| 
			
				|  |  |  
				| Venn-Diagrammen. | © 
				h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |  | 
    
      |  |  | 
    
      | Dwars door Arnhem stroomt de Rijn. Nou is het in Arnhem nogal belangrijk of je ten Noorden van de Rijn 
		woont of  ten Zuiden. Ze spreken van `noorderlingen` en van 
		`zuiderlingen` en die twee bevolkingsgroepen trekken eigenlijk 
		nauwelijks met elkaar op. ´t Is nog nét geen ruzie....
 
 Een wiskundeleraar aan een school midden in Arnhem heeft in zijn klas 
		leerlingen die noorderling zijn (N), en ook leerlingen die zuiderling 
		(Z) zijn.
 | 
    
      | Ze zitten inderdaad per`soort` bij elkaar met 
		grote ruimte tussen beide groepen. Dat kun je op de plattegrond van de 
		klas hiernaast wel zien. 
 Maar dan komen er op een dag twee nieuwe leerlingen in de klas die een 
		tweeling zijn met gescheiden ouders. De vader woont in Noord, en de 
		moeder in Zuid en beide kinderen wonen af en toe bij vader en af en toe 
		bij moeder. Ze hebben daarom vriendjes in Noord én in Zuid.
 
 Ze gaan daarom maar in de middelste rij zitten, want ze horen eigenlijk 
		bij Noord én bij Zuid.  Ze willen ook niet kiezen eigenlijk.
 | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      | De wiskundeleraar bedenkt zich dat zijn 
		plattegrond dan eigenlijk moet worden als hiernaast. Met twee van die cirkels door elkaar getekend klopt het helemaal: alle 
		leerlingen uit Zuid zitten nu in de ene cirkel en alle leerlingen uit 
		Noord in de andere. En de nieuwe leerlingen die bij beiden horen zitten 
		inderdaad in beide cirkels.
 
 Hij leunt tevreden achterover....Hij vindt zichzelf nogal slim....
 
 Als echte wiskundeleraar houdt hij van netheid en van orde.
 
 |  | 
    
      |  |  | 
    
      | En verdomd! Zijn systeem werkt geweldig!!!! Later in het jaar komt er een leerling bij die zelfs helemaal niet in 
		Arnhem woont. Die zet hij dan gewoon aan een tafeltje buiten beide 
		cirkels!
 
 Bijvoorbeeld op die plaats X hiernaast.
 
 Zo heeft de leraar nu al 4 "gebieden " in zijn klas, namelijk
 "Noord (N)" ,  "Zuid (Z)" ,  "NoordZuid (NZ) " en "Elders (X) 
		".
 Je zou het schematisch zó kunnen tekenen (we stappen nu even af van het 
		klaslokaal en maken er als echte wiskundigen meer schematische 
		tekeningen van):
 |  | 
    
      | 
		 |  | 
    
      |  |  | 
    
      | De hele rechthoek stelt het 
		klaslokaal voor, de beide cirkels de leerlingen uit Noord en uit Zuid. 
		Let erop dat de aantallen nu precies kloppen. Deze schematische manier 
		van aantallen weergeven heet een Venn-diagram. (genoemd naar de Engelse 
		wiskundige John Venn) | 
    
      |  |  | 
    
      | Stel dat deze wiskundeleraar er later nog 
		drie kinderen bij krijgt waarvan de ouders gescheiden zijn, waarbij de 
		ene ouder buiten Arnhem woont en de andere in Noord. Dan kan hij zijn 
		Venn-diagram eenvoudig aanpassen zoals hiernaast is gebeurd (B = buiten 
		Arnhem) | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      | Of misschien is het mooier van die rechthoek 
		ook een cirkel te maken,  en die ook met beide andere gebieden te 
		laten overlappen, zoals hiernaast is gebeurd. Dan kan hij ook leerlingen 
		kwijt waarvan de ene ouder buiten Arnhem woont en de andere in Zuid. (het gebied waar alle drie de cirkels elkaar snijden is een beetje 
		apart: een leerling die deels buiten Arnhem, deels in Noord én deels in 
		Zuid woont???? Drie ouders??? Zal meestal leeg blijven...)
 | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      | En met nog weer een blok eromheen zouden in 
		de ruimte buiten alle cirkels maar wel binnen het blok de kinderen staan 
		die helemaal niet op deze school zitten (buiten het klaslokaal van de 
		drie cirkels).....Daarvan vinden we het dan niet interessant waar ze 
		wonen natuurlijk.   | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      | Deze manier van aantallen weergeven is erg 
		efficiënt. Kijk maar eens naar het Venndiagram hiernaast en beantwoord zo snel 
		mogelijk de volgende vragen:
 
 •  Van hoeveel leerlingen woont één ouder buiten Arnhem en de
 ander in Zuid?
 •  Van hoeveel leerlingen woont minstens één ouder in Noord?
 •  Van hoeveel leerlingen wonen beide ouders buiten Arnhem?
 | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      | Je ziet dat je met zo'n 
		Venn-diagram zulk soort vragen supersnel kunt beantwoorden, hoop ik. Denk er in de volgende vragen goed om dat elke cirkel staat voor een 
		"eigenschap":
 | 
    
      |  |  | 
    
      | 
			
				
					| 
					Probeer gewoon slimme 
					cirkels te tekenen!! |  | 
    
      |  |  | 
    
      | Heb je de smaak te pakken 
		gekregen van deze Venn-diagrammen? Ben je een liefhebber geworden?
 Dan kun je in de les hiernaast je nog verder verdiepen.
 | 
    
      |  | 
    
      | 
			
				|  |  |  
				| OPGAVEN |  
				|  |  |  
				| 1. | In een klas van 28 leerlingen zijn op het proefwerk Engels 6 onvoldoendes
gevallen. Op het proefwerk Wiskunde zijn 11 onvoldoendes gevallen.
 Er waren 4 leerlingen die op beide proefwerken een onvoldoende hadden.
 Hoeveel leerlingen hadden voor beide proefwerken een voldoende? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 2. | Een verkeerscontrole bestaat onder andere uit een bandencontrole en
controle van de verlichting. Er werden 95 auto's gecontroleerd. Bij de
bandencontrole vielen 18 auto's door de mand. De verlichting bleek van 24 auto's
niet in orde. Er waren 10 auto's bij waarvan zowel banden als verlichting
onvoldoende waren. Bij hoeveel auto's werden geen gebreken aan banden of verlichting
geconstateerd? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 3. | Van de bevolking van Bloemendaal 
				blijkt uit een enquête dat 52% wil dat de gemeente meer 
				fietspaden aanlegt. 32% wil graag meer wandelpaden. Maar ook een groot aantal mensen vindt het wel best zoals het nu 
				is:  26% vindt dat geen van beide soorten paden moet worden 
				uitgebreid.
 Er deden 550 mensen aan de enquête mee.
 
 Hoeveel mensen uit de enquête wilden meer fietspaden, maar 
				vonden het aantal wandelpaden genoeg?
 |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 4. | In bejaardentehuis Rustoord 
				verschijnen de laatste tijd steeds meer rollators en 
				gehoorapparaten. Bij een laatste telling onder de 870 bejaarden van het tehuis 
				bleek 70% een gehoorapparaat te hebben. Er waren 298 mensen met 
				een rollator.
 540 bejaarden hadden wel een gehoorapparaat maar geen rollator.
 
 Hoeveel bejaarden waren er nog zonder rollator en zonder 
				gehoorapparaat?
 |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 5. | Van 190 personen hebben 
				er 120 een facebook-account, 100 hebben een Hyves-pagina en 70 
				zitten er bij LinkedIn. Er is niemand die geen van deze drie 
				heeft. Er zijn er 48 die zowel bij Facebook als bij Hyves zitten,  
				35 die zowel bij Hyves als bij LinkedIn zitten, en  40 
				hebben zowel Facebook als LinkedIn.
 
 Hoeveel van deze mensen hebben alleen Hyves, en geen van de 
				andere beiden?
 |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 6. | 86 op de 1000 mensen heeft last van 
				slapeloosheid. 90% van de mensen met last van slapeloosheid drinkt koffie.
 77% van de mensen zonder slapeloosheid drinkt koffie.
 Hoeveel procent van de koffiedrinkers heeft last van slapeloosheid?
      			 |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 7. | Een
        		fietsclub telt 120 leden. Ze hebben allemaal tenminste één fiets (ja dûh).
 
 54 leden hebben een racefiets, 48 een mountainbike, en 38 een 
				ligfiets.
 18 leden hebben zowel een mountainbike als een racefiets.
 Geen van de leden heeft zowel een ligfiets als een mountainbike.
 Hoeveel leden hebben alleen een racefiets? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 8. | 84% van de kinderen op school hebben 
				een kat of een hond. 20% van de kattenbezitters heeft ook een hond.
 10% van de hondenbezitters heeft ook een kat.
 Hoeveel procent van de schoolkinderen heeft een kat? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 9. | Olympiadevraagstuk5 onder hen ook Engels; 9 spreken Frans;
        niemand spreekt uitsluitend Engels.
 Op een kantoor werken 18 personen: één enkele
        spreekt Nederlands, Frans
        en Engels; 3 spreken Frans en Engels; 13 personen spreken Nederlands en
 Hoeveel personen op dat
        kantoor spreken uitsluitend Frans? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 10. | Tegenwoordig blijkt 3% van de brugklassers dyscalculie te
        hebben,Verder is 9% dyslectisch.
 2% blijkt dyscalculie te hebben én dyslectisch te zijn.
 
				Hoeveel procent van de leerlingen is heeft van geen van beiden 
				last? |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  |  
				| 11. | Van de werknemers van een bedrijf 
				speelt iedereen voetbal of tennis. 1/7 van de voetbalspelers speelt ook 
				tennis
 1/9 van de tennisspelers speelt ook 
				voetbal.
 Hoeveel procent van de werknemers speelt tennis?
 |  
				|  |  |  |  |  
				|  |  |  
				|  |  |  |  |  | 
    
      | © 
				h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |  |