..... heb je......??? |
f. |
Als je 8 briefjes van 5,- betaalt en daarna
10 briefjes van 5,- dan heb je in totaal 18 briefjes van 5,-
betaald. |
g. |
Als je 3 weken ziek bent en daarna 2
boterhammen eet, dan....tja... dan wαt?....???? |
|
|
Kijk: die roden daar kun je niks mee!!!
De moraal van deze voorbeelden is, denk ik:
"Je mag de aantallen van dingen bij elkaar optellen als
die dingen hetzelfde
zijn, en anders niet!"
Bij a, b, d, f ging het steeds om hetzelfde, bij c, e, g
ging het om verschillende dingen die je bij elkaar wilt nemen.
Precies hetzelfde geldt voor onze blokjes!
Die dingen (in ons geval
de letters in de blokjes) moeten hetzelfde zijn!
|
Regel
1: Je mag blokjes samennemen als de
letters precies gelijk zijn |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe gaat dat samennemen in z'n
werk?
Dat heb je in bovenstaande voorbeelden waarschijnlijk al wel ontdekt.
Neem of doe je bijvoorbeeld 5 keer "iets" plus nog 8 keer
"iets" dan heb je in totaal 13 keer "iets" gedaan of
genomen.
|
|
|
|
|
|
|
In die zwarte doos mag alles
zitten, zolang in alle dozen maar precies hetzelfde zit.
Als er x in zit, dan staat hier bijvoorbeeld 5x + 8x
= 13x. Maar als er ab in zit dan staat
hier 5ab + 8ab = 13ab.
Bedenk goed dat onze blokjes er zo uitzien: |
|
|
|
|
|
|
Bij het samennemen van de twee
blokjes aan de linkerkant tel je dus de cijfers bij elkaar op, en je
schrijft de rest (de zwarte doos) ιιn keer over.
|
Regel
2: bij het samennemen van
twee blokjes:
Tel de getallen bij elkaar op.
Schrijf de letters ιιn keer over. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
blokjes |
|
|
mintekens |
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
4. |
Vereenvoudig zo veel mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2a + 3 + 4a + 6 |
|
|
f. |
8k + 2k + 5 + 6k |
|
|
|
b. |
4p + 5 + 6p |
|
|
g. |
2x + 3y + 4x + 2y |
|
|
|
c. |
3x + 4x + 5 + 8 |
|
|
h. |
3u + 4 + u + 2 |
|
|
|
d. |
2q + 2q + 2q |
|
|
i. |
2x + 4x + 5 + x + 6 |
|
|
|
e. |
3m + 2n + 4m + 5 |
|
|
j. |
14a + 2b + b + 4 + 2a |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Vereenvoudig zo veel mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2ab + 3a + 4ab |
|
|
e. |
4p + 2q + 3pq + 5p |
|
|
|
b. |
4xy + 2y + 2xy + 4 |
|
|
f. |
8 + 2ab + 3a + 4ab + 4 |
|
|
|
c. |
pq + 2p + 3p + 4pq |
|
|
g. |
2m + 3mn + 4n + m + 5n |
|
|
|
d. |
3yx + 5xy + 4 + 2xy |
|
|
h. |
2 + 4yx + 5xy + 3 + xy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Vereenvoudig zo veel mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2a 4 + 4 a 3 + 3 a |
|
|
|
|
|
b. |
x 5 + 6 + 4 x 2 + 8 |
|
|
|
|
|
c. |
2x 2 3 + 5 + 8 x |
|
|
|
|
|
d. |
p q 3 + q 5 p
+ 3p |
|
|
|
|
|
e |
2abc + 3ab + 4bac + 4ba |
|
|
|
|
|
f. |
12 + 2xy + 3x 2y + 8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|