|
|
OPGAVEN |
|
|
1. |
De volgende tabel geeft de
bevolkingsopbouw van de Nederlandse provincies per 1 januari 1997. |
|
|
|
|
|
|
totale bevolking |
vrouwen per
1000 mannen |
inwoners
per km2 land |
|
×1000 |
|
|
Groningen
Friesland
Drenthe
Overijssel
Flevoland
Gelderland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Limburg |
558,1
615,0
460,8
1057,9
281,5
1886,1
1079,4
2474,8
3344,7
368,4
2304,1
1136,2 |
1023
1014
1007
1010
991
1026
1055
1039
1036
1016
997
1013 |
238
183
174
317
198
378
795
931
1167
206
467
524 |
Nederland |
15567,1 |
1025 |
459 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van de bevolking woonde op
1 januari 1997 in Gelderland? |
|
|
|
|
|
b. |
Hoeveel mannen woonden er op 1 januari
1997 in Drenthe? |
|
|
|
|
|
c. |
Hoe groot is de oppervlakte van Zeeland? |
|
|
|
|
|
d. |
In welke provincie is het percentage
vrouwen het grootst? Bereken dat percentage. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
De volgende tabel geeft de
overheidsuitgaven voor het onderwijs voor vier jaren. |
|
|
|
|
|
|
eenheid |
1985 |
1990 |
1992 |
1994 |
totaal |
mln gld |
27595 |
31065 |
33686 |
34377 |
Werkelijke uitgaven
in % van het nationaal
inkomen |
mln gld |
7,3 |
6,8 |
6,8 |
6,3 |
per hoofd van de bevolking
Werkelijke uitgaven |
gld |
1905 |
2078 |
2219 |
2235 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Een ambtenaar van het ministerie van
financiën beweert dat de uitgaven voor onderwijs in de periode
1985-1994 met bijna 25% zijn toegenomen, maar volgens de
onderwijsvakbonden zijn de uitgaven in deze periode met bijna 14%
afgenomen.
Verklaar deze percentages. |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken het aantal inwoners in Nederland
in 1990 |
|
|
|
|
|
c. |
Bereken het nationaal inkomen in 1992 |
|
|
|
|
3. |
In onderstaande tabel staat het marktaandeel van de merken FORD en OPEL
over de jaren 1981-1985. Van OPEL is het percentage van de totale markt
gegeven, van FORD het indexcijfer van het percentage van de markt
met 1981 = 100. |
|
|
|
|
|
jaar |
FORD
indexcijfer |
OPEL
percentage |
1981
1982
1983
1984
1985 |
100
115
154
148
160 |
14,0
14,5
14,5
15,1
15,3 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Maak van de cijfers van OPEL
óók indexcijfers (met 1981 = 100). |
|
|
|
|
|
b. |
Verklaar nauwkeurig hoe het
zou kunnen dat het indexcijfer tussen twee jaren stijgt terwijl het
absolute aantal auto's in dezelfde periode daalt. |
|
|
|
|
|
c. |
Het blijkt dat OPEL in 1985
dubbel zoveel auto's verkocht als in 1981.
Met hoeveel procent is de totale automarkt dan in deze periode gestegen? |
|
|
|
|
4. |
In de volgende tabel staat het aantal Chinezen
en de totale wereldbevolking op aarde voor de verschillende jaren. De
aantallen zijn gegeven in miljarden.
De onderste rij geeft het percentage van de wereldbevolking dat Chinees
is. |
|
|
|
|
|
jaar. |
1938 |
1972 |
1989 |
2000 |
2009 |
aantal Chinezen. |
0,58 |
0,75 |
?? |
1,16 |
1,28 |
wereldbevolking. |
?? |
4,68 |
5,32 |
6,67 |
6,98 |
percentage Chinezen. |
14,9 |
?? |
16,8 |
17,4 |
18,3 |
|
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel
Chinezen zijn er tussen 2000 en 2009 gemiddeld per dag bijgekomen? Rond
je antwoord af op duizenden (neem jaren van 365 dagen). |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken de vraagtekens in deze tabel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
examenvraagstuk HAVO wiskunde A, 1993. |
|
|
|
|
|
Onder een 100-plusser verstaan we iemand die een
leeftijd heeft van 100 jaar of hoger. Inde tabel hieronder kun je het
aantal 100-plussers in Nederland voor de jaren 1978 tot en met 1988
aflezen, telkens geteld op 1 januari.
|
|
|
|
|
|
100j |
101j |
102j |
103j |
104j |
105j |
106j |
107j |
108j |
109j |
110j |
totaal |
|
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
m |
v |
1978
1979
1980
1981 |
50
50
63
59 |
92
107
118
124 |
28
32
33
39 |
72
58
64
69 |
7
17
20
21 |
29
41
42
41 |
6
2
9
12 |
24
14
23
22 |
5
2
1
3 |
6
12
8
14 |
2
3
1
1 |
3
4
3
4 |
-
2
1
- |
3
1
2
2 |
-
-
2
1 |
2
1
1
1 |
-
-
-
- |
-
1
1
- |
-
-
-
- |
1
-
1
1 |
-
-
-
- |
-
-
-
- |
98
108
130
136 |
232
239
263
278 |
1982
1983
1984
1985 |
53
70
51
73 |
124
144
157
182 |
35
32
45
33 |
77
79
104
114 |
24
15
22
31 |
43
43
43
65 |
9
14
12
16 |
24
24
22
27 |
5
7
8
5 |
13
17
11
15 |
3
2
5
2 |
9
4
7
7 |
1
1
1
4 |
3
5
1
5 |
-
1
-
- |
2
2
4
- |
1
-
1
- |
1
1
1
3 |
-
-
-
- |
-
1
1
1 |
-
-
-
- |
-
-
-
- |
131
142
145
164 |
296
320
351
419 |
1986
1987
1988 |
75
77
84 |
171
199
242 |
46
36
50 |
61
77
70 |
23
27
18 |
61
77
70 |
16
15
16 |
36
36
48 |
10
8
9 |
16
18
23 |
4
6
4 |
12
14
13 |
1
2
3 |
3
6
8 |
2
-
- |
2
-
4 |
2
-
- |
-
1
- |
-
-
1 |
2
-
- |
-
-
1 |
-
-
- |
177
173
185 |
430
464
541 |
|
|
|
|
m = man
v = vrouw |
|
Op 1
januari 1979 waren er 157 100-jarigen. |
|
|
|
|
|
a. |
Was degene die van deze mensen
als laatste in leven is gebleven een man of een vrouw? Licht je antwoord
toe. |
|
|
|
|
|
b. |
Bereken van de groep van alle
100-plussers van 1 januari 1978 het percentage dat op 1 januari 1982 nog
in leven was. |
|
|
|
|
6. |
examenvraagstuk HAVO wiskunde A, 2001.
De volgende figuur komt uit het
jaarverslag over 1998 van Holland Casino. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Index 1994 = 100' betekent dat
alle bedragen vergeleken zijn met de bedragen van 1994.
Zo heeft de omzet in 1996 het indexcijfer 118. De omzet in 1996 was dus
118% van die in 1994. De omzet steeg tussen 1994 en 1996 dus met 18%.
Uit de figuur zou je kunnen concluderen dat de kosten sterker stijgen dan
de omzet. Dat zou geen goede ontwikkeling zijn. De winst is immers de
omzet min de kosten.Geef een getallenvoorbeeld waarmee je laat
zien dat het met de gegevens uit de figuur toch mogelijk is dat de winst
in de periode 1994 - 1998 gestegen is. |
|
|
|
|
7. |
examenvraagstuk VWO wiskunde A, 2002. In 1988 vond het Onderzoek Gezinsvorming
plaats. Hierbij werd onder andere de gezinssamenstelling onderzocht
(hoeveel kinderen, hoeveel meisjes, enzovoort). Men waagde zich
vervolgens ook aan voorspellingen hoe gezinnen in de toekomst
samengesteld zullen zijn. Daarbij beperkten de onderzoekers zich tot een
voorspelling over de gezinnen van vrouwen die geboren zijn in 1960. De
resultaten staan in de tabel hieronder. |
|
|
|
|
|
verwachte
uiteindelijke gezinssamenstelling van vrouwen geboren in 1960 |
|
% van alle vrouwen |
% van vrouwen met kinderen |
geen kinderen |
18,5 |
- |
1 kind (totaal) |
15,2 |
18,7 |
|
1 jongen
1 meisje |
7,9
7,3 |
9,7
9,0 |
2 kinderen (totaal) |
40,1 |
49,2 |
|
2 jongens
1 jongen en 1 meisje
2 meisjes |
10,1
20,9
9,1 |
12,4
25,6
11,2 |
3 kinderen (totaal) |
18,2 |
22,3 |
|
3 jongens
2 jongens en 1 meisje
1 jongen en 2 meisjes
3 meisjes |
2,5
7,3
6,3
2,1 |
3,0
9,0
7,7
2,6 |
4 of meer kinderen (totaal) |
8,0 |
9,8 |
|
uitsluitend jongens
uitsluitend meisjes |
0,5
0,5 |
0,6
0,6 |
|
|
|
|
|
|
Een gezin met zowel jongens als meisjes
noemt men een gemengd gezin. |
|
|
|
|
|
a. |
Hoeveel procent van alle in 1960 geboren
vrouwen zal volgens de tabel uiteindelijk een gemengd gezin hebben?
Licht je antwoord toe. |
|
|
|
|
|
b. |
In de tabel staat in de rechterkolom het
getal 18,7.
Laat zien hoe dit getal afgeleid kan worden
uit de gegevens in de kolom met het opschrift "% van alle
vrouwen". |
|
|
|
|
|
Uit bevolkingsstatistieken van Nederland en
andere West-Europese landen vanaf de 18e eeuw is duidelijk dat er steeds
iets meer jongens dan meisjes geboren worden. We kunnen nagaan dat de
gegevens in de tabel hierboven hiermee in overeenstemming zijn. We nemen
daarbij 5000 gezinnen met kinderen als uitgangspunt. We kunnen nu
een schatting maken van het totaal aantal jongens dat in de gezinnen met
1,2 of 3 kinderen voorkomt. De gezinnen met 4 of meer kinderen laten we
daarbij buiten beschouwing. We kunnen berekenen dat er in deze 5000
gezinnen in totaal meer jongens dan meisjes worden geboren. |
|
|
|
|
|
c. |
Voer deze berekening uit. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
De volgende
tabel geeft de indexcijfers voor de groei van de winst van een
bedrijf (alles in miljoenen). Er is gekozen voor index 2000 =
100%
De boekhouder van het bedrijf wil graag deze tabel veranderen en
als indexcijfer het jaar 2008 nemen.
Zijn zoontje zegt tegen hem: "Nou, als 2008 gelijk moet
worden aan 100% dan moet je gewoon overal 8% afhalen, want 2008
is nu 108%" |
jaar |
winst index
(2000 = 100%) |
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012 |
100
102,3
104,6
105,1
108,0
112,2
113,4 |
|
|
|
|
|
a. |
Leg duidelijk uit
waarom dat niet klopt. |
|
|
|
|
b. |
Maak de nieuwe tabel
voor de boekhouder (met index 100 in 2008) |
|
|
|
|
c. |
De winst in 2006 was
€6,2 miljoen. Bereken de
winst in 2010. |
|
|
|
|
9. |
examenvraagstuk VWO wiskunde A, 2009. De afgelopen jaren is het aantal melkveehouderijen
afgenomen. Het (gemiddelde) aantal koeien per melkveehouderij is echter
toegenomen. Beide ontwikkelingen zijn weergegeven in onderstaande
figuur. Deze figuur is gebaseerd op gegevens van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op basis van de gegevens in deze figuur
kan worden onderzocht of het totale aantal koeien in Nederland in 2003
groter of kleiner was dan in 1975. |
|
|
|
|
|
a. |
Voer dat
onderzoek uit aan de hand van een berekening. |
|
|
|
|
|
In de figuur is te zien dat de grafiek
van het aantal koeien per melkveehouderij in de periode 2000 – 2003
minder steil loopt dan in de periode 1985 – 2000. Toch is de gemiddelde
jaarlijkse toename van het aantal koeien per melkveehouderij groter in
de periode 2000 – 2003 dan in de periode 1985 – 2000. |
|
|
|
|
|
b. |
Laat dit met een berekening zien en leg
uit waarom dit niet in tegenspraak is met de gegevens in de grafiek van
het aantal koeien per melkveehouderij. |
|
|
|
|
10. |
examenvraagstuk VWO wiskunde A, 2009. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) houdt
bij hoeveel studenten er zijn in het wetenschappelijk onderwijs in
Nederland. De volgende tabel geeft daar informatie over. |
|
|
|
|
|
studiejaar |
mannen |
vrouwen |
1991-1992 |
98272 |
75281 |
1992-1993 |
97784 |
76739 |
1993-1994 |
97270 |
78052 |
1994-1995 |
95256 |
78372 |
1995-1996 |
91310 |
75959 |
1996-1997 |
83850 |
70226 |
1997-1998 |
80472 |
68014 |
1998-1999 |
79347 |
68524 |
1999-2000 |
80113 |
70631 |
|
|
|
|
|
|
Iemand trekt uit deze tabel de volgende
twee conclusies: |
|
1. |
Het aantal vrouwelijke studenten was in
het studiejaar 1999-2000 ruim 6 procent lager dan in het studiejaar
1991-1992. |
|
2. |
Het aandeel van de vrouwelijke studenten
was in het studiejaar 1999-2000 groter dan in het studiejaar 1991-1992. |
|
|
|
|
|
Onderzoek voor elk van deze conclusies of deze juist
is of niet. |
|
|
|
|
11. |
examenvraagstuk VWO wiskunde A, 2010. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert regelmatig
cijfers waarmee het rookgedrag van Nederlanders kan worden bestudeerd.
In de volgende tabel vind je enkele getallen. |
|
|
|
|
|
rokers en aantallen sigaretten |
jaar |
2001 |
2005 |
aantal Nederlanders, in miljoenen |
16,0 |
16,3 |
percentage rokers |
33,3% |
29,5% |
gemiddeld aantal sigaretten per roker per
jaar |
4526 |
4271 |
|
|
|
|
|
|
Bereken met hoeveel procent het
totale aantal gerookte sigaretten in 2005 is afgenomen ten opzichte van
2001. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|