|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er zijn een boel
manieren om de primitieve van een breuk te bepalen. Daarvan kun je in andere lessen al vinden hoe dat kan via staartdeling, ontbinden of uitdelen. Deze les bekijken we de techniek van het breuksplitsen. Daarvoor bekijken we functies die er zó uitzien: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De aanpak daarvan hangt nogal af
van de discriminant (D = p2 - 4q)
van de noemer! Er zijn drie mogelijkheden, elk met hun eigen aanpak: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mogelijkheid 1: D < 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als dat zo is kun je noemer
schrijven als (x - m)2 + n waarbij
n > 0. Hoe dat moet kun je vinden in de les over kwadraat afsplitsen. Dat n groter dan nul is, kun je weten omdat de noemer nooit nul wordt (D < 0), dus moet, als je probeert op te lossen (x - m)2 + n = 0 , er geen oplossing zijn. Dat is zo als n > 0 want als je dan n naar de andere kant brengt vind je (x - m)2 = -n en dat kan niet. Maar dan kun je een integraal maken die op te lossen is, door de kettingregel te gebruiken. Zet gewoon die "eigen afgeleide" van de noemer in de teller en kijk wat je overhoudt. Zo werkt dat: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat eerste stuk is nu
een makkie: dat hebben we in de les over de kettingregel al behandeld.
De primitieve daarvan is ln(x2 - 6x + 13) reken zelf maar na. Bij het tweede stuk kun je nu in de noemer kwadraat afsplitsen. Dat gaat zó: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat begint al aardig op de primitieve van arctanx te lijken. Alleen moet daar in de noemer dan staan +1 in plaats van +2. Dus delen we alles door 4. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En nu is het wel een
arctanx geworden alleen dan in plaats van x nu
1/2(x
- 3). Dus proberen we als primitieve: 2arctan(1/2(x - 3)) = 2arctan(1/2x - 11/2). Als je dat differentieert komt er de gevraagde functie uit, alleen krijg je vanwege de kettingregel nog wel een factor 1/2. Die moet je dus nog wegwerken door alles met 2 te vermenigvuldigen. Dat geeft uiteindelijk als primitieve: F(x) = ln(x2 - 6x + 13) + 4arctan(1/2x - 11/2) + c |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mogelijkheid 2: D = 0. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als D nul is, dan is
het allemaal veel makkelijker. Immers dan kun je de noemer schrijven als
(x ± p)2 ,
en dan lost alles zich op door die factor (x
± p) ook in de teller te
"fabriceren". Hier is een voorbeeld: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat laatste is eenvoudig te primitiveren, immers er staat 4/(x + 3) - 13(x + 3) -2 . De primitieve wordt: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mogelijkheid 3: D > 0. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als D > 0 dan kun je de noemer schrijven als (x - p)(x - q) waarbij die p en q de oplossingen zijn die de ABC-formule zou geven als je oplost Noemer = 0. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je kunt die m
en n vinden door de laatste twee breuken rechts samen te
nemen (noemers gelijk maken) en dan te eisen dat die nieuwe teller
gelijk is aan ax + b. Deze techniek heet breuksplitsen. Met formules werkt het zó: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Die laatste teller is
gelijk aan ax + b als geldt dat m +
n = a en -mq - np = b Dat is een stelsel van twee lineaire vergelijkingen dat je makkelijk op kunt lossen. Voorbeeld: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat laatste is gelijk
aan f(x) als geldt: m + n
= 4 en 2m - 5n = -2 Dat geeft m = 18/7 en n = 10/7 De primitieve is dan F(x) = 18/7ln(x - 5) + 10/7ln(x + 2) + c |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daarmee hebben we
alle mogelijkheden bekeken en uitgewerkt, dus vanaf nu kun je een breuk
met een lineaire functie in de teller en een kwadratische in de noemer
primitiveren. (Als er voor x2 in de noemer nog een
constante staat, dan deel je alles daar eerst door). Samengevat: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andere Breuken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tot nu toe was het
steeds een lineaire functie gedeeld door een kwadratische. Andere breuken kun je vaak tot deze vorm herleiden door een staartdeling te maken. Ik zou dat proberen als de macht van de teller minstens zo hoog is als de macht van de noemer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
voorbeeld: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een staartdeling uitvoeren levert het volgende op: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En nou wil het
verder wel, denk ik. Daar rechts staat nog een kettingregelgeval plus
een arctangens. Veel plezier d'r mee... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het doet een beetje denken aan dit wiskunde-mopje: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |