|
|
Mintekens. |
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
Tussen twee
blokjes in.
Natuurlijk komen er ook mintekens in wiskunde opgaven voor, maar weet je,
die zijn eigenlijk niet zo heel interessant!
Dat komt omdat MIN en PLUS eigenlijk hetzelfde is!
Kijk, de opgave 8 - 5 kun je ook lezen als 8 +
(-5)
Eigenlijk is er geen verschil tussen optellen en aftrekken. Aftrekken is
gewoon optellen maar dan met een negatief getal!
Ik zal voor de duidelijkheid zo'n minteken tussen twee blokjes aangeven
met een grote min: -
en zo'n minteken van "negatief
getal" met een klein min: -
Je rekenmachine doet dat ook.
dingen van elkaar aftrekken:
-
negatieve getallen: (-) |
|
|
Voor letter-rekenen geldt dat dan natuurlijk ook.
6x - 4x kun je ook lezen als (6x) +
(-4x). Daar staan twee blokjes met precies dezelfde letter dus
die kun je samennemen. Je telt de getallen op (in dit geval 6 + -4 = 2)
en je schrijft de letter ιιn keer over. Dat geeft 6x
- 4x
= 2x.
En met meer blokjes gaat het precies zo: |
|
|
|
|
|
Dat wordt dus 4x, want 12
+ (-3) + (-5) = 4.
Je ziet wel:
|
zo'n minteken hoort
eigenlijk bij het blokje waar hij direct vσσr staat. |
|
|
|
Mintekens binnen ιιn
blokje.
Dat is nog veel makkelijker. We hebben immers al
geleerd dat je binnen ιιn blokje alles mag uitrekenen wat je maar
kunt. Nou, dan hoef je alleen maar te weten dat:
|
min Χ min = plus
min Χ plus = min
plus Χ min = min |
|
|
|
Dus bijvoorbeeld het blokje
(-2x 3y) kun je vereenvoudigen tot -6xy (want
-2 3 = -6)
En het blokje -4a -5b kun je
vereenvoudigen tot 20ab (want -4 -5 = 20)
En het blokje -3 p -2 -6 kun je
vereenvoudigen tot -36p (want -3 -2 -6 =
-36)KIJK GOED UIT: ιιn zo'n
stipje kan verschil maken: |
|
2x - 3y
- 4xy kun
je niet verder vereenvoudigen want daar staan drie blokjes met
verschillende letters. |
|
|
|
2x -3y - 4xy
kun je wιl vereenvoudigen, kijk maar: |
|
|
|
|
|
DIE ENE STIP MAAKT
NOGAL VERSCHIL! |
|
|
Houd
dit goed uit elkaar!
Er zijn drie verschillende gevallen met "twee minnen". Kijk
hoe het met getallen gaat en hoe het (dus ook) met blokjes gaat: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vereenvoudigen en
samennemen |
|
|
balansmethode |
|
|
|
OPGAVEN |
|
|
1. |
Vereenvoudig zoveel mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
4a - 3b
- 6b |
|
g. |
5a - 7b
- 2a - 3b |
|
|
|
b. |
2p + 5p - 8p |
|
h. |
-3d - 3d
- 3d |
|
|
|
c. |
-5x + 2 - 6x |
|
i. |
-2x + y - 6x
- 4y
|
|
|
|
d. |
5mn - 4
- 2mn - 7 |
|
j. |
-4 + 2p - 8
- 5p - 7 |
|
|
|
e. |
-5x - x |
|
k. |
2v + 5t - 5v
- v
- 6t |
|
|
|
f. |
-2p - 3p + 8p |
|
l. |
3a - - 5a
- b + 6b
- 4a |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Vereenvoudig zoveel mogelijk: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
2 -x 4 - 6x |
|
g. |
2m - 5 -6 -m + 4n
- 5 n |
|
|
|
b. |
2a -3 - 4a + 6 |
|
h. |
-2p - 4p
-6 + 4 - p |
|
|
|
c. |
-4p -2 + 3p 5 |
|
i. |
ab - 4 -5ab |
|
|
|
d. |
5q - 6q + 3 q -2 |
|
j. |
7h - h -2 -7 + h |
|
|
|
e. |
-2 -3 -a + 2a -5 |
|
k. |
x -4 + 5x - x
- x -5 |
|
|
|
f. |
-2x - 4y + 3 -5x
- 2y |
|
l. |
2f - 3fg
- 4f + 9f
-2g |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
Vereenvoudig zoveel mogelijk:
1.
-2a
-b
-3
+ 4a -
3a
-b
-
a =
2.
-x
-
2x2 + 3
-x
-x
+ 4x
-6
=
3. 4p
-
(2p
-
5p
-2)
+ p =
4. 4a b
-
2a 2c b
-
2b
-2a
+ 3a
-5
=
5. mn
-
4 5mn
-
2m
-3n
=
6.
-a2b
-
3a 2ba + 4b
-a
+ ab =
7. (-x)2
+ 2x
-3x
=
8.
-4P
-Q
-
QP + 2P
-5
-
Q + 3Q
-
Q 7P = |
|
|
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
|
|