© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|
|
|
Domein en
Bereik. |
|
|
|
Een functie is een soort voorschrift
(een formule) dat getallen koppelt aan
andere getallen. Dat kan op allerlei manieren, maar er zijn wel
bepaalde voorwaarden.
Eigenlijk is een functie een soort machinetje waar je boven een getal
in kunt gooien, en waar onder dan na een poosje een getal komt
uitrollen. Zoals in het plaatje hiernaast.
Wiskundigen proberen er een etiket op te plakken dat in het kort vertelt
wat het machinetje doet. Ze noemen het getal wat je er ingooit
meestal x en het getal dat er uitrolt meestal y.
Notatie
Het
etiket ziet er dan uit als y = ...... of als f(x)
= ...... en dan staat daar op die
stippeltjes iets met de letter x. Eén of andere formule die
aangeeft hoe je van een bepaalde x een y kunt
maken.
|
|
Voorbeeld.
f (x) = x + 6 betekent zoveel
als: er is een formule met x en wat er uitkomt (de y)
kun je als volgt berekenen: je moet x + 6 doen.
Dus y = x + 6 is precies hetzelfde als f(x)
= x + 6
Wat je moet onthouden is het verschil tussen de volgende twee vragen;
|
gegeven is f(x)
= x + 6 |
|
|
vraag 1. |
Bereken f (4) |
vraag 2. |
Los op f
(x)
= 4 |
|
De eerste vraag betekent: "neem
voor x het getal 4 en bereken y". In dit
geval komt er uit y = 4 + 6 = 10,
dus f(4) = 10. Bedenk dat f(x) in zijn
geheel eigenlijk een y is!!!!
De tweede vraag betekent: "y
= 4, rara welke x hoort daar bij?"
In dit geval moet dan gelden x + 6 = 4 en een beetje
proberen levert al gauw x = -2 op; f (-2) = 4 |
|
|
Wortelgrafieken. |
|
|
|
|
Op een zondagmiddag heb ik even niets te doen, dus ga ik
lekker wat wiskunde bedrijven. Ik besluit de grafiek van y = √x
eens te gaan plotten, want dat heb ik nog nooit gedaan. (Try before you
die?)
Dat levert me de grafiek hiernaast op.
Nou ja, zeg!
Stom apparaat!!!
Mijn TI-84 weigert zomaar om de grafiek links van de y-as te
tekenen.
Ik tik een paar keer op het venstertje maar er gebeurt niets! Aan de
batterijen kan het ook niet liggen, want die heb ik net vervangen..... |
|
|
Wat is hier aan de hand? |
|
|
|
Als ik weer wat gekalmeerd ben, bedenk ik me dat dat
natuurlijk geen kwade opzet van mijn TI-84 is. Kennelijk kan het
apparaat gewoon niet van elke x de wortel trekken.
Aan de grafiek te zien lukt het niet bij wortels van een negatief getal.
Ach natuurlijk!
Dat is ook wel logisch eigenlijk.
Het is namelijk onmogelijk om de wortel van een negatief getal te
trekken!
Anders gezegd: |
|
|
Het domein van de
functie f(x) = √x is
[0, →〉 |
|
|
|
Waarom is dat zo? |
|
|
|
Dat is simpel te zien met wat
wiskundigen noemen een "bewijs uit het ongerijmde". Gaat
zo:
• Stel dat bijv. √(-5) wél
zou kunnen.
• Dan is er dus een getal x zodat geldt x2
= -5
• Maar dat kan niet, want een getal in het kwadraat is altijd
positief.
• Met onze aanname komen we uit op onzin, dus kan die niet
kloppen, dus bestaat √(-5) niet.
Conclusie: de grafiek van y = √x
bestaat niet voor x < 0.
Het laatste punt waar hij nog wel bestaat is bij x = 0
zélf (want √0 = 0 kan nog nét). Daar stopt de grafiek abrupt.
Zo'n punt waar de grafiek ineens stopt noemen we een
randpunt. |
|
|
Randpunten
bij ingewikkelder vergelijkingen |
|
|
Die kun je heel simpel vinden:
Als je een vergelijking hebt waar ergens een wortel in staat, dan kijk
je alleen naar het deel onder de wortel. Als dat deel nul is, dan kan de
wortel nog nét en daar heb je dan een randpunt. |
|
Voorbeeld: Geef de coördinaten
van het randpunt van de grafiek van f(x)
= 2x3 + √(3x - 21)
+ 15
Oplossing:
De wortel wordt genomen van 3x
- 21.
Dat
is nul als x = 7 dus daar zal een randpunt zitten.
f(7) = 2 • 73 + √(3• 7
- 21) + 15 = 701 dus het randpunt is (7, 701).
Aan de kant waar 3x - 21 > 0 bestaat de grafiek wel, en aan de
kant waar 3x - 21 < 0 bestaat de grafiek niet.
Ofwel: het
domein
van deze functie is [7, →〉 |
|
|
|
Hoe loopt de grafiek in
de buurt van zo'n randpunt? |
|
|
|
|
|
Als je goed naar de grafiek kijkt zie je dat
de grafiek bij dat randpunt verticaal gaat lopen. Zoals in het
meest linkse plaatje dus. |
|
|
Bereik. |
|
|
Een tweede vraag die we ons bij functies
moeten stellen is natuurlijk:
ofwel: "Wat kan y allemaal worden?"
Dat y niet altijd zomaar alles kan worden zie je heel
eenvoudig aan bijv. de functie y = x2 . Daar
kunnen namelijk alleen maar positieve getallen uitkomen (dat komt
natuurlijk door het kwadraat).
De y-waarden die er wel uit kunnen komen noemen we vanaf nu het
Bereik
van de functie.
Bij de functie y = x2 zou het bereik dus
zijn "alles groter of gelijk aan nul"
ofwel [0, →〉
Het bereik kun je meestal het best gewoon aflezen uit de grafiek.
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Geef de coördinaten van het randpunt
van de volgende functies, en geef ook aan wat het domein is en
wat het bereik is. |
|
|
|
a. |
f(x) = √(4
- 2x) |
|
|
|
|
b. |
f(x) = 2 - 3√(x
+ 5) |
|
|
|
|
c. |
f(x) = 6√(3x
+ 9) |
|
|
|
|
d. |
f(x) = 7x + 2√(x
- 3) |
|
|
|
|
e. |
f(x) = 4x - √(4x
- 1) |
|
|
|
|
f. |
f(x) = √(9 - x2) |
|
|
|
2. |
Geef een mogelijke formule bij de
volgende grafieken: |
|
|
|
a. |
Een grafiek met een randpunt bij x = 5 en die bestaat voor x > 5. |
|
|
|
|
b. |
Een grafiek met een randpunt (-2, 4). |
|
|
|
|
c. |
Een grafiek met een randpunt (1,3) en die
bestaat voor x > 1. |
|
|
|
|
d. |
Een grafiek met een randpunt bij x = 4 en die bestaat voor x
< 4 |
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hierboven zie je een rode rechthoek
ABCD waarin de grafieken van y = 2√x en
y = 2√(14 - x) zijn
getekend.
O en Azijn de randpunten van die grafieken. |
|
|
|
|
a. |
Welke formule hoort bij welke grafiek? |
|
|
|
|
b. |
Bereken de oppervlakte van driehoek OAS. |
|
|
|
|
Men wil nu binnen een rechthoek
OABC met OA = 16 weer zo'n zelfde figuur
tekenen met twee wortelgrafieken, zodat de oppervlakte van
OAS gelijk wordt aan 40. |
|
|
|
|
c. |
Geef mogelijke vergelijkingen voor de twee
functies die men daarvoor kan gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Hiernaast staat een deel
van de grafieken van
y = 1 + √(4 - x)
en y = √(5 - x)
Zoals je ziet gaan ze beiden door (4,1)
Hoe kun je in één oogopslag zien welke de grafiek van y
= √(5 - x) is?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|