| 1. | Geef de afgeleide van de
                volgende functies: | 
            
              |  | a. | f(x) = 5x4
                + 8x3 - 2x | e. | f(x) = 5 + 14x + 
				1/2x8 | 
            
              |  | b. | f(x) = 4 
				- 3x3
                + x2 | f. | y =  -0,4x3 
                - 2x4  + 10 | 
            
              |  | c. | f(x) = 10x10
                + 9x9 + 8x8 | g. | y =  4 - 2x5
                - 1/3x3 | 
            
              |  | d. | y = x + 6 
				- 8x4 | h. | f(x) =  3x 
				-
                2x + 8x2 - 1 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 2. | Differentieer de volgende
                functies: | 
            
              |  | a. | f(x) = 5x + 4 
				-
                12x2 | e. | y = 6x 
				- x • 3x2 | 
            
              |  | b. | f(x) = (2 
				- 3x)
                • (4x + 5) | f. | f(x) = 40x 
				- 30x2
                • 2 | 
            
              |  | c. | y = 2x2 • 3x4 | g. | y = (40x 
				- 30x2)
                • 2 | 
            
              |  | d. | f(x) = 3(2x2
                + 8x5) | h. | f(x) = 3x3 
				-
                2x2 • x + 5x | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 3. | Gegeven is de functie f(x)
                = 3x6 - 2x | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | a. | Geef de vergelijking van
                de raaklijn in het punt waar x = 1 | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | b. | Geef de vergelijking van
                de raaklijn in het punt waar x = -0,8 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 4. | Het verhaal
                gaat dat Galileo Galileï, een beroemde wetenschapper die zo
                rond 1600 experimenten verrichtte met vallende voorwerpen. Hij
                liet allerlei kogels van de scheve toren van Pisa vallen (die is
                maar liefst 55,89 meter hoog) en probeerde zo goed mogelijk het
                verloop van de snelheid te meten. | 
            
              |  | 
                  
                    
                      | Als t = 0
                        het tijdstip van loslaten was, dan vond Galileï voor de
                        hoogte van een bepaalde kogel de volgende formule: | 
						 |  
                      |  |  |  
                      | h(t) = 50,4 
						- 4,9t2
                        + 0,5t3  |  
                      |  |  |  
                      | a. | Hoe hoog liet Galileï de
                        kogel los? |  
                      |  |  |  
                      | b. | Wat was de verticale snelheid
                        van deze kogel op tijdstip t = 2? |  
                      |  |  |  
                      | Het bleek dat de
                        term met t3 ontstond ten gevolge van
                        de wrijvingskracht. Voor een iets zwaardere kogel bleek te gelden  h(t)
                        = 50,4 - 4,9t2 + 0,4t3
 |  
                      |  |  |  
                      | c. | Onderzoek met
                        deze beide formules hoe lang het duurde voordat de
                        kogels de grond raakten, en met welke snelheid ze op de
                        grond aankwamen. |  
                      |  |  |  | 
            
              | 5. | Gegeven is de
                functie  f(x) = 3x2 
				- 5x. | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | a. | Geef de vergelijking van
                de raaklijn aan de grafiek van f in het punt waar x = 3 | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | b. | In welk punt heeft de
                grafiek van  f  helling 8? | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | c. | De lijn y = 25x
                + b  raakt de grafiek van f.  Bereken b. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 6. | Een niet zo
                ervaren 10 kilometerrijder schaatst op een kampioenschap zijn 10
                km met een oplopend schema. Dat betekent dat zijn rondetijden
                alsmaar toenemen.  Zoals iedereen weet bestaat een 10
                kilometer bij het schaatsen uit 25 rondjes van 400 meter. Voor
                de afgelegde afstand (s in meter) als functie van de
                gereden tijd (t in seconden) blijkt het volgende verband
                te gelden: | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | s(t) = 11t
                - 0,0000015t3  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Hoe snel reed
                deze schaatser na 5 minuten? | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | b. | Bepaal met je
                GR hoeveel seconden verschil er was tussen zijn eerste rondje en
                zijn laatste rondje. | 
            
              |  |  | 
            
              |  | Zijn
                tegenstander reed een volkomen vlak schema met een rondetijd van
                40 seconden | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | c. | Toon aan dat
                voor zijn tegenstander gold   s(t) = 10t | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | d. | Bepaal met je GR wanneer
                de schaatser met het oplopende schema door zijn tegenstander
                werd ingehaald. | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | e | Hoe groot was
                het snelheidsverschil tussen beide schaatsers op het moment van
                inhalen? | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 7. | Twee dorstige 
				vrienden drinken bier het liefst uit het vat. Het valt hen echter op, dat zo'n vat in het begin snel 
				leegstroomt, en daarna steeds langzamer.
 Na een klein beetje onderzoek en een heleboel plezier ontdekken 
				ze dat de volgende formule geldt:
 
 B(t) = (8 - 0,1t)3
 
 Daarin is B de hoeveelheid bier in het vat (in liters) en
				t de tijd in minuten.
 Deze formule kan ook geschreven worden als:
 
 B(t) = 512 - 19,2t + 0,24t2 
				- 0,001t3
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Toon dat aan. |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Leg duidelijk 
				uit hoe je aan B'  kunt zien dat het bier steeds 
				minder snel uit het vat stroomt. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | c. | Met welke 
				snelheid (in liter per minuut) moeten deze twee vrienden op t 
				= 0 drinken als ze niets willen morsen? | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | d. | Op welk 
				moment stroomt een vat leeg met een snelheid van 7,5 liter 
				per minuut? | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 8. | De groei van 
				een embryo gebeurt ruwweg in twee etappes. De eerste 16 weken 
				groeit het embryo steeds sneller. Een formule die de lengte L 
				(in cm) na
				t weken geeft is bij benadering:  L(t) = 0,05t2 
 Na de 16e week blijft de groei constant dus geldt er 
				een lineair verband:   L(t) = at + b
 Hiernaast zie je de grafiek die daarbij hoort.
 | 
				 | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | a. | Hoe snel (cm/week) groeit 
				het embryo op t = 5?
 | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | De rode en de 
				blauwe grafiek moeten "goed op elkaar aansluiten". | 
            
              |  | Dat betekent 
				dat er bij t = 16 een vloeiende overgang moet zijn, dus 
				dat de grafieken door hetzelfde punt gaan en daar ook dezelfde 
				helling hebben. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Geef de 
				waarden van a en b waarvoor dat klopt. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 9. | examenvraagstuk HAVO Wiskunde B, 1995. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | In deze opgave onderzoeken we een functie f 
		waarvan de afgeleide functie bestaat voor iedere waarde van x. De 
		functie f wordt door twee verschillende formules gegeven:  
		een formule voor x ≤ 3 en een 
		formule voor x ≥ 3. Voor x 
		= 3 leveren beide formules dezelfde functiewaarde. De formule voor x ≤ 3  
		luidt:  f(x) = -1/2x2 
		+ 2x + 1.
 De formule voor  x ≥ 3 kun je bepalen als je gebruik 
		maakt van het volgende extra gegeven:
 
 De grafiek van de afgeleide functie f '  is symmetrisch ten 
		opzichte van de lijn x = 3
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Teken de grafiek van de 
		afgeleide functie f ' en stel een formule op voor de afgeleide 
		functie f '  voor  x
		≥ 3. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | Een formule voor de functie f 
		voor x ≥ 3 is van de vorm 
		f(x) = ax2 + bx + c. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Bereken a, b en 
		c. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 10. | examenvraagstuk HAVO Wiskunde B, 2002. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | 
					
						| Een cilindervormig vat met een hoogte van 32
      dm heeft een inhoud van 8000 liter (1 liter = 1 dm3) en is 
						geheel gevuld met water. Op tijdstip t = 0 geldt dus  h = 32.
 Men kan de kraan opendraaien. Het vat stroomt dan leeg. Tijdens het leegstromen
      geldt voor de hoogte h van de waterspiegel op tijdstip t bij
      benadering de formule:  h(t) = 0,0008t2
              - 0,32t + 32 Hierin is t de tijd in minuten vanaf het moment dat de kraan
      wordt opengedraaid en h de hoogte van de waterspiegel in decimeter. De snelheid waarmee de waterspiegel daalt neemt voortdurend af.
      Volgens bovenstaande formule valt het tijdstip waarop deze snelheid gelijk
      aan 0 is samen met het tijdstip waarop het vat leeg is. | 
						 |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Toon dit met behulp van differentiëren aan. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | In de figuur hieronder is de
      grafiek van h als functie van t getekend als men het vat
      leeg laat stromen. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | 
				 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | Aan de kraan 
				onder aan het vat (zie de figuur hiernaast) kan ook een pomp 
				worden aangesloten. Hiermee wordt per minuut 60 liter water uit 
				het vat gepompt. Daardoor zal de waterspiegel met constante 
				snelheid dalen. Als men het vat leegpompt daalt
      de waterspiegel met een constante snelheid.
 Als men het vat leeg laat stromen neemt de snelheid waarmee de
      waterspiegel daalt voortdurend af.
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Geef in bovenstaande grafiek het grafiekdeel
      aan waar geldt dat de waterspiegel bij leegstromen sneller daalt dan bij
      leeg pompen. Licht je werkwijze toe. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  |