|
|
OPGAVEN |
|
|
1. |
Leg duidelijk uit waarom de
vergelijking 0,5x = x
dezelfde oplossing heeft als 0,5x =
0,5logx
Bereken vervolgens deze oplossing in twee decimalen
nauwkeurig. |
|
|
|
|
|
|
2. |
Schets de grafieken en geef de
asymptoten bij de volgende functies: |
|
|
|
|
|
|
|
a. |
f(x) = 0,5log(x) |
c. |
f(x) = 4 + 2logx |
|
|
b. |
f(x) = 3log(x - 4) |
d. |
f(x) = 4log(2
- x) |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Gegeven is de functie f(x)
= 2log(x - 3) |
|
|
|
|
a. |
Schets de grafiek van f. |
|
|
|
|
b. |
Los exact op: f(x)
≤ 2. |
|
|
|
|
c. |
De grafiek van f wordt zó
verschoven dat hij door het punt (7, 5) gaat. Dat
kan op allerlei manieren.
Geef twee mogelijke nieuwe formules. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Gegeven is de functie f(x)
= 0,1log(2x) |
|
|
|
|
a. |
Schets de grafiek van f. |
|
|
|
|
b. |
Los exact op: f(x)
≥ -2. |
|
|
|
|
c. |
Hoe ontstaat de grafiek van g(x)
= 0,1log(4x) uit de grafiek van f
? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Gegeven zijn de functies f(x)
= 4logx en g(x) = 4logx
+ 1 |
|
|
|
|
a. |
Hoe ontstaat de grafiek van g
uit die van f ? |
|
|
|
|
|
|
De lijn y = p snijdt de
grafiek van f in punt A en de grafiek van g in
punt B.
Dan geldt voor de afstand AB de formule: AB =
3/4 • 4p |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b. |
Toon dat aan. |
|
|
|
|
c. |
Voor welke p is AB = 15?
Geef je antwoord exact! |
|
|
|
|
|
|
6. |
Hiernaast zie je de
grafieken van y = 2logx en
y = 2log(4/x)
Daarin is een rechthoek getekend waarvan de rechterzijde een
deel van de lijn x = 8 is.
Toon aan dat zo'n rechthoek inderdaad te tekenen is, en bereken
de omtrek van deze rechthoek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Examenvraagstuk HAVO Wiskunde B,
2014.
De functie f is gegeven door:
f(x) = 2log(x2 - x)
. De grafiek van f heeft twee
verticale asymptoten. Zie de figuur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a. |
Geef van elk van deze asymptoten een
vergelijking. |
|
|
|
|
|
|
b. |
De grafiek van f snijdt de x-as
in de punten A en B. Zie de figuur. Bereken exact de lengte van lijnstuk AB. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|