1. |
Hieronder staan twee grafieken over de winst van
een bedrijf in 2010 en in 2011. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het jaarverslag van 2011 lezen we een
optimistisch stukje over de spectaculaire winststijging dit
jaar, vergeleken met de lichte afname vorig jaar. |
|
|
|
|
|
a |
Welke misleiding is er gebruikt? |
|
|
|
|
|
b. |
Hoe heeft men de stijging in 2011
nog eens extra spectaculair willen laten lijken? |
|
|
|
|
|
c. |
Was die spectaculaire stijging in
2011 wel genoeg om de lichte daling van 2010 weer goed te maken? |
|
|
|
|
2. |
Hiernaast zie je de
binnenlandse verkoop (linkerkant) en de buitenlandse verkoop
(rechterkant) van een bedrijf voor de laatste jaren. |
|
|
|
|
|
a. |
Welke misleidende suggestie wekt de
figuur en hoe komt dat? |
|
|
|
|
b. |
Teken de figuur als er maar één
schaalverdeling gebruikt wordt. |
|
|
|
|
c. |
Teken de figuur opnieuw, maar nu
met één schaalverdeling in procenten, waarbij de waarde in 2000
gelijk aan 100% gesteld wordt. |
|
|
|
|
d. |
In welke gevallen kan
het gebruik van verschillende verticale assen in één figuur wél
nuttig en niet misleidend zijn? |
|
|
|
bij écht verschillende eenheden |
|
|
|
|
|
3. |
Een amateur geograaf
gaat zich verdiepen in de gemiddelde temperatuur van de aarde.
De geograaf vindt na enig onderzoek de gegevens uit de tabel
hiernaast.
Hij maakt met deze gegevens de volgende grafiek |
jaar |
gemiddelde
temperatuur |
1860 |
14,57 ºC |
1900 |
14,60 ºC |
1950 |
14,79 ºC |
1980 |
15,50 ºC |
1990 |
15,20 ºC |
2000 |
15,25 ºC |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hmm... niet veel te
beleven. De geograaf besluit een ander onderwerp te gaan
onderzoeken.
Een collega denkt daar echter heel anders over.
Die ziet dat de temperatuur schommelt rond de 15 ºC en maakt
daarom een grafiek met op de y-as de afwijking
van de temperatuur ten opzichte van de 15 ºC |
|
|
|
|
|
a. |
Teken die grafiek in het
assenstelsel hieronder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maar het kan nog
spectaculairder!
Dat komt omdat de grafiek nog steeds een beetje een rare x-as
heeft..... |
|
|
|
|
|
b. |
Teken de grafiek
nogmaals met dezelfde y-as, maar nu met een "goede"
schaalverdeling op de x-as, zoals in het assenstelsel
hieronder.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KIJK!! Nou warmt de
aarde de laatste jaren tenminste spectaculair op!!!! |
|
|
|
|
4. |
Een scheikundige voert
een experiment uit waarbij zij zout (KCl) toevoegt aan 100 ml
water en dan kijkt hoe het volume van de totale oplossing (in
ml) afhangt van de hoeveelheid zout (in gram) die zij heeft
toegevoegd.
Zij vindt de volgende meetgegevens: |
|
|
|
|
|
gram KCl |
5,2 |
12,1 |
17,5 |
23,8 |
29,9 |
35,0 |
41,2 |
47,1 |
54,8 |
volume (ml) |
102,0 |
103,5 |
106,9 |
109,9 |
112,0 |
111,5 |
111,4 |
111,5 |
112,0 |
|
|
|
|
|
|
Daarvan maakt zij de
volgende grafiek, waarin zij laat zien dat het volume licht
stijgt als er KCl wordt toegevoegd.
Precies zoals ze al wel had verwacht eigenlijk... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De scheikundige heeft
nu de y-as netjes bij nul laten beginnen, maar dat is
hier nou juist NIET zo handig. Het gaat immers alleen maar om de
volumetoename, en niet om die 100 ml water die er
altijd al was. |
|
|
|
|
|
a. |
Maak een grafiek
waarbij de y-as loopt van 100 tot 112 en de x-as
van 0 tot 60. Maak de assen daarbij nu ongeveer even lang. |
|
|
|
|
|
b. |
Leg uit dat je met deze
tweede grafiek kunt ontdekken wat "verzadiging" betekent, en met
de eerste niet. |
|
|
|
|
5. |
Examenvraagstuk VWO
Wiskunde C, 2010. Een bekende denksport is
schaken. Een aantal schakers is lid van de KNSB (Koninklijke Nederlandse
Schaakbond). Het ledenaantal van de KNSB verschilt van jaar tot jaar. In
onderstaande figuur is weergegeven hoe het ledenaantal verliep in de
periode 1963 tot en met 2003. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De grafiek in deze
figuur wekt op het eerste gezicht de indruk dat het ledenaantal
van de KNSB in de periode 1963-1975 snel is gestegen.
Onderzoek met behulp van de
figuur of de gemiddelde toename per jaar van het ledenaantal in de
periode 1963-1975 groter of kleiner is dan in de periode 1975-1978. Leg
duidelijk uit wat er met deze figuur aan de hand is. |
|
|
|
|
|
|
|
|