1. |
Een aantal consumenten werd in een supermarkt
gevraagd twee koffiesoorten, koffie A en koffie B te proeven en
er een rapportcijfer aan te geven. Dat gaf de volgende tabel: |
|
|
|
|
|
klant |
1
|
2
|
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
koffie A |
4 |
8 |
6 |
7 |
7 |
9 |
4 |
5 |
6 |
6 |
7 |
5 |
8 |
3 |
6 |
7 |
7 |
8 |
4 |
6 |
koffie B |
5 |
7 |
4 |
3 |
6 |
8 |
6 |
3 |
5 |
8 |
5 |
4 |
7 |
4 |
4 |
8 |
6 |
7 |
3 |
9 |
|
|
|
|
|
|
Geeft deze tabel genoeg reden om bij een
significantieniveau van 5% te stellen dat koffie A lekkerder
wordt gevonden dan koffie B? |
|
|
|
|
2. |
Aan 200 mensen wordt gevraagd wat ze lekkerder
vinden: aardbeienjam of abrikozenjam.
Van hen vinden er 76 abrikozenjam lekkerder en 104 vinden
aardbeienjam lekkerder. 20 hebben geen mening.
Onderzoek of er reden bestaat om aan te nemen dat aardbeienjam
lekkerder wordt gevonden dan abrikozenjam. Neem een
significantieniveau van 5%. |
|
|
|
|
|
|
3. |
Van een aantal echtparen wordt gevraagd hoeveel
kinderen de man graag zou willen hebben en hoeveel de vrouw. De
gegevens staan in de volgende tabel. |
|
|
|
|
|
echtpaar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
man |
0 |
3 |
2 |
5 |
4 |
0 |
1 |
0 |
3 |
7 |
3 |
2 |
3 |
5 |
4 |
2 |
2 |
2 |
4 |
4 |
6 |
1 |
1 |
2 |
1 |
4 |
5 |
2 |
vrouw |
1 |
1 |
4 |
5 |
2 |
2 |
5 |
2 |
2 |
3 |
4 |
0 |
0 |
2 |
4 |
1 |
0 |
1 |
3 |
3 |
5 |
2 |
4 |
1 |
3 |
2 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
Welke conclusie kun je trekken met een
significantieniveau van 10%? |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Een interessant onderzoek heeft bestudeerd of
studenten in hun eerste jaar op de universiteit zwaarder worden
of niet. Men heeft bij een aantal studenten het gewicht
aan het begin en aan het eind van het eerste jaar gemeten.
De resultaten staan in de volgende tabel (in ponden). |
|
|
|
|
|
student |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
begin |
133 |
152 |
169 |
156 |
178 |
220 |
145 |
138 |
218 |
140 |
148 |
98 |
142 |
170 |
109 |
eind |
135 |
160 |
180 |
154 |
185 |
226 |
150 |
140 |
225 |
140 |
143 |
102 |
138 |
182 |
112 |
|
|
|
|
|
|
student |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
begin |
121 |
144 |
106 |
182 |
122 |
110 |
130 |
165 |
158 |
106 |
160 |
122 |
146 |
112 |
145 |
eind |
125 |
140 |
108 |
175 |
120 |
114 |
134 |
165 |
160 |
105 |
166 |
125 |
155 |
115 |
144 |
|
|
|
|
|
|
Onderzoek of je uit deze gegevens mag
concluderen dat de studenten in hun eerste jaar zwaarder worden.
Neem
α = 0,05. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
De mentor van een middelbare school klas wil
onderzoeken of er een verschil is tussen de resultaten van zijn
klas op een taaltoets en op een rekentoets.
De volgende scores werden op die toetsen gehaald (eerste score
is de taaltoets, tweede score is de rekentoets)
(24, 18) (22, 19) (18, 19) (20, 24) (14, 16) (18,
15) (24, 22) (15, 16) (23, 17) (22, 23) (26, 30) (28, 26) (16,
18) (22, 20) (19, 18) (20, 20) (24, 22) (18, 16) (24, 21) (18,
16) (19, 19) (20, 26) (15, 16) (19, 18) (21, 25) (28, 26)(25,
23) (24, 24)
Wat zal zijn conclusie zijn met een significantieniveau
van 5%? |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Een studentenvereniging houdt een bierproefavond
om voor eens en voor altijd te beslissen wat nou het lekkerste
bier is: Grolsch of Heineken. Van de 140 deelnemende
studenten vinden er 66 Grolsch lekkerder, 49 Heineken, en de
overige 25 studenten vinden dat het allemaal niets uitmaakt.
Mag je aan de hand van deze gegevens met een significantieniveau
van 5% concluderen dat Grolsch lekkerder wordt gevonden dan
Heineken? |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
In veel artikelen lees je dat het gebruik van
koffie de hartslag verhoogt. Maar is dat direct zo, of pas op de
lange termijn? Om dat te testen heeft men bij 20 proefpersonen
de hartslag gemeten, en daarna nog eens, een half uur na het
drinken van 3 koppen koffie.
Dat leverde de volgende tabel op: |
|
|
|
|
|
persoon |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
hartslag voor |
68 |
105 |
78 |
86 |
90 |
66 |
84 |
80 |
68 |
70 |
76 |
75 |
91 |
59 |
90 |
79 |
65 |
78 |
80 |
72 |
hartslag na |
65 |
107 |
78 |
88 |
84 |
68 |
79 |
84 |
68 |
69 |
79 |
78 |
92 |
68 |
90 |
73 |
69 |
80 |
74 |
74 |
|
|
|
|
|
|
Mag men hieruit concluderen dat het drinken van
koffie inderdaad op de korte termijn de hartslag verhoogt?
Neem een significantieniveau van 5% |
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
mix-opgave.
"Na
mijn verbeterde trainingsprogramma zijn de tijden van Marianne Timmer op
de 1500 meter normaal verdeeld met een gemiddelde van 2'01" (= 2
minuten en 1 seconde) en een standaarddeviatie van 2 seconden", beweert coach Peter Mueller trots.
"Welnee, welnee," beweert Leen Pfrommer (de vorige coach van
Timmer die door haar aan de kant is gezet). "Dat haalt ze niet, ze
rijdt langzamer hoor!"
"Niet waar, 2'01", zeker weten"
"Opschepper"
"Kwakzalver"
"Wedje maken?...."
Ze laten Marianne 5 keer rijden en meten een gemiddelde tijd van
2'02".
"Zie je wel," roept Pfrommer triomfantelijk. |
|
|
|
|
|
a. |
Mag Leen
inderdaad met 90% zekerheid aan de hand van deze 5 ritten concluderen
dat Peter ongelijk heeft? |
|
|
|
|
|
Als de bewering
van Mueller klopt, dan is de kans dat Timmer een willekeurige rit onder
de 2'01" zal rijden gelijk aan 50%. |
|
|
|
|
|
b. |
Benader in dat geval de kans (4 decimalen) dat van de 60 ritten die onze
Marianne rijdt er minstens 35 onder de 2'01" zullen zijn. |
|
|
|
|
|
"En
ook alle 500 meter rijders die van jou naar mij overstappen gaan
gemiddeld harder rijden," beweert Peter.
"Welnee, het doet er allemaal niet toe," zegt Pfrommer.
"Welles, mijn trainingsprogramma's werpen wél vruchten af,"
bijt Mueller hem toe. "Kijk maar eens naar deze tabel met voor een
aantal rijders de 500m-tijden bij jou, en de tijden bij mij:" |
|
|
|
|
|
rijder |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Pfrommer |
39.04 |
38.74 |
40.01 |
39.27 |
39.48 |
38.74 |
40.05 |
40.23 |
38.45 |
Mueller |
38.50 |
38.95 |
40.01 |
39.00 |
39.12 |
38.41 |
40.10 |
39.98 |
37.45 |
|
|
|
|
|
|
c. |
Mag Mueller (met
een onbetrouwbaarheidsdrempel van 10%) uit deze tabel concluderen dat
zijn trainingsprogramma’s inderdaad helpen? |
|
|
|
|
|
Voor
het afsluitende ijsgala heeft Pfrommer een ploegje van 4 rijders
geselecteerd die de
4 ×
500m estafette zullen gaan rijden. De 500m-tijden van al deze vier
rijders zijn toevallig normaal verdeeld met een gemiddelde van 39
seconden, en ook toevallig allemaal met dezelfde standaarddeviatie.
De kans dat deze ploeg de estafette onder de 2'35" zal rijden
blijkt gelijk te zijn aan 14%. (neem aan dat het wisselen geen tijd kost
of tijd oplevert). |
|
|
|
|
|
d. |
Bereken de
standaarddeviatie van de 500m-tijden van elk van deze vier rijders. |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Het CEVO (de examencommissie) vraagt
zich af of de centrale examens door de leraren wel op dezelfde
manier worden nagekeken, of dat misschien de ene leraar veel
soepeler is dan de andere....
Daarom neemt men een test waarbij men twee wiskundeleraren
dezelfde 20 examens laat nakijken.
Dat levert de volgende tabel op: |
|
|
|
|
|
nr |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
leraar A |
7.2 |
6.0 |
5.2 |
9.0 |
8.7 |
4.1 |
6.6 |
6.1 |
5.3 |
7.4 |
3.2 |
5.6 |
5.5 |
7.0 |
8.0 |
5.1 |
4.0 |
6.3 |
6.3 |
9.0 |
leraar B |
7.3 |
6.1 |
5.4 |
8.7 |
8.8 |
4.1 |
7.1 |
6.2 |
5.6 |
7.6 |
3.0 |
5.4 |
5.8 |
7.1 |
7.2 |
5.3 |
3.9 |
6.3 |
6.5 |
9.2 |
|
|
|
|
|
|
Onderzoek of men aan de hand van
deze cijfers met een significantieniveau van 5% kan concluderen
dat de leraren de toets hetzelfde nakijken. |
|
|
|
|
10. |
examenvraagstuk VWO
Wiskunde A, 1984
Een landbouwkundige wil het
effect van een bemestingsmiddel op de groei van zonnebloemen
onderzoeken met behulp van een tekentoets. Hij zaait 12 paren
zonnebloemen, waarbij hij voor één zonnebloem van elk paar het
bemestingsmiddel gebruikt, voor de andere niet.
Vier weken na het ontkiemen meet hij de lengte van alle
zonnebloemen.
Resultaat: |
|
|
|
|
|
Paar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Zonder bemesting |
97 |
99 |
98 |
96 |
95 |
98 |
98 |
100 |
97 |
96 |
97 |
93 |
Met bemesting |
102 |
97 |
100 |
99 |
99 |
103 |
101 |
97 |
102 |
98 |
98 |
101 |
|
|
|
|
|
|
Geeft dit resultaat
aanleiding om te veronderstellen dat het bemestingsmiddel een
positief effect heeft op de groei in de eerste vier weken? Men neemt
een significantieniveau van 2,5% aan. |
|
|
|
|
|
|
©
h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
|