|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We weten nu dat de normale verdeling ongeveer zo'n klokvorm geeft, maar er zijn zovéél histogrammen die ongeveer zo'n vorm hebben. Hoe kun je nou onderzoeken of ze wel precies aan die moeilijke formule van Gauss voldoen? Neem de volgende drie histogrammen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Welk van de drie geeft een echte
klokvorm? Het zijn allemaal wel ongeveer klokvormen. De vraag is eigenlijk of de kromming van de klokvorm past bij een normale verdeling. Er is gelukkig een eenvoudige methode om dat te onderzoeken. Daarvoor moet je wel weten wat een cumulatief frequentiepolygoon is. Als je dat bent vergeten neem dan eerst deze les weer door. Onthoud de volgende zaken:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als je van een normale verdeling een
cumulatief frequentiepolygoon tekent dan krijg je een soort S-vormige
kromme (zie hiernaast). Daarmee gaan we een gedachte-experiment
uitvoeren........ Teken die S-kromme op een stuk rubber. Spijker het midden horizontaal vast op een plank, en rek het rubber daarna ietsje uit. Omhoog en omlaag. Spijker het daarna ook ietsje boven en onder het midden vast, en rek de uiteinden nog wat verder uit. Ga zo alsmaar door: spijker vast en rek uit, spijker vast en rek uit, spijker vast en rek uit.... Als je dat een beetje handig en nauwkeurig doet dan kun je er voor zorgen dat de S-kromme verandert in een rechte lijn! Natuurlijk heeft jouw rubberpapier dan wel een beetje rare y-as gekregen. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is papier dat zó gemaakt is dat
cumulatieve normale verdelingen op dat papier rechte lijnen opleveren.
Dat papier heet heel toepasselijk normaal-waarschijnlijkheids-papier
(meestal zeg je gewoon normaal-papier) HIER
kun je een velletje bewonderen. Let op de vreemde verdeling van de y-as:
Vanaf het midden naar boven en naar beneden toe is de schaal steeds
verder "uitgerekt". Laten we de drie histogrammen van het begin van deze les meteen gaan testen. Maak de gegevens cumulatief en in procenten. Dat geeft de volgende drie tabellen: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En dat geeft op normaalpapier de volgende drie grafieken: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zo te zien hoort het eerste
histogram bij een "echte" klokvorm. Dat geeft namelijk op
normaalpapier het mooist een rechte lijn. In de andere twee zit een
soort van kromming. Er valt nog iets op...... De klasse >12 konden we niet tekenen omdat immers de rechtergrens onbekend is. Maar dat geeft niet. Ook al was die grens wél bekend, dan konden we het punt nóg niet tekenen. Dat komt omdat 100% niet op de y-as van ons normaalpapier te vinden is! In theorie loopt zo'n klokvorm namelijk aan beide kanten oneindig ver door. De x-as is een horizontale asymptoot. Dus liggen 0% en 100% oneindig ver omlaag en omhoog. Dat papier is steeds meer en meer uitgerekt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddelde en Standaardafwijking. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als je zo'n histogram eenmaal op normaalpapier hebt
getekend kun je uit die grafiek het gemiddelde en de standaardafwijking
vrij eenvoudig aflezen. Het gemiddelde dat kun je zelf wel verzinnen hoop ik; dat zit uiteraard bij 50% want omdat de klokvorm symmetrisch is, is het gemiddelde gelijk aan de mediaan en dus zit 50% van de metingen daar onder. De standaarddeviatie kun je vinden als je de figuur hiernaast weer even voor ogen haalt. Tussen μ + σ en μ - σ zat 68% van de meetwaarden. Dat betekent dat onder m - σ nog 16% zit, en boven m + σ ook. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kortom:
μ - σ
kun je vinden bij 16% en
μ + σ
bij 100 - 16 = 84%. σ is dan uiteraard de horizontale afstand tussen μ en μ + σ . Dat zie je samengevat in de figuur hiernaast. Uit die figuur blijkt ook meteen dat σ in feite de helling van de lijn bepaalt: hoe groter σ, des te kleiner de helling. Twee normale verdeling met dezelfde standaarddeviatie zullen op normaalpapier evenwijdige grafieken opleveren. Dat kun je handig gebruiken bij opgaven als deze: voorbeeld: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teken op
normaalpapier een lijn met een willekeurig gemiddelde en met
standaarddeviatie 12. Bijvoorbeeld een lijn door (40, 50%) en (52, 84%). Teken vervolgens door het punt (40, 10%) een tweede lijn evenwijdig aan de eerste. Deze tweede lijn heeft dan ook standaarddeviatie 12. Lees op deze lijn bij 60 af hoeveel procent kleiner dan 60 is. Dan weet je ook hoeveel procent groter dan 60 is. (Doe het zelf maar, er komt ongeveer 65% uit). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPGAVEN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||