|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wanneer welke Toets? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er zijn er nogal wat! Een heel leger statistici staat voor je klaar. Ze trappelen van ongeduld om jou te helpen!!! Kijk maar: zien ze er niet dolenthousiast uit? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wie van deze kanjers
je in de arm moet nemen hangt af van de manier waarop je je onderzoek
hebt ingericht. Wat is er gemeten? Op welke manier? Bij welke groepen? Wat waren de mogelijke uitkomsten? Ga zo maar door........ Om een beetje duidelijkheid te krijgen moet je de volgende eigenschappen van je onderzoek eerst bekijken. 1. Continu of Discreet? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Nominaal of
ordinaal? Het Latijnse nomen betekent "naam". Een nominale variabele is dan ook een variabele die een naam heeft. Denk aan het geslacht (man/vrouw) van iemand, of de sport die iemand beoefent (voetbal, hockey, volleybal enz.) Een ordinale variabele is een variabele die een waarde heeft waar je een logische volgorde in kunt aanbrengen. Dat is natuurlijk bij getallen zo, maar het kan ook bijvoorbeeld bij enquêtevragen die beantwoord zijn met: "helemaal mee eens/deels mee eens/deels mee oneens/helemaal mee oneens" (dat heet een Likertschaal). Denk erom dat de volgorde wel logisch moet zijn en niet zelf verzonnen. Als ik bij de variabele geslacht de eigenschap "man" een cijfer1 geef en "vrouw" een cijfer 2, dan is die variabele daarmee nog niet ordinaal geworden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Onafhankelijk
of gepaard? Gepaarde metingen zijn metingen die aan dezelfde persoon of aan het zelfde "geval" zijn gemeten. Gepaarde metingen zijn altijd op de één of andere manier gekoppeld aan een andere meting, en zouden elkaar dus kunnen beïnvloeden. Metingen die dat niet hebben zijn onafhankelijk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vragen die je soms eerst moet beantwoorden: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• | Is deze verdeling normaal? ⇒ Gebruik de Kolmogorov-Smirnov-test. of de χ2-test | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• | Hebben deze twee normale verdelingen dezelfde variantie? ⇒ Gebruik de F-test. (ANOVA) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |